1393/10/29 - 13 : 43
کد خبر: 2157
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس مطرح کرد‌
بلاتکليفي ‌‌400 ميليارد دلار‌ پروژه‌هاي نيمه‌تمام در کشور/طرح مجلس براي واگذاري برخي پروژه‌ها‌ به‌ بخش خصوصي
احرارنيوز:رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در دولت‌هاي گذشته حدود 72 هزار پروژه به ارزش 400 ميليارد دلار در کشور کلنگ‌زني شده‌اند که اين پروژه‌هاي نيمه‌تمام، آينده اقتصاد کشور را با تهديدات جدي روبه‌رو مي‌کنند.

 به گزرش احرارنيوز، رضا رحماني ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بيان‌ اينکه براي تکميل 72 هزار پروژه نيمه‌تمام صنعتي در کشور حدود 60 هزار ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است، افزود: ‌‌400 ميليارد دلار در گذشته صرف کلنگ‌زني پروژه‌هاي متعدد شده ‌که کل بودجه عمراني کشور سالانه به 20 ميليارد دلار هم نمي‌رسد.

وي با بيان اينکه اين اتفاقات در شرايط کنوني صنعت که مهمترين دغدغه‌اش کمبود نقدينگي است موجب خواب سرمايه‌هاي کلان و به تبع آن تورم و رکود اقتصادي مي‌شود، اظهار داشت: چرا که پولي که هزينه شده منجر به توليد کالا و خدمات نمي‌شود و در نهايت موجبات بدبيني مردم به تصميمات و عملکرد دولت را فراهم مي‌آورد.

نماينده تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس اظهار داشت: در مجلس رايزني‌هايي مطرح است مبني بر اينکه پروژه‌هايي را که داراي پيشرفت فيزيکي 50 درصد به بالا هستند را به بخش خصوصي واگذار کنند که اگر برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي در اين ارتباط صورت گيرد مي‌تواند در حل مشکلات صنعت کشور راهگشا باشد.

رحماني اضافه کرد: در سال‌هاي گذشته پيشنهاد کرديم در استان خودمان پروژه‌هاي نيمه‌تمام را اولويت‌بندي کنيم و در حدود 10 پروژه بزرگي که شروع کرديم و قرار است همه را مثلا 10 سال بعد تکميل کنيم اعتبار هر 10 پروژه را در يک پروژه متمرکز کنيم تا با تکميل زودتر يک پروژه ارزش افزوده آن بر اعتبار عمراني مضاف شده و بدين ترتيب ساير پروژه‌ها را نيز يکي‌يکي و به ترتيب اولويت تکميل کنيم.

اصرار داريم کماکان بي‌برنامه عمل کنيم!

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس در ادامه يادآور شد: کشور ما حرکت به سمت صنعتي شدن را همزمان با کشور کره آغاز کرده ‌و حالا در حالي که ما داراي بزرگ‌ترين معادن سنگ آهن در دنيا هستيم، بزرگترين واردکننده فولاد خام در خاورميانه نيز مي‌باشيم و کشور کره در حالي که تنها سهم يک درصد منابع را از اقتصاد داراست‌ سالانه 70 ميليون تن فولاد توليد مي‌کند.

وي يکي از مولفه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي را حرکت براساس برنامه عنوان کرد و افزود: تفاوت کره‌اي‌ها با ما در برنامه‌ريزي آنهاست که ما اصرار داريم کماکان بي‌برنامه عمل کنيم و به عنوان مثال با وجود فرودگاه‌هاي متعدد تعطيل اصرار به احداث فرودگاه در شهرهاي ديگر نيز داشته باشيم.

رحماني اضافه کرد: بي‌برنامگي در چيدمان بيمارستاني هم به چشم مي‌خورد و با وجود اينکه تعداد تخت‌هاي بيمارستاني ما از حد استاندارد هم فراتر رفته باز تقاضا براي احداث بيمارستان‌هاي جديد وجود دارد چرا که توزيع منطقه‌اي اين بيمارستان‌ها به درستي صورت نگرفته است.

تنها 14.5 درصد معوقات بانکي مربوط به توليد است

وي در ادامه معوقات بانکي کشور را بين 85 تا 95 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: از اين ميزان تنها 14.5 درصد مربوط به بخش توليد و توليدکنندگان و مابقي مربوط به بخش‌هايي مثل مسکن، خدمات و بازرگاني است.

نماينده تبريز اضافه کرد: لازم است توليد‌کنندگان بدهکار مشخص شوند که بدهي آنها به چه دلايلي بوده چرا که برخي از بدهي‌ها ناشي از تحريم‌ها، بالا رفتن ناگهاني قيمت ارز و شرايط کشور است که چنين توليد‌کنندگاني بايد شناسايي و حمايت شوند.

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس تاکيد کرد: برخورد با خلافکاراني که تسهيلات را به جاي صرف در توليد در محل‌هاي ديگري سرمايه‌گذاري و مبادرت به رانت‌خواري کرده‌اند نبايد موجب قطع کلي نقدينگي توليد شود چرا که اين امر موجبات تورم و فساد بيشتر را فراهم خواهد آورد.
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 8

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.