احرارخبر: رييس کميسيون عالي سوانح راهآهن با بيان اين که سيستم CTC حرکت قطار مشهد - سمنان را متوقف کرده بود، گفت: سيستم CTC درست عمل کرده و لوکوموتيوران با اجازه از متصدي CTC اقدام به خاموش کردن سيستم و حرکت به صورت دستي کرده است.
رييس کميسيون عالي سوانح راهآهن با بيان اين که سيستم CTC حرکت قطار مشهد - سمنان را متوقف کرده بود، گفت: سيستم CTC درست عمل کرده و لوکوموتيوران با اجازه از متصدي CTC اقدام به خاموش کردن سيستم و حرکت به صورت دستي کرده است.
حسين عاشوري درباره جلسه امروز اين کميسيون با حضور معاون اول رييسجمهوري اظهار کرد: در اين جلسه گزارش اوليه حادثهاي که توسط اين کميسيون با حضور در محل حادثه و جمعآوري اسناد و مدارک تهيه شده بود مورد بررسي قرار گرفت.
وي با اشاره به محرز شدن خطاي انساني در اين حادثه گفت: به دليل تردد بالا در مسير محل حادثه اين مسير به سيستم مکانيزه کنترل قطار مجهز بود که اجازه سرعت بيش از حد مجاز را به لوکوموتيوران نميدهد و اگر در مسير چراغي قرمز باشد، مانع از حرکت قطار ميشود.
رييس کميسيون عالي سوانح راهآهن با بيان اين که قطار مشهد - تبريز در ساعت ?:?? به دليل نقص فني در لاين متوقف شد، اظهار کرد: قطار دوم حدود شش کيلومتر قبل از قطار اول با قرمز شدن چراغ ايستاد اما پس از مدتي لوکوموتيوران با متصدي CTC تماس گرفته و اجازه ميخواهد که سيستم مکانيزه لوکوموتيو را خاموش کرده و به صورت دستي حرکت کند.
عاشوري افزود: ساعت ? صبح زمان تعويض شيفت متصدي CTC بوده و نفراتي که در بخش کنترل هستند موظفند در صورت بروز هرگونه مساله مهم آن را در دفاتر ثبت کنند.
وي با بيان اينکه متصدي جديد بدون توجه به اين که قطاري در مسير متوقف است، اجازه حرکت به صورت دستي را به قطار مشهد - سمنان ميدهد و راننده لوکوموتيو نيز با بخش کنترل تردد قطارها براي گرفتن مجوز اصلي و نهايي تماس نميگيرد. طبق قوانين راهآهن، لوکوموتيوران بايد پس از دريافت مجوز اوليه با بخش کنترل تردد حرکت قطارها با استفاده از بيسيم تماس ميگرفت ولي متاسفانه لوکوموتيوران اين کار را نکرد و با همان مجوز اوليه سيستم مکانيزه را خاموش کرده و قطار به حرکت درآمد.
به گفته عاشوري با توجه به فاصلهاي که دو قطار از هم داشتند سرعت قطار دوم از صفر تا نقطهاي که به قطار بعدي برخورد ميکند به ??? کيلومتر در ساعت ميرسد. اگر چه اين قطار مجاز بوده تا ??? کيلومتر بر ساعت نيز برود و از طرفي چون قطار اول سر قوس متوقف شده و دو طرف آن نيز تپه بوده است لوکوموتيوران قطار دوم موفق شده تنها هشت ثانيه قبل ترمز قطار را بکشد.
وي درباره نتايج بررسي اين گزارش گفت: بررسيها به استناد مکالمات ضبط شده و سيستم مکانيزه انجام شده اما واقعيت امر اين است که براي بررسي دقيقتر ماجرا و مشخص شدن مقصران که تقريبا حدود ?? نفر در اين فرآيند نقش داشتند بايد هر کدام مورد بازجويي قرار گيرند و دفاعيات آنها نيز شنيده شود.
رييس کميسيون عالي سوانح راهآهن در پاسخ به اين سوال که متصديان شيفت اول CTC نقص فني قطار اول و توقف آن را در دفاتر ثبت کرده بودند يا خير، گفت: در اين زمينه دو مدرک وجود دارد که يکي از مدارک نشان ميدهد که مورد ثبت شده اما مدرک ديگر هنوز به دستمان نرسيده است.
عاشوري گفت: موضوعي که محرز شده اين است که سيستم CTC درست عمل کرده و قطار را متوقف کرده است اما قطار به صورت دستي راه افتاده و خطاي انساني در اين زمينه رخ داده است.
منبع ايسنا