1394/06/22 - 14 : 27
کد خبر: 5706
روزگار تيره مرغ سياه/ صداي مرغ مرندي رو به خاموشي است
احرارخبر:مرغ مرندي که از بهترين نژادهاي اصيل مرغ در جهان محسوب مي شود، در ميان غفلت مسئولان شهرستاني و استاني درحال انقراض است و ضروريست مسئولان براي نجات و احياي اين نژاد اقدام کنند.

در ميان مرغ‌سانان، مرغ زيبا، سياه‌رنگ و پرمويي وجود دارد كه ازنظر مطالعات مرغ شناسي و نيز در بين مرغداران حرفه‌اي و نمايشگاه‌هاي دام و طيور به نام نژاد مرغ مرندي معروف است و يكي از بهترين مرغ‌هاي تخم‌گذار بومي ايران محسوب مي‌شود.

اين مرغ در برابر سرما و بيماري مقاوم بوده و رنگ تخم آن قهوه‌اي روشن است، مرغ مرندي يکي از بهترين نژادهاي اصيل اما در حال انقراض دنيا بوده و شهرستان مرند در آذربايجان شرقي اصلي‌ترين محل توليد مثل اين نژاد است و ثبت مرغ مرندي در دايره‌المعارف جهاني طيور موجب شد تا نگاه کارشناسان دامداري دنيا و کشور به‌سوي اين نژاد اصيل جلب شود.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه آزاد اسلامي مرند به عنوان يکي از علاقه‌مندان احياي اين نژاد  گفت: در صفحه ?? کتاب اصول پرورش طيور از انتشارات دانشگاه تهران در خصوص مرغ مرندي اين‌چنين آمده است: «اين نژاد از بهترين نژادهاي تخم‌گذار در ايران محسوب شده و اصل اين نژاد از مرند است و ازاين‌رو به نظر مي‌رسد که احتمالاً با نژاد سياه روسيه که در قرون گذشته به ناحيه آذربايجان واردشده است از يک منشأ باشند. »

احمد عاقلي در رابطه با نحوه تشخيص اين نژاد از ديگر نژادهاي مرغ اظهار داشت: فقط از يک‌راه مي‌توان اين نژاد را از ديگر نژادها تشخيص داد و آن نيز مربوط به مشخصاتي چون منقار سياه يا خاکستري، لاله گوش کوچک و سفيد، ريش‌قرمز در اندازه متوسط، جثه عميق و با طول متوسط است و بدن اين نژاد جمع‌وجور به نظر مي‌رسد، ساق پا داراي پر و جهت پرها به‌طرف خارج است، پنجه‌ها بدون پر و رنگ پروبال سياه داراي انعکاس سبزرنگ، وزن در سن بلوغ در مرغ‌ها ?.? کيلوگرم و در خروس ?.? تا ? کيلوگرم است و مرغ اين نژاد با بلوغ جنسي خوب در شش تا هفت ماهگي به تخم مي‌آيد.

مرغ مرندي اصيل‌تر از مرغ نژاد دنيز است

استاد دانشگاه آزاد اسلامي مرند همکاري دانشگاهيان و مراکز علمي را براي حفظ و احياي اين مرغ نژاد مرندي ضروري دانست و تصريح کرد: بايد همکاري و تعاملي بين سازمان جهاد کشاورزي و دانشگاه براي اين نژاد مرغ مرندي به وجود آيد و يک مرکز تحقيقاتي براي احياي اين نژاد تشکيل شود.

عاقلي در ادامه افزود: در کشور ترکيه براي مرغ دنيز جشنواره‌هاي بين‌المللي برگزار مي‌کنند درحالي‌که نژاد مرغ مرندي اصيل‌تر از مرغ نژاد دنيز است و مي‌تواند براي کشور در امر دامداري يک برند محسوب شود اما به دليل عدم توجه مسئولان اين نژاد که هم داراي خروس و مرغ است، با قدم هايي بلند به سمت پرتگاه انقراضحرکت مي کند.

وي خاطر نشان شد: متأسفانه نسبت به احياي اين نژاد در بين مسئولين شهرستان و استان نگاه مثبتي وجود ندارد و روزبه‌روز وضعيت مرغ مرندي بحراني مي‌شود درحالي‌که اگر مسئولان حتي به‌صورت معنوي تنها پرورش‌دهنده اين نژاد مرغ مرندي را نيز حمايت کنند، مي‌توان به احياي اين نژاد اصيل اميدوار بود.

