احرار: عضو کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي از بررسي طرح استيضاح وزير علوم و آموزش و پرورش در اين کميسيون در هفته آينده خبر داد.
حجتالاسلام عليرضا سليمي، عضو هيئترئيسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه 2 طرح استيضاح از سوي هيئترئيسه مجلس به اين کميسيون ارجاع شده است، گفت: طبق برنامهريزيهاي انجامشده، قرار است در جلسات هفته آينده کميسيون به هر 2 استيضاح رسيدگي شود.
وي با ابراز اينکه قرار است در جلسه روز يکشنبه (25 آذر) کميسيون به طرح استيضاح منصور غلامي، وزير علوم، رسيدگي شود، افزود: همچنين قرار است در جلسه روز سهشنبه (27 آذر) به طرح استيضاح سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش، رسيدگي شود.
عضو هيئترئيسه کميسيون آموزش مجلس با اعلام اينکه هر 2 وزير براي پاسخ به محورهاي استيضاح در جلسات کميسيون حضور مييابند، تأکيد کرد: اگر پس از توضيحات وزرا همچنان 10 تن از نمايندگان خواهان استيضاح باشند، طرح استيضاح براي بررسي در يکي از جلسات مجلس، تقديم هيئترئيسه پارلمان ميشود، در غير اين صورت از دستورکار کميسيون خارج ميشود.
به گزارش تسنيم، متن طرح استيضاح سيدمحمد بطحايي وزير آموزش و پرورش بهشرح زير است:
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي و هيئترئيسه محترم
سلام عليکم
احترماً، اينجانبان جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طبق اصل 89 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ماده 220 آئيننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با توجه به دلايل زير، درخواست استيضاح وزير محترم آموزش و پرورش، آقاي بطحايي را داريم، خواهشمند است طبق مواد و اصول قانون اساسي، اقدامات مربوطه را انجام دهيد.
**موارد استيضاح:
1- عدم توجه عملي به سند چشمانداز آموزش و پرورش (سند تحول بنيادين)
2- عدم توجه عملي به امور تربيتي ــ پرورشي ــ تربيت بدني ــ سلامت در آموزش و پرورش و مدارس
3- عدم توجه عملي به اجراي قانون و نظام هماهنگي
4- تنزل جايگاه مديران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزايا در دوره وزارت ايشان
5- گرانتر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ايشان
6- عدم توجه عملي در رسيدگي به سرانه مدارس کشور، بهخصوص مناطق محروم و متأسفانه، افزايش جمعيت دانشآموزان بازمانده از تحصيل بهويژه در مناطق حاشيهشهر ــ محروم ــ کارگران در دوره وزارت ايشان
7- افزايش آسيبهاي اجتماعي در مدارس و نبود راهکارهاي عملي وزير براي مقابله با اين آسيبهاي جديد
8- عزل و نصبهاي سياسي ــ حزبي ــ باندي ــ رفاقتي در وزارت آموزش و پرورش و ادارهکلها و مدارس ويژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذيه و...
9- عدم برنامه جديد براي افزايش حقوق، مزاياي رفاهي، معيشتي فرهنگيان و تنزل جايگاه و رتبه اجتماعي ــ اقتصادي معلمان در دوره وزارت ايشان
10- کاهش دانشآموزان در خوابگاههاي دانشآموزي ويژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذيه و ديگر امکانات مورد نياز دانشآموزان
11- عدم پويايي و نشاط در بين معلمان و دانشآموزان و کاهش انگيزه کاري در بين معلمان و کاهش انگيزه ادامه تحصيل
12- عدم شايستهسالاري و عدم ايجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خريدخدمت، در مهر سال 97 که باعث نارضايتي شديد در بين جوانان با تحصيلات عاليه شده و از طرفي بعضاً افراد غيرشايسته، غيرتخصصي و غيرمرتبط و فقط با لابيگري وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شدند.
13- عدم مديريت در ساماندهي نيروي انساني در مدارس
14- عدم مديريت مالي در وزارت آموزش و پرورش
15- واگذاري مراکز رفاهي ــ تربيتي ــ فرهنگي آموزشي و پرورشي به بخش خصوصي از جمله اردوگاه شهيد باهنر و مراکز رفاهي
16- عدم نظارت بر مدارس غيردولتي و وابسته به سازمانها و نهادهاي ديگر
17- حذف و کاهش مدارس ابتدايي و افزايش تعداد بازماندگان از تحصيل بهخصوص در مناطق محروم
18- عدم توجه به اقتصاد مقاومتي و توليد داخل
19- عدم توجه به وضعيت گرمايشي مدارس
20- عدم پايبندي به برنامههاي ارائهشده در زمان اخذ رأي اعتماد
21- عدم پذيرش مسئوليت در مورد اتفاقات مدارس غرب تهران، استان قزوين و شاهد تهران.
تسنيم