بررسي ها از ايران خودرو تبريز نشان مي دهد محمدرضا زنوزي مطلق مديرعامل اين شرکت بوده و گروه صنعتي ايران خودرو، شرکت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدکي ايران خودرو و شرکت طراحي و تامين قطعات ايران خودرو از ديگر اعضاي مهم اين شرکت محسوب مي شوند.
به گزارش احرارنيوز، روزهاي سرد سال 90 بود که سردار احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، تيتر داغي را به رسانه هاي اقتصادي داد و اعلام کرد که «وانت پيكان اساسا فاقد استاندارد است و ديگر شماره گذاري نمي شود» پيش از آن نيز معاون نظارت بر اجراي استاندارد و سيستم هاي کيفيت سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از توقف شماره گذاري وانت پيکان به علت کسب نکردن استانداردهاي 51 گانه خبر داده بود.
اينجا بود که بسياري اهالي رسانه و مردم، با نامي آشنا در تشريح اين مشکل و راه حل آن مواجه شدند: محمدرضا زنوزي مطلق! البته اين مشکل طبق پيش بيني ها با مصوبه محکم دولت رفع شد...
زنوزي در کنار رييس جمهور سابق
وي در گفتگوي رسمي خود با رسانه ها به عنوان "يکي از مالکان ايران خودرو تبريز" در واکنش به عدم شماره گذاري، وعده رايزني با سازمان هاي مرتبط را داد و گفت: توليد وانت پيکان متوقف نشده اما مشکلاتي وجود دارد که با رايزني با مقامات مسئول استاندارد، وزارت صنعت، معدن، تجارت و راهنمايي و رانندگي، در حال رفع مشکل شمارهگذاري وانت پيکان هستيم. همزمان هم براي ايجاد زيرساختها به منظور توليد وانت جايگزين و داراي استاندارد روز دنيا (که از سوي گروه ايران خودرو توصيه شده) برنامه ريزي مي کنيم.
در همان ايام سايت هاي خبري، عکس زنوزي مطلق را کنار احمدي نژاد منتشر کردند و مدعي شدند که وي راحتتر از برخي از وزرا به رييس جمهوري دسترسي دارد! شرکت سرمايهگذاري گسترش فولاد تبريز، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد عجب شير، کارخانجات گروه صنعتي درپاد تبريز، گروه کارخانجات ياقوت صنعت تبريز، گروه صنعتي توانگران سهند، کارخانه بنيان ديزل تبريز، گروه صنعتي الماس تبريز، مرکز آموزش سرمايهگذاري فولادگستر کوثر، مؤسسه فرهنگي ورزشي گسترش فولاد تبريز، گروه صنعتي ايران خودرو تبريز، سهام بانک گردشگري و سامان و نيز هواپيمايي آتااير بخشي از اموال گروه وي است که توسط رسانه ها به آن اشاره شد.
البته زنوزي در آن ايام کشف نشده بود و سايت مشرق در مهرماه سال 90 با اشاره به سوابق زنوزي، از نقش وي در برکناري مديران بانک گردشگري و سامان خبر داده و نوشته بود: فردي که 10 سال قبل صاحب تنها يک سوله 500 متري بود، هماينک به مدد بهره بردن از رانتهاي دولتي تبديل به يک کلان سرمايهدار شده است.
اما آنچه باعث انتشار اين گزارش شده، کشف يک سند مبني بر مصوبه هيئت دولت براي تبديل ايران خودرو تبريز به عنوان "خودروسازي مستقل" يعني سومين خودروساز مستقل کشورمان شود؛ دستوري که با امضاي محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهور سابق و با شماره "?????/?????" به وزراي صنعت و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و استانداري آذربايجان شرقي در 28 ارديبهشت ماه امسال ابلاغ شده است.
بررسي ها از ايران خودرو تبريز که توليد مشهورش يعني وانت پيکان بارها با کش و قوس هاي فراوان همراه بوده نشان مي دهد محمدرضا زنوزي مطلق مديرعامل اين شرکت بوده و گروه صنعتي ايران خودرو، شرکت سرمايه گذاري فولاد گستر کوثر، شرکت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدکي ايران خودرو و شرکت طراحي و تامين قطعات ايران خودرو از ديگر اعضاي مهم اين شرکت محسوب مي شوند.
البته شرکتي ديگر به نام ايران خودرو شمال غرب کشور نيز وجود دارد که در آن نيز زنوزي به عنوان نايب رييس هيئت مديره، نقش پر رنگي در مديريت و تصميم گيري هاي آن دارد و اگر نياز به شراکت اين مجموعه در خودروساز سوم مستقل کشور باشد، باز هم نقش وي پررنگ خواهد بود.
به نقل از صبحانه آنلاين، با توجه به ارتباط نزديک برخي اعضاي مهم دولت دهم با محمدرضا زنوزي که به گفته حجت الاسلام اژه اي سخنگوي قوه قضاييه با قرار وثيقه 500 ميليارد توماني (!) از زندان آزاد شده است، تصويب چنين مصوبه اي براي استفاده از امکانات شرکتي که با سرمايه گذاري فراوان، تنها وانت پيکان غيراستاندارد توليد مي کند امري عجيب به نظر نرسد اما عدم لغو اين مصوبه همانند مصوبه هاي مهمي که دولت يازدهم آنها را به علت ايجاد رانتهاي خاص ابطال کرد و اطلاع صبحانه از برخي برنامه ريزي هاي اداري و مالي براي اجراي اين مصوبه توسط تيم مذکور، نشان مي دهد بايد به همين زودي ها تحقق اين دستور دولت دهم را در دولت تدبير و اميد شاهد باشيم