1392/2/2 - 12 : 26
کد خبر: 905
در آستانه انتخابات شوراهاي شهر
تبيين مفهوم مديريت شهري گامي به سوي آينده بهتر شهر
اوايل قرن نوزدهم ميلادي بود که شاخه اي جديد براي مديريت تعريف شد که مديريت شهري نام داشت . هدايت و ساماندهي برنامه هاي شهري عمده مسايلي است که مديريت شهري به حل و فصل آن اشتغال دارد

به گرازش احرار نيوز، اوايل قرن نوزدهم ميلادي بود که شاخه اي جديد براي مديريت تعريف شد که مديريت شهري نام داشت . هدايت و ساماندهي برنامه هاي شهري عمده مسايلي است که مديريت شهري به حل و فصل آن اشتغال دارد . با اين حال که سالها از تاسيس علم مديريت شهري مي گذرد افکار عمومي چندان با اين واژه آشنا نيستند . حتي گاها شاهد اين هستيم که برخي ها در رده هاي مختلف تعريف واحدي از وظايف خود ندارند..اين يادداشت سعي دارد در آستانه انتخابات خطير شوراي شهر تعريف و اختيارات مديريت شهري و همچنين شاخص هاي اين مديريت را بر شمارد.باشد که همگان بيشتر با علم مديريت شهري آشنا شوند و در انتخاب شوراهاي شهر هوشيار تر عمل نمايند.

در گام اول بايد تعريفي واحد از مديريت شهري ارايه کرد . کارشناسان برنامه ريز شهري اعتقاد دارند تعريف واحدي از مديريت شهري وجود ندارد و اين تعريف از قديم الايام مورد اختلاف علماي اين رشته بوده است .اما در حالت کلي مي توان گفت ساماندهي و هدايت برنامه هاي شهري و همچنين  حل و فصل مشکلات شهري اعم از اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي و .. . را مي توان از تعاريف مديريت شهري بيان نمود. اما موضوع مهمي که اولويت دارد اين است که علم گرداندن شهر براي مردم هر چه بهتر تبيين گردد.

ترکيب مديرت و شهر ترکيبي است که اگردر سيستم آن  تعامل وهمکاري وجود داشته باشد يعني به عبارت ديگر شهروندان و دستگاه مديريت شهري براي ساختن شهر تلاش نمايند شهر به سمت پيشرفت و توسعه پايدار حرکت خواهد نمود اما اگر در بدنه اين سيستم خلل و ناهماهنگي وجود داشته باشد تحمل و کنترل شهر تقريبا ناممکن خواهد بود . همچنين ترکيب مديريت و شهر مفاهيمي مثل برنامه ريزي. سازماندهي، بسيج منابع و امکانات،هدايت و کنترل عمليات براي دستيابي  به اهداف تعيين شده با استفاده ازمنابع مادي و انساني مبتني بر نظام ارزشي پذيرفته شدني را نيز درذهن تداعي مي کند.

براي مديريت صحيح در وهله اول بايد براي تعريف مديريت شهري به وحدت رويه اي برسيم تا به فراگردي برسيم که بتواند منابع مادي و انساني را بسيج نمايد.

.اهميت تعريف و تبيين اين واژه که مردم نقش مستقيمي در مديريت شهري دارند  از دو جهت اهميت ويژه اي دارد.اول اينکه   شهر محل تجمع گروهي از مردم است و ديگري اينکه قشر هاي مختلف مردم در حوزه هاي متفاوت فعاليت دارند که اين فعاليت شامل حوزه هاي اجتماعي،فرهنگي، سياسي، گردشگري و ديپلماسي شهري مي شود . به هر حال افراد بازيگران نقش هاي متفاوت درون شهر هستند اين جنبه از موضوع که مشکلات و مسايل آنان را برسي کنيم و حل نمايم نيازمند مديرتي منسجم هستيم. مسلما اگر اين مشکلات حل و فصل شوند در مراحل بعدي باعث خواهد شد که مردم در مشارکت هاي عمومي بهتر حاضر شوند.متاسفانه اين مشارکت در فصل انتخابات براي ما اهميت زيادي پيدا مي کند ولي براي دوران بعد انتخابات از اهميت اين موضوع کاسته مي شود؛در حالي که اين مشارکت در امور ديگر هم نياز ضروري به شمار مي رود.مصداق اين مشارکت گرايي را مي توان  در پروژه هاي عظيم مديريت شهري ديد که  مشارکت مردم  مي تواند نقش غير قابل انکاري در پيشبرد اين امور داشته باشد . اين مصداق را مي توان به ديگر موضوعات فرهنگي و سياسي و اجتماعي ديگري نيز آورد.

پيمان سليماني خسروشاهي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 5

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.