1393/10/26 - 16 : 04
کد خبر: 2152
وايبر و واتس‌آپ در کدام کشورها فيلتر است؟
احرارنيوز:مسائل مالي و سياسي سبب شده است که در برخي کشورها نيز مردم با فيلترينگ نرم افزارهايي همچون واتس آپ و وايبر روبرو شوند!

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، در برخي کشورهاي جهان، دولت ها به دلايل گوناگون دسترسي به اپليکيشن هاي پيام رسان را محدود کرده اند

عربستان

در حالي که بيش از ?? درصد از تماس‌هاي بين‌المللي در سطح جهان، با استفاده از اپليکيشن‌هاي در بستر اينترنت انجام مي‌گيرد، اواسط سال ???? بود که اداره تنظيم مقررات ارتباطي عربستان سعودي، دسترسي به اپليکيشن پيام رسان و ارتباطي وايبر را در اين کشور قطع کرد. اين اداره تهديد کرده است که اگر ساير اپليکيشن‌هاي پيام رسان، مقررات اين اداره را برآورده نسازند، اقدامات مشابهي در انتظار آن‌ها خواهد بود.

يک مهندس نرم‌افزار مشهور به نام ماکسي مارلين اسپايک، در سال گذشته ميلادي اعلام کرد که دو اپراتور موبايل عربستان به نام‌هاي اتصالات اتحاد و موبايلي از او خواسته‌اند راهي به آن‌ها بياموزد تا بتوانند قابليت پيام‌رساني توئيتر، فيس‌بوک و ساير شبکه‌هاي پرطرفدار اجتماعي را مسدود کنند. پس از اين اظهار نظر، اپراتور موبايلي، برقراري هرگونه تماس با مارلين اسپايک را تکذيب کرد. 

در انتهاي سال اخير ميلادي، کاربران موبايل در کشور عربستان سعودي اعلام کردند که علي رغم گفته مسئولان اين کشور مبني بر مسدود بودن وايبر، آن‌ها چند روزي است که مي‌توانند از سرويس‌هاي اين اپليکيشن استفاده کنند. علت اين امر، رسيدن آپديت جديدي براي محصولات وايبر در بستر آي.او.اس، اندرويد و ويندوز است که توانسته محدوديت ايجاد شده از سوي ادارات دولتي را دور بزند.

امارات

وايبر در امارات متحده عربي نيز براي مدتي مسدود شد که دليل اين اقدام، تلاش براي حفظ درآمد شرکت‌هاي مخابراتي خصوصي و دولتي و همچنين محدود کردن دسترسي به اپليکيشن‌هايي بوده است که دولت روي آن‌ها کنترل ندارد. «اتصالات» و DU دو اپراتور ارتباطي در کشور امارات، همچنين نرم‌افزارهاي اسکايپ و مسنجر بلک‌بري (BBM) را نيز براي مدتي بلوکه کردند.

 

مصر

اداره تنظيم مقررات ارتباطي کشور مصر نيز  اعلام کرد که در برنامه دارد اقدام مشابهي را بر روي وايبر و برخي ديگر از نرم افزارها به دلايل "اقتصادي و امنيتي" انجام دهد. عمرو بداوي، رييس اين اداره اعلام کرد: "اين اپليکيشن‌ها، به مشترکان خود اجازه مي‌دهند تماس‌هاي رايگان برقرار کرده و پيام‌ها و فايل‌هاي صوتي و تصويري را به صورت مجاني براي يکديگر ارسال کنند، در حالي که معلوم نيست منابع مالي اين نرم‌افزارها از کجا تامين مي‌شود!"

پس از اقدامات اين کشورهاي عربي، شرکت وايبر اعلام کرد به زودي آپديتي را منتشر مي‌کند که به کاربران اجازه مي‌دهد حتي اگر در چنين کشورهايي زندگي مي‌کنند، از سرويس‌هاي تماس تلفني، ارسال پيام و ارسال فيلم و عکس وايبر بهره ببرند. مدير اجرايي وايبر در آن مقطع گفت که اگرچه تعداد کاربران ما در عربستان در مقياس کاربران جهاني مان نسبت قابل توجهي نيست، اما اصل و هدف ما اين است که براي همه کاربران، امکان دسترسي آزاد را فراهم سازيم.

