احرارخبر: مديرکل راهآهن آذربايجان جزئيات جديدي از حادثه قطار تبريز ـ مشهد را تشريح کرد و گفت: قوانين مربوط به نحوه بهرهبرداري از CTC و ATC ابلاغ شده ولي متاسفانه در حادثه قطار تبريز ـ مشهد خطاي تکنولوزي وجود ندارد و خطاي انساني دخيل بوده است.
سيدحسن موسوي امروز اظهار داشت: حادثه ريلي اخير در سه و حتي چهار بخش مورد بررسي قرار گرفته که يک بخش به صورت فني و تخصصي و مطابق قانون، کميسيون عالي سوانح راهآهن که اعضاي تشکيل دهنده آن خارج از راهآهن بود و در همان دقايق ابتدايي به صحنه وقوع رفته و مورد بررسي قرار دادهاند.
وي افزود: تمام مدارک و مستندات ضبط و ثبت شده و تمام نوارهاي ضبط شده از جمله صداهاي بيسيم لکوموتيوران و محل کنترل ضبط شده است که با بررسي آنها به يک سري از موارد اوليه دست يافتهاند.
مديرکل راهآهن آذربايجانشرقي تصريح کرد: معاون اول رئيس جمهور کميتهاي را به رياست آقاي ترکان تشکيل داده که در اين کميته از نيروي متخصص کارشناسان راهآهن بهره گرفته شده و استاندار آذربايجانشرقي نيز جزو عضو اصلي اين کميته هستند.
وي با اشاره به اينکه قوه مقننه کميسيون عمران را به محل اعزام کرده و از محل کنترل CTC بازديد صورت گرفته و از نحوه عملکرد مسائل فني راهآهن و از مسائل فني راهآهن تهران نيز بازديده کردهاند، گفت: قرار بر اين شده است که اين گروه نيز گزارشهاي خود را تکميل و ارائه دهند و همچنين قوه قضائيه نيز وارد عمل شده و مقصران شناسايي شده تحت بازجويي قرار گرفته و مورد به صورت کارشناسي و قضايي و حقوقي مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
موسوي در تشريح چگونگي رخداد اين حادثه گفت: طبق گزارش کميسيون عالي سوانح، قطار تبريز – مشهد در ساعت 11:50 صبح از تبريز حرکت کرده و بعد از طي مسافت يکهزار و 25 کيلومتر به ايستگاه گرداب ميرسد که بعد از آن به سمت ايستگاه هفت خوان ادامه مسير داده و نزديک ايستگاه هفت خوان به دليل برودت هوا، قطار دچار افت فشار هوا شده و توقف ميکند.
وي ادامه داد: بعد از اينکه براي تعمير و رفع مسائل فني مشغول بودند، از سمت ديگر قطار سمنان مشهد در ساعت 7:10 به ايستگاه گرداب وارد ميشود و به سمت هفت خوان حرکت ميکند که البته مابين ايستگاه گرداب و هفت خوان تراکبندي وجود دارد و ميتوان از وسط اين ريلها دو قطار را رد که اين مسير مجهز به سيستم ATC است.
مديرکل راهآهن استان با اشاره به اينکه هنوز قطار تبريز به سمت مشهد متوقف بود، قطار سمنان به طرف مشهد طبق روشن شدن سيستم مرکزي نزديک 6 کيلومتري قطار اولي به صورت اتوماتيک وار توقف ميکند و بلافاصله چراغ قرمز ميشود، تصريح کرد: با توجه به اينکه قطار دومي متوقف شده و چراغ تراک نيز روشن ميشود متوجه ميشوند تراک بعدي مشغول بوده و ادامه حرکت امکانپذير است.
وي افزود: با توجه به اينکه زمان وقوع حادثه در اوايل صبح بوده و کشيک کنترل نيز تعويض شده بود، مسئول قطار سمنان به طرف مشهد از کشيک کنترل دليل توقف را سئوال ميکند ولي CTC Man يا مسئول کنترل به لکوموتيوران دستور حرکت ميدهد و حتي پيام ديگري از قطار دوم مبني بر اينکه قطار به صورت اتوماتيک متوقف شده نيز ارائه ميشود ولي مسئول کنترل دستور خارج کردن قطار از سيستم CTC را ميدهد تا قطار بتواند حرکت کند.
