1392/4/27 - 08 : 26
کد خبر: 1081
رهبر ارکستر سمفونيک تبريز :
سرمايه گذاري فرهنگي، زمينه ساز توسعه و پيشرفت جوامع
احرارنيوز؛رهبر ارکستر سمفونيک تبريز توجه به مسائل مختلف فرهنگي از جمله موسيقي اصيل عاشيقي را زمينه ساز توسعه و پيشرفت جامعه و هنچنين افزايش خلاقيت و توليد آثار کيفي تر و اثرگذار تر دانست.

به گزارش احرارنيوزبه نقل از سازمان فرهنگي هنري ، ياشار شادپور با اعلام اين مطلب افزود: موسيقي هر کشوري و منطقه اي، برگرفته و متاثر از فرهنگ و فولکلور آن منطقه است و موسيقي عاشيقي نيز نماد کاملي از جمع شدن فرهنگ آذربايجان است.
رهبر جوان و باتجربه ارکستر سمفونيک تبريز افزود: زيرمايه و تم اصلي تمام انواع موسيقي آذربايجان، موسيقي عاشيقي است و رگه هاي مختلف اين موسيقي را در آثار ژانرهاي مختلف منطقه مي توان ديد و تاثيرات آن را در حوزه هاي مختلف بررسي نمود.
به گفته وي، همين اثرگذاري وسيع و گسترده نشانگر اهميت، اثربخشي و قدرت موسيقي عاشيقي است و به همين جهت بايد توجه شايسته اي به آن و نسل جديد عاشيق ها مبذول داشت.
شادپور با اشاره به پيشينه هاي فرهنگي موسيقي عاشيقي، داستان کوراوغلو را نمايانگر شخصيتي مهم و اثرگذار دانست که در کنار ديگر توانمندي ها، يک عاشيق هم مي باشد.
هنرمند برجسته عرصه موسيقي، نقش برگزاري جشنواره هاي موسيقايي مانند جشنواره عاشيقلار و تعيين عناوين بزرگان شعر و موسيقي عاشيقي به عنوان يادواره هاي موضوعي جشنواره را اقدامي بسيار موثر در جهت جلوگيري از به کنار رانده شدن و مهجور شدن موسيقي عاشيقي در مقابل انواع موسيقي هاي جديد دانست که با سرعتي بسيار زياد در حال رشد و گسترش دامنه هاي مفهومي هستند.

رهبر ارکستر سمفونيک تبريز افزود: قهرمانان و بزرگان و شخصيت هاي پيشرو در تاريخ ما زياد بوده اند؛ افرادي که در عين حال حرکت همراستاي مسير تاريخ، تاثير خود را در اجتماع زمان خود و ادوار پس از آن به جا گذاشته اند و به همين جهت همراه شدن نام جشنواره با ياد اين افراد موجب غناي بيشتر جشنواره و يادآوري بزرگان فرهنگ و هنر اين مرز و بوم مي شود.
به گفته وي، موسيقي عاشيقي نمونه اي کامل از حمايت متقابل مردم و هنر از همديگر است؛ موسيقي عاشيقي به دليل ريشه هاي فرهنگي و هنري و اعتقادي خود، امروز وارد باورها و زندگي مردم شده است.
شادپور علت ورود موسيقي عاشيقي به متن زندگي مردم را به دليل قرابت هاي فرهنگي و اعتقادي دانست و گفت: موسيقي عاشيقي در دورانهاي مختلف در ميان افراد سينه به سينه نقل و حفظ شده و اضافه شدن اشعار و نکات حکمت آموز و معنوي نيز بر غناي آن افزوده است.
وي همچنين گفت: محرک اقدامات انسان چند خواستگاه شخصيتي از جمله علايق، کنجکاوري و رقابت دارد و جمع شدن اين ويژگي هاي در جشنواره موسيقي عاشيقلار با وجود پشتوانه غني و تاريخي، مي تواند زمينه شرکت خلاقانه جوانان را در چنين حوزه ارزشمندي فراهم نمايد.
شادپور در خاتمه توجه فرهنگ بومي و ملي را زمينه ساز موفقيت اقدامات فرهنگي و ساختن جامعه اي مبتني بر اخلاق و سلامت دانست و ابراز اميدواري کرد توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز يا ديگر نهادهاي فرهنگي شهر، جشنواره ها و برنامه هاي مشابهي براي ديگر رشته هاي هنري و فرهنگي نيز ترتيب داده شود تا زمين بروز خلاقيت هنرمندان شهر بيش از پيش فراهم گردد.
گفتني است دومين جشنواره منطقه اي عاشيقلار به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز و در بخشهاي گروه خواني، تکنوازي و تکخواني اعلام فراخوان داده و آثار برگزيده در روزهاي 27 الي 30 مردادماه سال جاري اجرا و در معرض داوري قرار خواهند گرفت.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.