1393/10/23 - 15 : 09
کد خبر: 2068
گزارش
خوشنويسي قرآن در اتاقک نگهباني/هنري که در کوير فرهنگي زنجان حامي ندارد
احرارنيوز:هر سوره با نگارشي متمايز و رنگ و سليقه اي خاصي کتابت شده است اوج زيبايي وهنر را مي توان در آثار بي نظير سيد عيسي شبيري ديد هنري ارزنده که در محروميت و کوير فرهنگي زنجان حامي ندارد.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، سوره حج به شکل کعبه، سوره توبه با نگارشي متمايز به قلم زيباي سيد عيسي شبيري در اوج گمنامي در اتاقي 12 متري ولي در اوج صفا و عشق نگارش شده است

همه دارايي سيد عيسي شبيري را مي توان در همان صداقت دوران کودکيش که در کلاس پنجم ابتدايي دبستان شهيد صادق سنمار پشت نيمکت هاي چوبي با هم بوديم جستجو کرد صداقتي که در اين روزگار خريدار چنداني ندارد و بازي روزگار قلب ها را سخت و بي محبت کرد ولي سيد عيسي شبيري با کمک گرفتن از نور قرآن صفاي دل خود را  هنوز حفظ کرده است.

سيد عيسي شبيري با همه سختي ها و مشکلاتي که دارد، با همه دردل هاي و خون دلهاي که خورده ولي با اراده و استوار نگارش قرآن را از چهار  سال پيش آغاز کرده و با پشتکار خود توانسته سه جز قرآن را به شيوه اي نو و زيبا نگارش کند.

سيد عيسي شبيري حدود 12 سال پيش براي آغاز فعاليت خوشنويسي قرآن به ارشاد اسلامي مي رود ولي جوابي از سوي متوليان فرهنگ و ارشاد استان در آن مقطع نصيبش نمي شود  و به ناچار به براي رفع مشکل خود از بهزيستي استان درخواست مساعدت و همکاري مي کند که در همان اولين مراجعه با نظر مثبت اين اداره کل بهزيستي استان زنجان روبه رو مي شود.

سيد عيسي شبيري در اتاقک کوچک نگهبان سوله سازي در شهرک صنعتي همراه با خانواده اش زندگي مي کند، اتاقي کوچک که در يک گوشه وسايل خطاطي سيد عيسي قرار گرفته و در گوشه اي ديگر دار قالي که همسرش مي بافد.

سيد عيسي شبيري متولد سال 1357، در سال چهارم ابتدايي براي اولين بار با مرکب و قلم آشنا شده و با ديدن قرآن هايي که در مجالس بود الگوبرداري کرده و در منزل به تمرين مشغول مي شد و در مرداد 89 در شب شهادت حضرت علي(ع) کتابت قرآن را آغاز کرد و در شب قدر، رمضان سال 93 کتابت قرآن را به پايان رساند.

سيد عيسي شبيري در شرکتي نگهبان است و مجبور است روزانه براي تامين مالي خانواده خود ساعت هاي زيادي را در نگهباني فعاليت کند تا شايد بتواند اقساط مسکن مهر خود را بدهد هر چند همسرش با فرشبافي کمک خرج زندگيشان است.

زندگي اين هنرمند زنجاني با مشکلات و دغدغه هاي فراوان روبه رو است در پرداخت پول مسکن مهرش با مشکل مواجه است و بدهي بيش از 10 ميليوني به مسکن مهر برايش مشکل درست کرده و از مسئولان انتظار کمک و مساعدت دارد.

تا چندي پيش يارانه نقدي 45 هزار تومان و مستمري که از بهزيستي دريافت مي کند تنها منابع درآمد سيد عيسي بود ولي الان چندماهي است که مشغول به کار نگهباني شرکت شده است.

شبيري مي گويد: استعداد در هنر خوشنويسي از عطايا و مواهب خداوندي و عنايات ائمه(ع) و همچنين تشويق خانواده ام است.

