1394/06/21 - 20 : 14
کد خبر: 5690
پارک علم وفناوري اردبيل در مخمصه مشکلات/تولدي که چندان شيرين نبود
احرارخبر:با وجود اينکه اردبيل آخرين استاني است که حضور يک پارک علم و فن آوري را پذيرا شده در يک سال اخير شکل‌گيري اين مجموعه با مشکلات عديده مواجه بوده و چندان مورد حمايت قرار نگرفته است.

موافقت اصولي ايجاد پارک علم و فن آوري استان اردبيل در سال ?? بعد از اينکه نيروهاي تازه نفس دانشگاهي و پژوهشي به چرخه دستگاه اجراي استان وارد شدند اخذ شد.

قرار بود مافاتي که استان اردبيل را در آخرين رتبه استان ها قرار داده در مدت کوتاهي جبران شود و هر چند برخي دانشگاهيان و کارشناسان نبود بسترهاي لازم فعاليت پارک را يکي از موانع تحقق اهداف شکل گيري آن مي دانستند اما پارک شکل گرفت و در يک ساختمان استيجاري با تابلوي درشتي در سقف آن جلوه جديدي به شهر اردبيل بخشيد.

يک سال از زمان پيگيري ها دانشگاهيان و اعلام نظرهاي مساعد مديران در خصوص حمايت و قوام بخشيدن پارک علم و فن آوري گذشته است و در وضعيتي که اين پارک به مانند همه تصميمات شتاب زده از سوي برخي مسئولان براي پارک هاي قدر قدرت استان هاي ديگر شاخ و شانه مي کشيد و حضور خود را اعلام مي کرد، امروز نقش حداقلي قائل شده به پارک موجب شده ايجاد آن جنبه نمادين و تزئيني به خود بگيرد و مديران پارکي را در هر جلسه، بازديد و سفر اعضاي هيئت دولت به اعلام نظرات و به ويژه گلايه ها وادارد.

فلسفه شکل گيري معارض با توان استان

گفته مي شود پارک هاي علم و فن آوري به دليل گسست رابطه صنعت و دانشگاه از سال ???? در آمريکا و سپس ديگر کشورهاي جهان شکل گرفتند. بطوريکه پارک با تجميع علم و دانش و فن آوري قرار بود رابط بين اين دو قطب باشد و پيوندي که ضروري است را برقرار سازد.

عقب ماندگي صنعتي استان اردبيل، آماده نبودن مراکز دانشگاهي و مهمتر از همه بي توجهي به ظرفيت پارک هاي علم و فن آوري و بي اطلاعي مديران تصميم گير و سياست گذار موجب شد اردبيل در ايجاد يک پارک بسيار دير و بيش از ?? سال بعد از استان شدن عمل کند.

در اين ميان مفاهيم جديدي که طي دو سال گذشته توسط مسئولان استاني طرح مي شود موجب شد تا پارک علم و فن آوري به عنوان يک ضرورت حتمي و نه يک نهاد تزئيني شکل بگيرد و دانشگاه مادر استان در راستاي شکل گيري آن گام هاي کليدي بردارد.

اما اين اتفاق مرحله اول شکل گيري پارک بود و مي بايست اهداف شکل گيري آن در طول ماه ها و سال ها بعد نيز دنبال مي شد.

در تاريخچه اين پارک آماده است که پارک هاي علم و فناوري به عنوان يکي از مهمترين ساختارهاي موثر در اقتصاد دانش بنيان و محيطي مناسب براي استقرار، توسعه و شکوفايي موسسات و شرکت هاي دانش بنيان است كه در تعامل سازنده با يكديگر و با دانشگاه ها و ساير موسسات پژوهشي و فناوري به فعاليت هاي فناوري اشتغال دارند و هدف اصلي آن بعنوان يک نهاد فناورانه، افزايش ثروت در جامعه از طريق ايجاد و توسعه فعاليت موسسات متکي بر فناوري است.

با اين وجود نه در قطب صنعت و نه دانشگاه اردبيل نتوانسته آنچنان که لازم است نيازهاي اوليه پارک را تامين کند و فعاليت اين پارک بيشتر از آنکه در راستاي پيشبرد آرمان ذکر شده باشد براي طرح گله مندي ها از کمبودها و نيازها مختصر مانده است.