وي با تأکيد بر اينکه چند باري مسؤول کنترل بيتوجه به اين مساله و بررسي علل توقف قطار اولي دستور حرکت قطار دومي را صادر ميکند، بيان کرد: با توجه به اينکه اين دستور را CTC Man نميتواند به تنهايي بدهد و بايد از چند لايه عبور کند و بايد کنترل مرکزي تمام جوانب را کنترل و سپس اجازه حرکت به قطار دهد ولي متاسفانه مسؤول کنترل CTC دستور خودسرانه به لکوموتيوران داده است و البته خود لکوموتيوران نيز نبايد فقط به دستور CTC Man اکتفا ميکرد و قطار را از حالت CTC خارج نميکرد.
موسوي با بيان اينکه نزديکي قطار تبريز به طرف مشهد که مسير قوسي است و تپهها به گونهاي است که امکان ديد از فاصله دور نبود در 500 متري قطار متوقف شده اقدام به ترمز ميکند و فقط 40 کيلومتر از سرعت کاسته شده و با سرعت در حدود 90 کيلومتر واگن انتهايي قطار تبريز مشهد برخورد کرده که بيشترين آسيب را ديده و همچنين واگن يکي مانده به انتها نيز دچار حادثه شده است.
وي خاطرنشان کرد: در همان روز وقوع حادثه آمار افرادي که بيمارستان انتقال يافته و همچنين با انفصال واگنهاي آسيب ديده آمار اعزاميها به طرف مشهد تهيه شد که البته برخي از افراد نيز در ايستگاه دامغان پياده شده و با اتوبوس به سمت مشهد رفته بودند که باز ليست اسامي آنها را نيز در دست داشتيم.
موسوي با اشاره به اينکه تمام اسامي افرادي که در دست داشتيم با اسامي بليطهاي فروخته شده تطبيق داده شد تا اسامي افراد متوفي را تهيه کنيم، اظهار داشت: اگر چه در قطار افراد غيرهمنام و همچنين افراد بدون بليط نيز بودند که در اين زمينه دچار مشکل شديم ولي در نهايت با توجه به مراجعات به ايستگاه راهآهن تا امروز 48 نفر به صورت قطعي فوت شده و همچنين يک نفر با نام رضا يوسفزاده که اطلاع دادهاند که نه جنازه و نه در ليست مصدومان قرار دارد، وجود دارد که تا به امروز نه به راهآهن و نه به پزشکي قانوني مراجعه شده است.
وي با يادآوري اينکه متاسفانه محل حادثه هم قوسي و ناهموار بود و از اين رو در امدادرساني بسيار با مشکل روبهرو بوديم، ابراز کرد: در اين شرايط امکان امدادرساني با سرعت کمي نسبت به حالتي که خط ريل در کنار جاده باشد را دارد؛ براي اينکه گروه امدادرساني به محل حادثه بلاک ايستگاه راهآهن گرداب و هفتخوان برسند حدود هفت کيلومتر راهسازي اضطراري صورت گرفته تا بتوان وسائل امداد به محل برسد.
موسوي بيان داشت: مسير تهران مشهد از دو سال قبل مجهز به سيستم ATC شده و از اين رو ضريب ايمني قطارها بالا رفته بود و تمام افراد خدمترسان داخل قطار و مرکز کنترل آموزشهاي لازم را در اين زمينه را گذراندهاند و از قوانين مربوط با نحوه بهرهبرداري از CTC و ATC ابلاغ شده ولي متاسفانه در اين حادثه خطاي تکنولوژي وجود ندارد و خطاي انساني دخيل بوده است.
وي افزود: مطابق قانون دسترسي به شبکه ريلي قانون اتخاذ شده که در آن کميسيون عالي رسيدگي به سوانح ريلي علاوه بر بررسي علل اصلي حادثه به پيگيري مسائل پيشگيري در اين زمينه نيز رسيدگي ميکنند و در اين حادثه نيز کميسيون عالي همه جوانب اين حادثه را مورد بررسي و پيگيري قرار خواهد داد.