 

سيد عيسي شبيري با قدرداني از حمايت ها و مساعدت هاي مسئولان بهزيستي استان زنجان ادامه مي دهد: مسئولان بهزيستي به رغم اينکه وظيفه آنها نبود در اولين مراجعه براي ارائه طرح خوشنويسي قرآن با اين طرح موافقت کردند و براي هر 10 جز يک ميليون تومان پرداخت شد.

شبيري ادامه مي دهد: مسئولان بهزيستي استان در زمينه مسکن و ساير کمک ها براي توسعه فعاليت خوشنويسي قرآن کمک کرده اند و وظيفه دارم تا از اين تعامل و همکاري بهزيستي قدرداني کنم.

وي ادامه مي دهد: براي اولين بار در سال چهارم ابتدايي با قلم و مرکب آشنا شدم و به خاطر سرمشقي که نوشتم مورد تشويق معلمان قرار گرفتم و در سال اول راهنمايي با خط قرآني آقاي عثمان طه آشنا شدم.

شبيري با بيان اينکه اولين حامي و موشوق من براي کتابت قرآن پدرم بوده است مي گويد: ترغيب و تشويق­هاي معلم هنر، آقاي جاهدي و  آقاي قاسمي که در زمينه خطوط نسخ و ثلث ياري کردند از عوامل پيشرفتم در زمينه کتابت قرآن بوده است.

اين هنرمند زنجاني متذکر مي شود: بعد از اخذ ديپلم به دليل معافيت پزشکي از خدمت سربازي معاف شدم ولي همين عامل باعث شد که نتوانم در جايي مشغول به کار شده تا اينکه در مغازه يکي از آشنايان مشغول به کار شدم و از همين جا شروع به کتابت قرآن کريم کردم.

شبيري ادامه مي دهد: براي کتابت قرآن کريم بارها دست به قلم بردم و بعد از کتابت چند جزء به دليل اينکه هيچ استادي نداشتم و به تدوام تمرين بيشتر پرداختم تا اينکه در سال 1389 کتابت اصلي را از سر گرفته است.

وي اذعان دارد: خط نسخ را به صورت آماتوري و فقط از روي نگاه کردن به خط نسخ قرآني، فرا گرفته است و هيچ ادعايي در زمينه مهارت در خط نسخ ندارم.

شبيري با بيان اينکه اين اثر در ابعاد اين قرآن 48*70 کتابت شده است در تشريح ويژگي هاي قرآن کتابت شده مي گويد: کتابت در صفحه­ هاي رنگي و با مرکب­هاي طلايي و نقره­اي صورت گرفته است، هر صفحه رنگ و طرح خاصي داشته و صفحات مشابه يکديگر نيستند، اندازه اصلي صفحات 50cm در 70cm است، پايان هر صفحه با پايان آيه به اتمام رسيده است، پايان آخرين آيه هر سوره در پايان صفحه قرار گرفته است.

وي ادامه مي دهد: پايان هر جزء در پايان صفحه قرار گرفته و جزء بعدي از اول صفحه بعد آغاز شده است. قلم­ هاي به کار گرفته در خوشنويسي در اندازه ­هاي مختلف است. رنگ اصلي زمينه مشکي است جز در سوره­ مبارکه توبه که در صفحات رنگي مختلف کتابت شده است. کتابت آيات مشهور با خط درشت صورت گرفته است.

سيد عيسي شبيري هدف از کتابت قرآن کريم را اشاعه و ترويج فرهنگ و هنر اصيل اسلامي معرفي کرده و مي گويد: نمايش خط قرآني در نمايشگاه بين ­المللي قرآن در سال 1386، رتبه دوم جشنواره طليعه ظهور در سطح ملي، رتبه دوم جشنواره وقف، رتبه اول در جشنواره کشوري خانواده ­هاي بهزيستي در زمينه خوشنويسي در سال­هاي 1388 و 1389، چندين تقدير از طرف نهادهاي مختلف استان به عنوان خادم القرآن الکريم از عناوين کسب شده است.