نگراني دولت‌ها و اپراتورهاي عربي از گسترش اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان و ارتباطي از دو جهت است: اول اينکه اين نرم‌افزارها، بستري جهت ارسال پيام و برقراري تماس از طريق اينترنت و به صورت تقريبا رايگان را فراهم مي‌کنند و با اين وجود، کاربران سرويس‌هاي پيام‌ مخابراتي (SMS, MMS) و سرويس‌هاي مکالمه‌‍‌اي اپراتورها، روز به روز کاهش يافته و اين اتفاق باعث کاهش شديد سود سرشار اپراتورها مي‌شود. از سوي ديگر، کنترل دولت‌ها بر روي پيام‌ها و تماس‌هاي رد و بدل شده بوسيله اپليکيشن‌ها محدود يا قطع بوده و آن‌ها ديگر نمي‌توانند هر موقع که اراده کردند، ارتباطات بين کاربران را کنترل و شنود کنند.

 

انگلستان

اما قضيه وقتي جالب‌تر شد که چند روز پيش، پاي انگلستان، يکي از پرمدعاترين کشورهاي غربي در زمينه آزادي اطلاعات، به ماجرا باز شد. به گزارش گاردين، ديويد کامرون، نخست وزير انگليس اعلام کرد برنامه‌اي در دست دارد تا قانوني براي بلوکه کردن اپليکيشن‌هايي که پيام‌هاي رد و بدل شده را رمزگذاري مي‌کنند تصويب کرده و به اجرا بگذارد. اگر اين تصميم عملي شود، سرويس‌هايي مانند واتس اپ، آي مسيج، تلگرام و غيره مجبور خواهند شد براي زنده ماندن در انگلستان، تغييراتي اساسي را در سيستم‌هاي خود اعمال کنند. قانون مورد نظر به دولت اجازه خواهد داد تا هر سرويسي که پيام‌هايش را رمزگذاري مي‌کند، مورد هدف قرار داده و بلوکه کند. رسانه‌هاي غربي نوشته‌اند که پس از وقوع حملات اخير در پاريس، کامرون در مورد استفاده گروه‌هاي تروريستي و افراد مجرم از اين اپليکيشن‌ها نگران است و ميخواهد بستري را فراهم کند که دولت در اينگونه موارد بتواند پيام‌ها را به راحتي کنترل و شنود کند. به نظر ميرسد بسياري از سرويس‌هاي پيام‌رسان مايل به برداشتن رمزگذاري از روي پيام‌هاي رد و بدل شده نيستند و در صورت تصويب چنين قانوني توسط دولت کامرون، خدمات خود را در انگليس تعطيل خواهند کرد (درست مثل Lavabit که سرويس ايميل رمزگذاري شده به کاربران ارائه ميداد و پس از مخالفت دولت، تعطيل شد).

رسانه‌هاي منتقد اين اقدام کامرون چون TheNextWeb نوشتند که اين موضوع براي انگليسي‌ها مهم است که بدون ترس از شنود و ديده شدن پيام‌هاي متني و صوتي‌شان در بستر اپليکيشن‌ها، بتوانند از نرم‌افزارهاي انتخابي خود استفاده کنند. کامرون مي‌تواند ادعا کند که اين پلتفرم‌ها موجب استفاده گروه‌هاي خرابکار مي‌شود، اما اين استثناء است و نه يک قاعده. آزادي اطلاعات و امنيت شخصي نبايد به بهانه وجود استثناء قرباني شود. اپليکيشن‌هاي چت غير متمرکز مانند واتس اپ به کاربران اجازه مي‌دهند تا بدون ترس از شنود شدن و بصورت گمنام و پنهان به مکاتبه بپردازند، موضوعي که به معترضان هنگ کنگي در سامان دادن اعتراض‌شان ضد دولت کمک کرد. اما اگر شرايطي که کامرون ميخواهد رخ دهد، اوضاع مثل تظاهرات اشغال وال استريت در آمريکا خواهد شد. بعد از سرکوب اين تظاهرات افشا گشت که آژانس‌هاي امنيتي آمريکا چون NSA و FBI با شنود مکالمات و مکاتبات معترضان توانسته‌اند به سرکوب و مقابله با آنان بپردازند.

 

چين

مدتي است که کاربران چيني از سختي دسترسي به اپليکيشن‌هايي خاص در چين مانند Kakao Talk و Line از محبوب‌ترين اپ‌هاي آسيا به‌ويژه در چين و هندوستان شکايت دارند. Kakao Talk توسط شرکتي واقع در کره جنوبي با نام Kakao Corp عرضه شده و Line نيز ژاپني است. دولت چين اعلام کرده که اين دو اپ را مسدود مي‌کند چون معتقد است از آن به عنوان کانال‌هايي براي گردش اطلاعات مربوط به تروريسم و چگونگي ساخت بمب استفاده مي‌شود. همچنين تروريست‌ها مي‌توانند از امکانات ويدئويي اين وبسايت‌ها استفاده کنند.

لي جين گويو مسئول واحد سياست اينترنت در چين ادامه داد: با ساير سرويس‌هاي پيامکي خارجي مانند Vower, TalkBoxو Didi نيز بايد با احتياط برخورد کرد. وي ادامه داد: ما در چين سرويس پيامکي ساخت داخل مناسبي با عنوان Weixin را داريم که به نوعي مشابه WeChat است و همه کارايي‌هاي آن را دارد و مي‌توان از آن استفاده کرد، هرچند تروريست‌ها در اين اپ نيز مي‌توانند ورود پيدا کنند.

گفتني است چين از کشورهايي است که در نظارت بر اينترنت بسيار سختگير است و دائم در تلاش است تا با استفاده از سيستم فيلترينگ Great Firewall از دسترسي مردم اين کشور به توئيتر، يوتيوب و … جلوگيري کند. در حال حاضر فليکر ياهو و OneDrive ياهو نيز در اين کشور مسدود است

 

لبنان

در کشور لبنان نيز با توجه به موقعيت ويژه اين کشور و جنگ تمام‌عيار با اسرائيل، استفاده از وايبر کنترل مي‌شود. حتي برخي اين وسيله را يک ابزار جاسوسي مي‌دانند که قرار است اطلاعات مسلمانان به‌ويژه گروه حماس را سرقت کند اما تيم طراح وايبر در وبلاگ‌هاي متعدد تلاش مي‌کنند تا نگرش لبنان را به اين شبکه اجتماعي تغيير دهند.

 

عراق

در کشور عراق هرچند تا پيش از اين استفاده از همه شبکه‌هاي اجتماعي و اپليکيشن‌ها آزاد بود ولي از ژوئن سال‌ جاري به دليل حضور گروه داعش در اين کشور، اوضاع به گونه‌اي ديگر رقم خورد و درحال حاضر توئيتر، يوتيوب و فيس‌بوک به طور کامل فيلتر هستند. وزارت ارتباطات عراق براي مقابله با سازماندهي بيشتر گروه داعش در عراق از طريق اين اپليکيشن‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي، آنها را فيلتر و مسدود کرده است. ماجرا فقط به اين ختم نشد. مسئولان وزارت ارتباطات اين کشور هر چند علاقه‌اي ندارند دسترسي مردم عادي به اين اپليکيشن‌ها و همچنين شبکه‌هاي اجتماعي محدود شود ولي به دليل مقابله با گروه داعش خود را مجبور به اين کار مي‌دانند. اين فيلترينگ‌ها از بغداد آغاز شد و حالا در هر نقطه از اين کشور که امکان برقراري ارتباط اينترنتي وجود داشته باشد، فيلترينگ هم ديده مي‌شود.

 

سوريه

در حال حاضر در سوريه نيز شاهد شرايطي مشابه عراق هستيم و بسياري از وب‌سايت‌ها، شبکه‌هاي اجتماعي و اپليکيشن‌ها مسدود هستند. در سوريه نگاه خوبي به وايبر وجود ندارد و حتي در ماه جولاي سال 2013 ارتش سايبري سوريه که گروهي از هکرها هستند، اپليکيشن وايبر را هک کردند ولي گفته مي‌شود هيچ اطلاعاتي از کاربران به سرقت نرفت.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 4

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.