1395/09/23 - 8 : 4
کد خبر: 14569
وزير راه: تمام فرآيندهاي قانوني در رابطه با حادثه ريلي سمنان انجام شده است
احرار: وزير راه و شهرسازي گفت: تمام فرآيندهاي قانوني در رابطه با حادثه دلخراش قطار تبريز - مشهد انجام شده و گزارشهاي حاصله در اختيار دادگاه و مراجع قضايي قرار گرفته است.
عباس آخوندي در نشست مشترک با استاندار آذربايجان شرقي، نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و همچنين مسؤولان شرکت راهآهن که در دفتر کارش به منظور بررسي علل و عوامل وقوع سانحه ريلي سمنان تشکيل شده بود، با بيان اينکه آماده هرگونه همکاري براي ارائه اطلاعات در خصوص اين حادثه به نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي هستيم، افزود: در صورتي که گروهي از نمايندگان آذربايجان خواهان تشکيل کميتهاي براي بررسي موضوع باشند ما با آن ها همکاري کرده و همه گزارشها را در اختيارشان قرار ميدهيم.
وي با بيان اينکه شروع استفاده از سيستم هوشمند کنترل قطار در ايران در دوره 81 تا 86 بوده است، خاطرنشان کرد: در رابطه با سيستم هوشمند گزارشي در صحن مجلس خوانده شده و ديوان محاسبات نيز به اين موضوع رسيدگي کرده است.
آخوندي با تأکيد بر اينکه سيستم هوشمند قطار در زمان حاضر علاوه بر شرکت راه آهن در چندين خط مترو نيز فعال است، گفت: در زمان حاضر سيستم هوشمند ATC در خطوط متروي تهران، مشهد و شيراز کار ميکند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه سيستم مذکور از شرکت داخلي خريداري شده است، گفت: اين سيستم طبق گزارش کميسيون عالي سوانح به درستي عمل کرده و مشکلي نداشته است.
** فرهنگي: خطاهاي ثبت شده در سيستم هوشمند زياد است
محمدحسين فرهنگي رئيس مجمع نمايندگان آذربايجانشرقي در مجلس نيز با بيان اينکه خطاهاي ثبت شده در سيستم هوشمند مذکور زياد است، گفت: چرا با وجود بالا بودن تعداد خطاها، سيستم قطار از حالت اتوماتيک خارج و به صورت دستي حرکت مي کند.
وي با بيان اينکه بايد مشخص شود عامل بروز اين حادثه و جان باختن تعدادي از هموطنان چيست، افزود: نبايد از کنار فجايع اين چنيني به راحتي گذشت.
** عليرضابيگي: خرابيهاي سيستم هوشمند قطار در 6 ماهه اخير 3 هزار و 988 مورد بوده است
احمد عليرضابيگي نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت هم با اشاره به گزارش ادارهکل ايمني راه آهن گفت: طبق اين گزارش خرابيهاي سيستم هوشمند قطار در 6 ماهه اخير 3 هزار و 988 مورد ايراد گزارش شده است.
وي با اشاره به اينکه به همين ميزان پس از ثبت خرابيها دستور حرکت دستي قطار نيز صادر شده است، گفت: به نظر مي رسد اينکه دستور حرکت دستي به قطاري داده شود امر معمول و رايج بوده است.
** ساعي: نبود وسايل ايمني در زمان بروز حادثه
زهرا ساعي ديگر نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در اين نشست با انتقاد از نبود وسايل ايمني در زمان بروز حادثه، گفت: بايد مشخص شود چرا در زمان بروز آتش، کپسول آتشنشاني وجود نداشته است.
وي ادامه داد: طبق اظهارات مصدومان، آتش به تدريج به واگنها رسيده و بايد مشخص شود که علت آتشسوزي چه بوده و چرا مهار نشده است.
** آقاپور: قطار تبريز- مشهد از هيچ امکاناتي براي دفاع از جان مسافران در برابر حوادث برخوردار نبود
معصومه آقاپورعليشاهي نماينده مردم شبستر در مجلس هم در نشست با مسؤولان وزارت راه و شهرسازي و شرکت راهآهن با بيان اينکه مردم محبوس شده در قطار ياد شده از هيچ امکاناتي براي دفاع از جان خود برخوردار نبودند، گفت: متأسفانه يک چکش براي شکستن شيشههاي داخل واگن در داخل قطار نبوده و هليکوپتر امداد نيز 2 ساعت و نيم بعد از حادثه به محل ميرسد.
