1393/10/25 - 04 : 43
کد خبر: 2131
تجربه برگزاري هفته فرهنگي پشت درهاي بسته/محروميت رسانه ها و بهانه مدير
احرارنيوز:برگزاري هفته فرهنگي اردبيل در سکوت خبري و بدون حضور و دعوت از خبرنگاران و رسانه هاي استاني و ملي نشان داد مديران اين برنامه حتي رسانه ها را از حوزه فرهنگي جدا کرده و اعتقادي به آن ندارند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، تجربه نشان مي دهد برنامه هاي تبليغي موفق از ابزار گسترده رسانه بهره مي گيرند. رسانه در مقام اطلاع رساني و خبر سازي علاوه بر اعلام بروز و ظهور و وقوع يک پديده و واقعه خاص زمينه ساز ارتباط گروه هاي مختلف جامعه بوده و در واقع نقش کليدي در تحولات و تغييرات را بر عهده دارد.

سازمان ها و نهادهايي که ارتباط خود با رسانه را حفظ مي کنند و حتي توسعه مي دهند همواره به عنوان سازمان هاي مردمي، شفاف و علاقمند به ارتباط گيري با مردم و پاسخگو به آنها شناخته مي شوند.

با اين وجود هيچ يک از اين ضرورت ها موجب نشد تا اولين تجربه هفته فرهنگي اردبيل با حضور اصحاب قلم همراه باشد.

برگزاري هفته فرهنگي اردبيل در حالي پشت درهاي بسته برج ميلاد اتفاق افتاد که هيچ رسانه استاني براي پوشش اين رويداد مهم دعوت نشد.

نزديک به يک ماه قبل وقتي استاندار اردبيل در رسانه ملي از برگزاري اين هفته سخن گفت و يک هفته قبل از برگزاري آن در نشست خبري به تشريح ابعاد آن پرداخت، هيچ رسانه اي گمان نمي کرد که از حضور در اين رويداد مهم بازخواهد ماند.

چرا که اظهارات مسئولانه برخلاف تاکيد غيرواقعي به جايگاه رسانه ها نشان داد که تعامل با رسانه ها در عمل يک تعامل ظاهري بوده و محلي از اعراب ندارد.

در همين محدوده هاي زماني مدير کل ارشاد اسلامي استان اردبيل قول حضور خبرنگاران در هفته فرهنگي را طرح کرد اما وقتي درهاي برج ميلاد براي برگزاري مراسم افتتاحيه هفته فرهنگي اردبيل گشوده مي شد هيچ خبرنگاري مشاهده نمي شد.

پيگيري خبرنگاران نيز بي نتيجه بود، البته پيش از آغاز هفته فرهنگي استان نيز روابط عمومي ارشاد اسلامي اردبيل به خبرنگار مهر اعلام کرده بود حضور رسانه ها در حال بررسي است که آيا خبرنگاران در مراسم افتتاحيه حضور يابند و يا در مراسم اختتاميه، تصميمي که هرگز گرفته نشد.

شهرداري تهران متولي بود

مدير کل ارشاد اسلامي استان در خصوص علت عدم حضور خبرنگاران در اولين تجربه هفته فرهنگي اردبيل به خبرنگار مهر گفت: متولي اين برنامه شهرداري تهران بود.

ناصر اسحاقي تصريح کرد: هر کسي از اردبيل دعوت شده بوده به دعوت شهرداري تهران در برنامه حضور يافته بود.

وي با بيان اينکه شهرداري تهران عدم ضرورت حضور خبرنگاران استاني را تشخيص داده بود، گفت: شهرداري تهران با خبرنگاران حاضر در تهران نسبت به پوشش برنامه ها اقدام مي کرد و گفته شده بود رسانه هاي استان مي توانند از سايت اطلاع رساني هفته فرهنگي اخبار مورد نياز را پوشش دهند.

اسحاقي حتي در خصوص اظهارات مدير روابط عمومي ارشاد استان مبني بر تصميم گيري حضور خبرنگاران، شهرداري تهران را به عنوان متولي و تصميم گير و دعوت کننده از مهمانان عنوان کرد.

اين اظهارات در حالي بيان مي شود که ارشاد استان پيش از اين خود را متولي اصلي اين جشنواره برشمرده بود، اما حال که انتقاداتي به اين موضوع مطرح مي شود توپ به زمين شهرداري تهران انداخته مي شود.

فارغ از اين حتي اگر توليت شهرداري تهران را نيز براي اين هفته فرهنگي بپذيريم، نمي توان قبول کرد که شهرداري تهران با حضور رسانه ها و خبرنگاران استاني مخالفت کند.

همچنين اين اظهارات يک مقام فرهنگي استان نشان مي دهد موضوع تازگي خبر و درج خبر مطابق با سياست هر رسانه هنوز در اردبيل تعريف نشده و اينکه اخبار درج شده در يک سايت مجددا در خبرگزاري ها درج شود کافي به نظر مي رسد. از سويي تلاش براي حضور خبرنگاران وقتي که مديران اغلب دستگاه ها در اين مناسبت حضور داشتند بايد از سوي خود مسئولان انجام مي شد.

