احرار: سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با تاکيد بر اينکه کنکور حذف نميشود، گفت: مؤسسات کنکور بيرون از آموزش و پرورش هستند اما مدارس براي برگزاري آزمونهاي پيشرفت تحصيلي و آمادگي کنکور با برخي مؤسسات همکاري داشتند.
عبدالرسول عمادي درباره اينکه چرا وزير آموزش و پرورش اعلام کرد ناتوان از حذف کنکور هستيم، اظهار کرد: حذف کنکور دست آموزش وپرورش نيست و اگر قرار باشد اين اتفاق بيفتد نياز به مصوبه مجلس است همچنين قانون سنجش و پذيرش دانشجو قانون حذف کنکور نيست و ميخواست نظام سنجش و پذيرش دانشگاهها را تغيير دهد اما هدف آن حذف کامل کنکور نيست. بلکه روح اين قانون اعمال سوابق تحصيلي در کنار کنکور است.
وي افزود: قانون سنجش و پذيرش دانشجو از دو طريق سهم کنکور را کاهش ميدهد، نخست افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاهها تا اکثر رشتهها از کنکور آزاد شوند و پذيرش براساس نمرات امتحانات نهايي باشد. البته اين موضوع باعث شد در برخي جاها ظرفيت ها بيضابطه توسعه يابد که بيش از نياز کشور است. همچنين هم اکنون 85 درصد ظرفيت دانشگاهها از کنکور آزاد است اما اين رشتهها متقاضي ندارند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: علت اينکه وزير آموزش و پرورش گفته است نميتوان از حذف کنکور سخن گفت بخشي از دلايل آن به خاطر موانع قانوني است و به نظر ميرسد چون مسئله قانوني براي حذف کنکور داريم نميتوان از حذف مطلق آن صحبت کرد.
عمادي ادامه داد: اينکه ميگويند آموزش و پرورش در توليد سوابق تحصيلي ناکام است بايد از آموزش و پرورش دفاع کنم و بگويم اين وزارتخانه مجري مصوبات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو است. در قانون سال 92 آمده است دروس امتحانات نهايي و تأثير سوابق آن بايد مدنظر باشد و شوراي سنجش و پذيرش دانشجو هر سال اين مسئله را معين و به آموزش و پرورش ابلاغ ميکند و اين وزارتخانه موظف است سوابق تحصيل را توليد و در اختيار سازمان سنجش قرار دهد.
آموزشوپرورش مصوبات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو را اجرا ميکند
وي بيان کرد: اگر موردي وجود دارد که شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مصوب کرده که آموزش و پرورش براي درس خاصي امتحانات نهايي برگزار کند يا تعدادي از دروس را به مجموعه امتحانات نهايي اضافه کند و اين وزارتخانه انجام نداده بگويند تا بتوان ادعا کرد که آموزش و پرورش براي افزايش سهم سوابق تحصيلي کوتاهي ميکند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: وزارت آموزش و پرورش هر سابقهاي که شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تصويب کرده و درخواست توليد آن را داشته است، توليد کرده و در اختيار سازمان سنجش قرار داده است و اشکالات مطرح در اين رابطه به مصوبات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو وارد است.
عمادي ادامه داد: اين شورا امسال از تيرماه تاکنون سه مصوبه داشته است، در يک مصوبه گفته تأثير سوابق تحصيلي 30 درصد قطعي، در مهرماه گفته است تأثير سوابق تحصيلي 20 درصد قطعي و 10 درصد مثبت و اخيرا نيز اعلام کردند تأثير سوابق تحصيلي مثبت است.
وي افزود: اينکه ميگويند در سال 95 به قانون سنجش و پذيرش دانشجو اصلاحيه زده شده به اين دليل است که در قانون مصوب سال 92 سوابق تحصيلي بدين صورت تعريف شده بود، نمرات دروس سه سال آخر متوسطه که به صورت نهايي مطابق استانداردهاي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش توليد شده باشد و همين سه سال آخر متوسطه داراي ابهام بود و مشخص نبود که منظور کل دروس است يا خير.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: امسال شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب کرده که در پايه دوازدهم تعدادي از دروس نهايي باشد و اگر شوراي سنجش و پذيرش دانشجو به جز دروس پايه دوازدهم، دروس ديگري را صلاح بداند که نهايي شوند آن را به آموزش و پرورش ابلاغ کند تا به صورت نهايي برگزار کنيم. يعني اگر مصوب کنند در پايههاي دهم و يازدهم آموزش و پرورش موظف ميشود تعدادي دروس را به صورت نهايي برگزار کند.
فرصت آموزشي براي کسب نمره در منطقه يک تهران با مناطق محروم برابر است
عمادي با تأکيد براينکه ضريب عدالت آموزشي در نظام آموزشي نسبت به کنکور به هنجارتر است خاطرنشان کرد: دانشآموز براي سوابق تحصيلي بايد کتاب درسي با محتواي معين را بخواند و فرصت آموزشي براي کسب نمره براي دانش آموز منطقه يک تهران با مناطق محروم برابر است. در حقيقت سوابق تحصيلي کاملا عادلانهتر از کنکور است.
وي عنوان کرد: زيرساخت برگزاري امتحانات نهايي در آموزش و پرورش گام به گام بهبود وضريب امنيت و دقت بالا رفته است و امسال سوالات امتحانات نهايي به صورت الکترونيک به حوزه ها ارسال ميشود و فرآيند تصحيح برگهها در دي ماه 97 به صورت الکترونيک است و از حالت دستي خارج ميشود يعني مصحح از پشت مانيتور برگهها را تصحيح ميکند.
همکاري مدارس با موسسات کنکور
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: يکي از عوامل فشار براي جلوگيري از اعمال سوابق تحصيلي مافياي کنکور است و جو رواني در فضاي مجازي ايجاد ميکنند. وقتي بنده اعلام کردم که سهم سوابق تحصيلي براي کنکور 98، 30 درصد به صورت قطعي است در فضاي مجازي به من حمله شد که به جز جريان مافيا افراد ديگري نبودند.
عمادي اضافه کرد: تأثير مثبت سوابق تحصيلي عملا به معناي حذف سهم سوابق تحصيلي در کنکور است.
وي ادامه داد: موسسات کنکور بيرون از آموزش و پرورش هستند اما مدارس براي برگزاري آزمونهاي پيشرفت تحصيلي و آمادگي کنکور با برخي موسسات همکاري داشتند و قرار است اين مسئله مورد بررسي قرار بگيرد و هم اکنون کارگروهي در آموزش و پرورش تشکيل شده که در حال بررسي موضوع است تا بدانيم چگونه آن را حل کنيم