وي با تأکيد بر اينکه نظارت بر ايمني قطارها و وسايل حمل و نقل بسيار پايين است، اظهارکرد: پيشگيريها براي جلوگيري از بروز چنين حوادثي صورت نگرفته است.
** داوودي:سرعت بالاي قطار جاي سؤال دارد
يوسف داوودي نماينده مردم سراب هم در اين جلسه با بيان اينکه سرعت بالاي قطار جاي سؤال دارد، گفت: وقتي قطاري در نقطهاي که ديد بدي دارد قرار ميگيرد بايد با حداقل سرعت حرکت کند اما در زمان حادثه، قطار 117 کيلومتر سرعت داشته است.
وي ادامه داد: در خصوص اينکه چرا بر سرعت قطارها نظارت نميشود مسؤولان بايد پاسخگو باشند.
** قليزاده:سيستم هوشمند قطار قبل از اينکه آغاز به کار کند براي مدت مشخص آزمايشي تست نشده است.
قلي الله قليزاده نماينده مردم کليبر در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين نشست با اشاره به گزارش کميسيون عمران مجلس در خصوص سانحه ريلي سمنان گفت: با توجه به بررسيهايي که در کميسيون عمران انجام شده و طبق اعلام مکتوبي که از سوي شرکت راه آهن اخذ شده دستگاه هوشمند قطار 2 هزار و 500 مورد دستکاري شده و بهصورت دستي و بنا به دلايل مختلف حرکت کرده است.
وي ادامه داد: بايد مشخص شود چرا سيستم هوشمند قطار قبل از اينکه آغاز به کار کند براي مدت مشخصي آزمايشي تست نشده و اگر تست شده چرا بهصورت دستي فعاليت ميکرد.
الله قلي زاده افزود: براي ما سؤال است که چرا يک اپراتور به تنهايي ميتواند اجازه حرکت و يا توقف به قطارها بدهد و با جان مسافران بازي کند.
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيد کرد: لايههاي تصميم گيري در خصوص حرکت و يا توقف قطارها بايد در اين باره با دقت تصميم بگيرند.
** محمدزاده: خرابي هاي رخ داده در سيستم ATC قطار با استانداردهاي جهاني همخوان است
سعيد محمدزاده، مديرعامل شرکت راهآهن در اين نشست با تاکيد بر اينکه سيستم ATC خرابي نداشته است، گفت: در برخي مواقع اين سيستم هشدارهايي ميدهد که اين هشدارها دليل بر خراب بودن سيستم نيست بلکه گاهي ميخواهد رخدادي را به اطلاع لوکوموتيوران برساند.
وي با بيان اينکه خرابي هاي رخ داده در سيستم ATC قطار با استانداردهاي جهاني همخوان است، افزود: بهطور حتم ميتوان گفت در اين حادثه سيستم ATC با مشکل مواجه نبوده است.
** نائب رئيس مجلس : هنوز مشخص نيست که چرا سيستم هوشمند بايد خاموش شود
مسعود پزشکيان عضو هيات رئيسه مجلس و نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر با بيان اينکه براي ما هنوز مشخص نيست که چرا سيستم هوشمند بايد خاموش شود و لوکوموتيوران بهصورت دستي اقدام به حرکت دادن قطار کند، گفت: بايد مشخص شود که در اين حادثه سهلانگاري عامل انساني، بروز مشکل در سيستم ATC و يا عوامل ديگر دخيل بودهاند.
وي با بيان اينکه بررسيها براي روشن شدن موضوع و اعلام نظر نهايي همچنان ادامه خواهد داشت، تاکيدکرد: نميتوان به راحتي در خصوص مقصر بودن يک عامل اظهارنظر کرد.
بر اساس اين گزارش، در پايان اين نشست صوت تلفنگرام لوکوموتيوران و اپراتور ATC پخش و تصميمگيري در خصوص علل و عوامل بروز اين حادثه به بررسيهاي کارشناسيتر موکول شد.
بر اثر حادثه ريلي جمعه 5 آذر ماه ( برخورد قطار سمنان - مشهد با طقار تبريز - مشهد ) تعدادي از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و جمعي نيز مجروج شدند.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید: