احرار خبر: وزير آموزش و پرورش از ممنوعيت رقابتهاي فردي از مهر97 خبر داد و گفت: بايد به سمتي برويم که هيچ رقابت فردي برگزار نشود و هيچکس به خاطر موفقيتهاي فردي تشويق نشود بلکه افراد به شکل گروهي مورد تشويق قرار گيرند.
به گزارش احرار خبر، سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در کنگره مجامع اعضا، مربيان و مدرسين سازمان دانشآموزي در اردوگاه شهيد باهنر تهران، اظهار کرد: يکي از مشکلات نظام تعليم و تربيت ما اين است که برخلاف نيازهاي اجتماعي جامعه، به آموزش مهارتهاي اجتماعي در مدارس کمتر پرداخته ميشود يعني مهارتهاي فردي جايگزين مهارتهاي اجتماعي شده و اين موضوع رو به افزايش است.
وي افزود: شاهد آن هستيم که بچهها از جمع گريزان هستند و دوست دارند بيشتر تنها باشند؛ البته تنها آموزش و پرورش مقصر نيست بلکه ساير عوامل خارج از آموزش و پرورش نيز دخيل است.
بطحايي تصريح کرد: رويکردي که در قالب يکي از سياستهاي سند آموزش و پرورش در پيش گرفتيم افزايش سهم آموزش مهارتهاي اجتماعي در مدارس است، هرچند تحقق اين موضوع دشوار است.
وي از ممنوعيت رقابتهاي فردي از مهر97 خبر داد و افزود: بايد به سمتي برويم که هيچ رقابت فردي برگزار نشود و هيچکس به خاطر موفقيتهاي فردي تشويق نشود؛ بلکه افراد به شکل گروهي مورد تشويق قرار گيرند.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامههاي خوبي در خصوص نظام تعليم و تربيت منتشر ميشود اما اثر آن را عملاً شاهد نيستيم و براي تحقق برنامهها بايد موانع را برطرف کرد.
وي با اشاره به ايرادي که مربيان پرورشي به علت نبود وقت کافي در مدارس براي انجام فعاليتهاي تربيتي مطرح ميکنند، اظهار کرد: همهوقت دانشآموزان صرف آموزش کتب درسي ميشود و جايي براي ارائه آموزههاي تربيتي وجود ندارد؛ اين يک مانع بزرگ است که بايد آن را برطرف کنيم يا حداقل آن را کاهش دهيم و فرصت را براي فعاليتهاي اجتماعي در مدرسه فراهم کنيم.
وي، تشکلهاي دانشآموزي را بهترين وسيله و ابزار براي آموزش مهارتهاي اجتماعي دانست و تصريح کرد: مدرسه محلي براي تمرين زندگي است و نهفقط محلي براي تمرين دروس مختلف؛ بنابراين مهارتهايي مانند گذر از حقّ خود براي منافع ديگران، کنترل خشم، مديريت عاطفه و ... را بايد در مدرسه به دانش آموزان آموزش دهيم و چگونگي مراقبت کردن دانش آموزان از خود را به آنها بياموزيم.
بطحايي با بيان اينکه خواستيم اين مسير را اصلاح کنيم و کاهش آزمونها را در دستور کار قرار داديم اما با مقاومتهايي مواجه شديم، گفت: مدرسه محل زندگي دوم دانش آموزان است بايد چنان محيطي شاد و جذابي باشد که بچهها با اکراه مدرسه را ترک کنند.
وي بيان کرد: بر اساس پژوهشها در حوزه پرورشي، افسردگي، اضطراب و خشم سه عامل مهم ناهنجاريهاي اجتماعي است که متأسفانه رو به افزايش است و در مناطق مختلف نيز متفاوت است.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزاني که قرار است آينده کشور را به آنها بسپاريم بايد امروز در مدرسه چگونگي اداره زندگي و جامعه خود را در مدرسه بياموزند و تحمل ديگري را در خود نهادينه کنند.
وي گفت: لازمه حل مشکلات همافزايي است و اين مهم بايد در مدرسه تمرين شود، لذا تشکلهاي دانشآموزي بستر مناسبي براي تقويت هم افزايي و همدلي و تمرين اين تفاهم در دانش آموزان است و تشکلهاي دانشآموزي نبايد همرنگ رويکرد غالب آموزش و پرورش شوند و آنها هم به سمت فعاليتهاي فردي بروند.
بطحايي اظهار کرد: اگر تشکلها به سمت انجام فعاليتهاي فردي بروند برخلاف اهداف اصلي خود حرکت کردهاند.
وي گفت: بسياري از افراد برگزيده علمي در زندگي شخصي و اجتماعي خود دچار مشکل رفتاري هستند و مهارت حلوفصل مسائل زندگي خود را ندارد؛ بنابراين نبايد به چنين افرادي در مدرسه جايزه داد، بلکه بايد همه فعاليتها و رقابتها جمعي باشد.
وزير آموزش و پرورش اذعان کرد: در سازمان دانشآموزي نيز هيچ فردي نبايد به خاطر فعاليت فردي تشويق شود؛ بلکه تنها به خاطر فعاليت و رقابتهاي گروهي بايد مورد تشويق قرار گيرد.