مشاور مدير كل و دبير شوراي فرهنگي بهزيستي استان زنجان در اين خصوص بر لزوم کمک، مساعدت مسئولين استان براي رفع دغدغه هاي  فعالان عرصه فرهنگ ديني تاکيد کرده و مي گويد: بهزيستي در زمينه  تعامل و کمک به سيد عيسي شبيري براي کتات قرآن کريم وارد قضيه شده و تاکنون  در اين راستا  از هيچ کوشش و کمي مضايقه  نکرده است.

حجت الاسلام يوسف مصطفوي مي افزايد: هنرمنداني همانند سيد  عيسي شبيري که از خلاقيت و نوآوري بالايي برخوردار هستند بايد به گونه اي حمايت شوند که  از دغدغه هاي معيشتي  و مالي نداشته باشند تا بتوانند هنر و نبوغ خود را به شکل کامل به منصه ظهور برسانند .

وي با تاکيد بر اينکه تلاش براي کاهش مشکلات و مسائل و چالش هاي آقاي شبيري به عنوان يک امر مهم و اساسي مورد توجه مسئولان استان قرار گيرد ادامه مي دهد: در صورت رفع مشکلات و چالش هاي زندگي هآقاي شبيري وي مي تواند در کنار ابدعات و نوآوري هاي جديد در زمينه کتابت قرآن و همچنين هنر خوشنويسي به تربيت و اموزش  علاقمندان به اين امر بپردازد.

حجت الاسلام مصطفوي با تاکيد بر تدوام حمايت هاي بهزيستي استان زنجان از سيد عيسي شبيري کاتب قرآن نفيس ادامه مي دهد: با گفتگوها و توافقات صورت گرفته حمايت ها از آقاي شبيري توسط بهزيستي استان تدوام  خواهد داشت و قرار شده تا مجموعه کامل، نفيس و ماندگار از کتابت قرآن آماده شود.

وي ادامه مي دهد: بهزيستي به رغم اينکه يک نهاد حمايتي است در زمينه حمايت از سيد عيسي شبيري خوشنويس قرآن کريم توجه و تاکيد ويژه داشته و افق هاي خوبي و بالايي را براي رشد و توسعه فعاليت هاي اين هنرمند زنجان برنامه ريزي کرده است و در صورت صبر و حوصله و صعه صدر آقاي شبيري در آينده شاهد توسعه و نتيجه گيري بيشر در اين زمينه خواهيم بود.

مشاور مدير كل و دبير شوراي فرهنگي بهزيستي استان زنجان در ادامه از برنامه ريزي براي تقديم اثر قرآني هنرمند زنجان به محضر مقام معظم رهبري خبر داده و مي گويد: در تلاش هستيم با تکميل کلي اين اثر توسط هنرمند زنجاني، به محضر مقام معظم رهبري هديه خواهد شد و آنحضرت نيز معمولا به آستان قدس رضوي هديه مي فرمايند.

به هر حال سيد عيسي شبيري هنرمند توانمند و ارزشي است که در زمينه فرهنگ ديني و خوشنويسي قرآني فعاليت مي کند چيزي اضافه و زيادي از مسئولان جز کمک براي تدوام فعاليت هنر دينش نمي خواهد پس چه بهتر است متوليان فرهنگي استان زوتر وارد عمل شوند.

سيد عيسي و اثر ارزشمند و بي بديلش سوژه گزارشي بود و بي توجهي و بي تفاوتي فرهنگي استاني که داراي پيشنه غني فرهنگي است که توسعه فرهنگي استان زنجان را با مشکل مواجه کرد پيس بهتر است مسئولان براي توسعه فرهنگي استان برنامه ريزي مناسب و هدفمند داشته باشند و با کلمات و واژه ها بازي نکنند.

.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 5

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.