رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجان شرقي گفت: اينکه حمايت از کالاي ايراني را تنها وظيفه مصرف کننده قلمداد کرده و فقط از مردم انتظار داشته باشيم کالاي ايراني مصرف کنند يک برخورد سطحي است.
داود بهبودي در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوعي که تحت عنوان «حمايت از کالاي ايراني» به عنوان شعار سال مطرح ميشود از زواياي مختلف قابل بحث بوده و لازم است نگاه جامعي به موضوع داشته باشيم تا دچار برداشتهاي سطحي و يا انحرافي نشويم.
بهبودي توضيح داد: در نگاه جامعتر بايد ببينيم توليدکنندگان ايراني چه کالايي را بايد توليد کنند و براي توليد اين کالاي مورد انتظار چه الزاماتي و حمايتهاي نياز دارند تا دولت اين شرايط و الزامات را فراهم آورد و در نهايت سراغ مصرفکنندگان برويم و از آنها بخواهيم اين کالا را مصرف کنند.
رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجانشرقي تصريح کرد: ما از توليدکننده ايراني انتظار داريم کالايي توليد کند که بر حسب کيفيت، قيمت، خدمات پس از فروش و ساير مشخصات قابل رقابت با کالاي مشابه خارجي باشد؛ در اين ارتباط يکي از ارکان مهم توجه به اقتصاد دانشبنيان است که ايجاب ميکند کالاي توليدي داراي خلاقيت و نوآوري رو به رشد باشد.
اين اقتصاددان با بيان اينکه توليد امر ايستايي نيست و اگر امروز پيشرفتهترين کالا را توليد کنيم ولي درجا بزنيم يک سال بعد از بازار اخراج خواهيم شد، افزود: توليدکنندگان بايد به ذائقه، نيازهاي مشتريان داخلي و خارجي و حتي توان خريد آنها توجه کنند که يکي از الزامات و شرط هاي اصلي تحقق شعار سال، توليد و فروش کالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني است.
وي متذکر شد: از طرف ديگر اقتصاد ما نبايد بسته و خودمصرفي باشد؛ يعني در مقابل توليد کالاهاي مورد پسند صادراتي بايد بتوانيم برخي از نيازمنديهاي داخل را از خارج وارد کنيم؛ البته به نحوي که به توليد داخل ضربه نزند و منجر به انحصارگرايي، رانت و حمايتهاي کاذب نشود.
بهبودي در عين حال بر لزوم داشتن نظام تعرفهاي فعال که بتواند خود را با بازارهاي جهاني تطبيق دهد، سياستهاي پولي و مالي منضبط، اصلاح فضاي کسب و کار، توجه به مقولات برندسازي، تبليغات، بازاريابي، بازارآفريني و اعتماسازي تاکيد کرد.
رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجانشرقي اظهار کرد: بايد به ياد داشته باشيم توليدکنندگان ما با فرض موفقيت در توليد لزوما صادرکننده خوبي نخواهند بود؛ بلکه لازم است به راهاندازي شرکتهاي تخصصي و بزرگ مديريت صادرات نيز توجه داشته باشيم که بتوانند به شکل تخصصي و با کاهش هزينههاي سرباري مثل بازاريابي، حمل و نقل و شبکه توزيع، رقابتپذيري را حاصل کنند.
وي خاطرنشان کرد: دولت هم بايد نسبت به فعالسازي رايزنان بازرگاني در ساير کشورها در جهت شناسايي فرصتهاي سرمايهگذاري و فروش محصولات و همچنين حمايت از سرمايهگذاران ما در خارج، اقدام کنند.