با اين وجود به نظر مي رسد نه تنها اخبار اين مناسبت با پرداخت کامل برنامه ها و اظهارات مسئولان استاني و به ويژه شهرستاني همراه نبود بلکه به پوشش هاي تصويري، مراسم افتتاحيه و اختتاميه محدود ماند.

استفاده حداقلي از فرصت باز تعريف فرهنگ ديار اردبيل

اين نگرش مسئولان استاني نسبت به رسانه موجب شده بسياري از خبرنگاران ذهنيت خود را نسبت به نحوه تعامل با مجموعه ارشاد و تمامي دستگاه هاي متولي اين مناسبت تغيير دهند و برخي حتي اين طور استنباط کنند که اين سکوت رسانه اي خود تعمدي براي ممانعت از انعکاس ريز برنامه هاي هفته فرهنگي بود.

در واقع هفته فرهنگي بيشتر سهم مديران استاني شد تا معرفي خود اردبيل. حضور مديران و معاونان اغلب دستگاه هاي اجرايي و گاها بي ارتباط به موضوع فرهنگ در حالي شنيده مي شد که در آن سوي رسانه بي خبر به گوش بودند تا خبري از مديري که از تهران برگشته بگيرند.

کج سليقه گي مسئولان برنامه ريز باعث انعکاس نامطلوب برنامه هاي اين هفته از رسانه ملي هم شد. هفته فرهنگي اردبيل که به نظر مي رسيد بهترين فرصت براي احياء فرهنگ اجتماعي خدشه دار شده به دليل پخش صحنه هايي از خشونت و درگيري در يکي از بيمارستان هاي اردبيل بود، باشد.

برخي اصحاب قلم معتقد بودند هفته فرهنگي فرصتي طلايي است تا اطلاع رساني مطلوب برنامه ها بتواند تاثيرات نامطلوب به تعبير مسئولان از اين حادثه را بکاهد. با اين وجود صدا و سيما در حد وظايف خود نسبت به انعکاس اين برنامه پرداخت و به غير از مراسم افتتاحيه در طول هفته حضوري جدي نداشت.

در حالي که شهروندان اين استان انتظار داشتند رويداد برج ميلاد را حداقل به صورت زنده از تلويزيون تماشا کنند، اما نه تنها اخبار زنده پخش نشد بلکه صدا و سيماي اردبيل و شبکه سبلان نيز به اخبار کلي و بازپخش تصاوير تکراري برنامه روز افتتاحيه مسئوليت خود را تمام شده ديد تا تنها فرصت باز معرفي شايسته اردبيل از دست مديراني که انزواي رسانه اي را ترجيح مي دهند، بگريزد.

اما بايد از مديران استاني و شهرستاني که در مصاحبه هاي تلفني از اتفاقات قابل توجه و بازتاب هاي گسترده اين برنامه سخن مي گفتند و به معرفي گسترده پتانسيل هاي فرهنگي، اقتصادي، گردشگري و صنعتي تاکيد داشتند، چند سئوال پرسيد.

فرصتها و توانمندي هاي شهرستانهاي استان اردبيل که هر يک در زمينه هاي خاص مي توانند در حد کشور مطرح شوند، چگونه و با استفاده از چه ابزارهايي به سرمايه گذاران ارائه شد.

مگر چند سرمايه گذار و مسئول کشوري در اين مراسمات حضور يافتند و چه اندازه اطلاع رساني شد.

در برگزاري اين مناسبت از ديدگاه چند کارشناس بهره گرفته شده بود.

ضرورت بررسي خلاهاي برگزاري اين مناسبت

امروزه رسانه ها نقش حياتي در توسعه و جذب سرمايه گذاران دارند، آيا اين ظرفيت رسانه اي براي مديران و برگزار کنندگان اين برنامه پوشيده بود، اين در حالي که در شرايط فعلي حتي يک همايش بخش خصوصي نيز با حضور رسانه ها برگزار مي شود تا از دل آن اهداف مد نظر محقق شود، آيا مديران بخش خصوصي بيش از مديران دولتي به نقش رسانه ها واقفند؟

هر چند تعامل مديران استاني در مجاب کردن مديران کشوري براي برگزاري اين برنامه قابل توجه بود، اما بي شک فرصت دهي به رسانه ها مي توانست بسياري از سرمايه گذاران را به اين برنامه بکشاند و آن را از فضاي نمادين برگزاري خارج کند.

کنار گذاشتن خبرنگاران و رسانه ها از هفته فرهنگي اردبيل نشان داد اهالي رسانه چندان در اولويت برنامه هاي مسئولان استان اردبيل نيستند و تنها در مواقعي خاص به القاب نماينده افکار عمومي، رکن دموکراسي و توسعه و... مفتخر مي شوند.

مطابق اظهارات مدير کل ارشاد اسلامي استان قرار است جلسه مشترکي با مديران ارشاد استان، استانداري و اصحاب رسانه در تحليل برنامه هاي اين مناسبت برگزار شود.

به گفته اسحاقي در اين جلسه خبرنگاران بومي استان حضور خواهند يافت.

اما وي پاسخ نداد که حضور خبرنگاران و رسانه ها در اين جلسه برچه اساسي است، براين اساس که رسانه ها برنامه هفته فرهنگي را که در آن حضور نداشته اند، مورد بررسي قرار دهند، يا تنها کاتب دستاوردهاي نجومي مديران باشند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 3

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.