1393/10/24 - 07 : 46
کد خبر: 2110
معجزه «مگس» در درمان زخم هاي شديد!
احرارنيوز:مگس از جمله حيواناتي است که هميشه آنها را به عنوان حيوانات موذي و به دردنخور مي شناسيم؛ اما يافته هاي جديد دانشمندان خلاف اين تصورات را ثابت مي‌کند.

به گزارش احرارنيوز به نل از مهر، «لارو»هاي مگس نوزادان کرمي‌شکل مگس‌ها هستند که براي درمان بسياري ازبيماري‌ها موثر شناخته شده‌اند. خاصيت درماني اين حيوان به حدي است که بسياري از بيماري‌هاي لاعلاج از نظر طب کلاسيک به وسيله آن به راحتي درمان‌پذير است. به همين دليل جهاد دانشگاهي، اين هفته در تهران مرکز درماني لارو را راه‌اندازي کرد.

لارو مگس چه مي‌کند؟

لارو مگس براي درمان انواع زخم‌ها کاربرد دارد. از زخم‌هاي ديابتي تا زخم‌هاي عفوني مزمن. اين حشره مي‌تواند بافت‌هاي مرده زخم‌ها را بخورد و باعث بشود که هم زخم به سمت بهبودي برود هم اين نسوج مرده برداشته شود. جالب اين است که لاروها کوچکترين صدمه‌اي به قسمت‌هاي خوب زخم نمي‌زنند و سمت قسمت سالم بدن نمي‌روند. اين حشرات فقط به قسمت‌هايي مي‌روند که عفونت دارند  و جالب‌تر اين است که وقتي لارو  روي پوست گذاشته مي‌شود، اول به نقطه عفوني تر حمله مي کند و به مجرد اينکه اين حشره روي زخم بيمار گذاشته شد، وي از خطر سپسيس (سرايت عفونت به کل بدن) نجات پيدا مي کند.

پرستاراني 24 ساعته!

بزاق دهان لاروها به صورت زائدالوصفي تشرح مي شود و اين زخم را دائما مي شويد. ميزان شست و شوي اين‌ها خيلي بهتر از پرستاران است؛ براي اينکه پرستار يک مرتبه در شبانه‌روز اين کار را انجام مي دهد؛ اما اين حيوان در تمام ثانيه هاي شبانه روز زخم را شست‌وشو مي‌دهد. اين حيوانات دو زائده بسيار تيز درجلوي بدنشان دارند و حرکت اين‌ها روي زخم باعث مي‌شود که قسمت‌هاي مرده آن شيارشيار بشود.

 

نکته ديگر اين است که اين لاروها خستگي‌ناپذيرند! وقتي آن‌ها روي زخم گذاشته مي‌شوند، اصلا استراحت ندارند و  در هر پنج دقيقه به اندازه وزنشان غذا يا همان عفونت‌ها را مي خورند و بيمار مي‌بيند که لحظه به لحظه زخمش بهتر مي شود. تا اين لحظه 170 زخم مزمن در ايران درمان شده است. براي مثال جانبازي که هفت سال از زخم مسلسل رژيم بعث رنج مي‌برد، با اين روش ظرف 17 روزدرمان شد.

چرا لارو؟

دلايلي که پزشکان براي موثر بودن اين روش ارائه مي‌دهند به دو دليل عمد برمي‌گردد: اول اينکه مهم‌ترين مرجع پزشکي جهان يعني اف دي اي آن را تاييد کرده و ديگري اينکه درمان آن به صورت صددرصدي است. تنها مشکل اين طرح در ايران اين است که به دليل محدوديت پرورش لارو در کشور، اين مرکز قادر است در هر هفته فقط به 3 الي 4 بيمار رسيدگي کند؛ در حالي که اگر اين مرکزها گسترش پيدا کنند؛ مي‌توان به افراد بيشتري اين خدمات پزشکي را ارائه داد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 2

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.