ارائه تسهيلات به پرورش‌دهندگان مرغ مرندي

معاون سازمان و رئيس جهاد كشاورزي شهرستان ويژه مرند نيز در اين خصوص گفت: جهاد کشاورزي شهرستان ويژه مرند با برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري در راستاي حفظ و اصلاح نژاد مرغ سياه مرندي و جلوگيري از انقراض اين نژاد اصيل با برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و ترويجي هرساله حداقل براي ??? نفر در روز قدم‌هاي بسيار خوبي برداشته است.

جلال رحيم زاده معتقد است كه اين مديريت با در اولويت قرار دادن حفظ و ترويج نژاد مرغ سياه مرندي با همکاري بخش خصوصي در چندين مرکز اقدام به نگه‌داري اين نژاد اصيل کرده که مرغداراني که در اين زمينه فعاليت دارند با صادرات مرغ، جوجه و تخم‌مرغ اين نژاد بي‌نظير به ساير شهرستان‌ها و استان‌ها درآمد خوبي نيز دارند.

وي بابيان اينكه جهت پرورش مرغ مرندي از طريق منابع بانكي، تسهيلات در اختيار فعالان اين عرصه قرار داده مي‌شود، اظهار داشت: علاقه‌مندان جهت فعاليت در اين زمينه پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي و اخذ مدارک لازم مي‌توانند با استفاده از تسهيلات اقتصاد مقاومتي در اين زمينه سرمايه‌گذاري کرده و ايجاد اشتغال کنند.

معاون سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در رابطه با حفظ نژاد مرغ مرندي تصريح كرد: کارشناسان مديريت جهاد کشاورزي شهرستان با توجه به‌ضرورت حفظ اين نژاد بومي ويژه مرند و براي جلوگيري از انقراض آن و معرفي مرغ سياه مرندي با خصوصيات منحصربه‌فرد با اصالت ژنتيکي به دنيا از هيچ تلاشي دريغ نمي‌کنند.

ضرورت سرمايه‌گذاري براي احيا و توليد مرغ سياه مرندي

علي فرجي تنها پرورش‌دهنده اين نژاد در حال انقراض نيز  گفت: ?? سال است در جهت احياي اين نژاد مرغ مرندي تلاش مي‌كنم و زندگي خود را در جهت احياي آن گذاشته‌ام ولي متأسفانه تابه‌حال مورد حمايت جدي قرار نگرفته‌ام.

وي در ادامه اظهار داشت: مرغ مرندي از اصيل‌ترين نژادهاي كشور است كه زيبايي بسياري دارد و اگرچه به مرغ سياه معروف است اما در گذشته داراي رنگ‌هاي ديگري نيز بوده كه متأسفانه نسل اين مرغ‌ها منقرض‌شده و در حال حاضر تنها در حدود ??? قطعه مرغ مرندي بارنگ سياه موجود است که البته با تلاش بسيار توانسته‌ام دو قطعه مرغ سفيد مرندي هم جوجه‌کشي کرده و پرورش دهم.

اين پرورش‌دهنده مرغ مرندي بابيان اينكه سرمايه‌گذاري در اين نژاد داراي توجيه اقتصادي است، اظهار داشت: نژاد مرغ مرندي داراي فوايد بسياري است و خوشبختانه امروزه از بسياري از شهرها، براي خريد تخم اين مرغ به ما مراجعه مي‌كنند، يكي از علاقه‌مندان به طيور از تهران تصميم به سرمايه‌گذاري بر روي اين نژاد گرفته و اميدواريم تا دير نشده بتوانيم براي احياي آن كاري انجام دهيم .

فرجي بر ضرورت سرمايه‌گذاري در خصوص احيا و توليد مرغ سياه مرندي نيز تأکيد و تصريح کرد: مي‌توان با سرمايه‌گذاري براي احيا و توليد اين نژاد به‌جاي واردکردن مرغ‌هاي تزئيني براي صادر كردن آن نيز برنامه‌ريزي کرد تا هم زمينه حفظ اين نژاد ارزشمند فراهم شود و هم سرمايه گذاران را براي فعاليت بيشتر در اين خصوص ترغيب کرد.

مرغ مرندي همچنان منتظر و چشم‌به‌راه کمک مسئولان امر براي احيا اين نژاد کمياب است تا شايد شاهد گسترش نسل اين مرغ بومي باشيم و صداي قدقد اين مرغ اصيل مرندي‌ که مدت‌هاست خاموش است، دوباره در گوشه و کنار مرند به گوش مردم شهر برسد.

خبرنگار: يوسف باقري

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 4

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.