تيم ماشينسازي امسال اصلاً عملکرد خوبي در ليگ برتر نداشته و در حال حاضر در قعر جدول ردهبندي قرار دارد.
تيم ماشينسازي امسال جزو يکي از پرسروصداترين تيمهاي ليگ برتري بود.تيمي که پس از 20 سال به سطح اول باشگاههاي کشور برگشت و در همان بدو ورود با جذب چند بازيکن نامي، به يکي از تيمهاي کهکشاني ليگ برتر تبديل شد؛ تيمي که آندرانيک تيموريان، کاپيتان تيم ملي کشورمان را به خدمت گرفت و بسياري از بازيکنان بومي را به تبريز بازگرداند.
نقل و انتقالاتي که اين تيم انجام داشت و البته مصاحبههاي مختلفي که اعضاي اين تيم پيش از آغاز ليگ برتر انجام ميدادند، انتظارات را از ماشينسازي به حدي بالا برده بود که برخيها حتي از آسيايي شدن سبزپوشان تبريزي سخن ميگفتند.
حبيب گرداني مدافع تيم ماشينسازي، پس از پيوستن به ماشينسازي، در گفتوگو با يکي از سايتهاي ورزشي، اين تيم را حتي پر هوادار تر از تراکتورسازي ميدانست و ادعا ميکرد همه بازيکناني که امسال به تيم ماشينسازي پيوستهاند، به دنبال افتخارآفريني با پيراهن اين تيم هستند.
صادق نجفي، شهردار تبريز هم در جشن صعود تيم ماشينسازي به ليگ برتر، قصد داشت با سپردن هدايت تيم به رسول خطيبي، ماشينسازي را در حد يک تيم قدرتمند روانه مسابقات ليگ برتر کند.
همچنين هر يک از اعضاي شوراي شهر تبريز نيز خوشحال از بازگشت قديميترين تيم شمال غرب کشور به ليگ برتر، اظهارنظرهايي انجام ميدادند و ادعا ميکردند که ماشينسازي براي فوتبال آذربايجان آبروداري خواهد کرد.
باشگاه ماشينسازي هدف اوليه خود را کسب رتبه تکرقمي قرار داده بود و قصد داشت در سال اول حضورش در ليگ برتر، خودش را در اين رقابتها تثبيت کند؛ برخلاف اين هدفگذاري اما، خطيبي که ادعا ميکرد مربي بلندپروازي است، نيمنگاهي هم به رتبههاي بالايي جدول ردهبندي داشت.
با شروع ليگ برتر و آغاز خوب سبزپوشان تبريزي در اهواز، اميدها به ماشينسازي بيشازپيش شد اما از هفته دوم، همهچيز تغيير کرد؛ ماشينسازي در هفته دوم و سوم به ترتيب مقابل گسترش فولاد و صباي قم متوقف شد؛ در هفته پنجم از تراکتورسازي شکست خورد و پس از تساوي يکبريک مقابل استقلال، 5 باخت پياپي را تجربه کرد.
ماحصل اين عملکرد نامطلوب، کسب تنها 6 امتياز از 30 امتياز ممکن بود که باعث شد ماشينسازي عنوان ضعيفترين تيم ليگ برتر تا هفته نهم رقابتهاي ليگ برتر را از آن خودش بکند و به قعر جدول ردهبندي تکيه بزند.
باشگاه ماشينسازي تبريز که در سال 1347 تأسيس شده، قديميترين تيم فوتبال شمال غرب کشور به حساب ميآيد.اين تيم در سال 73 با هدايت زندهياد ناصر حجازي رده سوم رقابتهاي ليگ آزادگان را کسب کرد و بهعنوان بهترين تيم شهرستاني شناخته شد.
سبزپوشان ديار آذربايجان اما پس از يک سال به دسته پايينتر سقوط کرد.اين تيم در دوران حضورش در مسابقات دسته آزادگان نيز فراز و نشيبهاي زيادي داشت.آنان حتي به دسته دوم رقابتهاي ليگ آزادگان رفتند و در اين مسابقات نيز در آستانه سقوط به دسته 3 قرار گرفتند.
در سال 93، با پيشنهاد شوراي اسلامي تبريز، ماشينسازي تحت حمايت سازمان ورزش شهرداري تبريز قرار گرفت و در پايان فصل با هدايت رسول خطيبي به رقابتهاي ليگ برتر باشگاههاي کشور صعود کرد.
نتايج ضعيف و دور از انتظار ماشينسازي در ليگ برتر، باعث شده که حال، رسول خطيبي در لبه پرتگاه قرار بگيرد و فاصله چنداني تا جدايي از ماشينسازي نداشته باشد.
عليرغم اينکه مسئولان ارشد باشگاه ماشينسازي بهصورت پيدرپي برکناري رسول خطيبي از اين تيم را تکذيب ميکنند اما کيست که نداند حال رسول خطيبي و ماشينش اصلاً خوب نيست.