نبود يک ساختمان براي فعاليت منسجم

در سايت اختصاصي پارک علم و فن آوري http://www.ardabilstp.ir جستجوي شما براي يافتن بسياري از بخش ها از جمله آدرس، ساختار پارک، گالري تصاوير و شرکت هاي مستقر در پارک بي نتيجه است.

هر چند نام فن آوري موجب شده مسئوليت پارک در به روز رساني سايت خود سنگين تر شود اما نگاهي اجمالي نشان مي دهد اخبار و آنچه در سايت درج شده است نمودي از شکل گيري  اوليه پارکي است که به نظر مي رسد چندان تولد آن شيرين نبوده است.

از جمله مشکلات فعلي فعاليت پارک تامين مکان مناسب براي استقرار است بطوريکه سرپرست پارک علم و فن آوري استان اردبيل از معضلات جدي پارک را ساختمان آن عنوان کرد.

عبدالقيوم قلي پوري با بيان اينکه اين ساختمان قرار بود طي مدت پنج سال احداث شود، تصريح کرد: با وجود اختصاص زمين در شهرک الهيه اردبيل هنوز ساخت آن تامين اعتبار نشده است

وي با اذعان به اينکه پارک در يک ساختمان استيجاري مستقر است، خواستار توجه دستگاه هاي متولي براي تامين اعتبار ساخت فضاي مناسب در پارک شد.

ساختمان استيجاري که خود هزينه بهاي اجاره را در بدو شکل گيري به دردسر پارک تبديل کرده و آن را از اهداف و برنامه هاي خود دور ساخته است، در حالي است که شکل گيري اين پارک همواره اهرم تبليغ مديران استاني بوده و بارها به عنوان اقدامي که در راستاي جبران غفلت مديران قبلي انجام شده مورد تاکيد قرار گرفته است.

ريزش شرکت هاي دانش بنيان و دست خالي پارک

به گفته سرپرست پارک علم و فن آوري استان در حال حاضر ?? شرکت در اين پارک داوري شده اند و در مرحله پذيرش هستند.

قلي پوري با اشاره به استقبال گسترده مردم و دانشگاهيان از شکل گيري پارک در استان اضافه کرد: با اين وجود انتظار داريم مسئولان همکاري بيشتري داشته و به نيازها توجه کنند.

در وضعيتي که پارک در سرو سامان دادن به شرکت هاي دانش بنيان در حالي که ساختمان و محل استقرار مناسب ندارد، با مشکل مواجه شده و همين مشکلات کميته بندي تخصصي آن را در يک کميته توسعه فن آوري حوزه کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست خلاصه کرده است، رئيس بنياد ملي نخبگان استان اردبيل ريزش شرکت هاي دانش بنيان را هشدار مي دهد.

حسين شايقي تصريح کرد: در عرض سه سال ?? درصد شرکت هاي دانش بنيان ريزش کرده اند و در حالي که شرکت ها بهترين ابزار دست يابي به اقتصاد مقاومتي هستند اقدام درخوري براي احياي آن ها صورت نمي گيرد.

اين اظهارات البته بر مديران پارک پوشيده نيست، بطوريکه سرپرست پارک علم و فن آوري استان سياست اصلي پارک در سال جاري را تعامل و هم افزايي عنوان و اظهار کرد: ما به دنبال توسعه و تقويت امور بين بخشي هستيم؛ موضوعي که هيچ نهادي قويا به آن ورود نداشته است.

قلي پوري ساماندهي فن آوري استان را برنامه اصلي پارک دانست و تصريح کرد: با توجه به اهميت پارک ها در توسعه فن آوري استان ها برنامه هاي پارک براي تحقق نيازمند مساعدت نهادهاي متولي است.

همين مساعدت هاي ضروري موجب شد اينبار قلي پوري بعد از بي حاصل شدن طرح اختصاص رديف بودجه مستقل براي پارک در جلسات استاني طي سفر معاون اداري مالي وزارت علوم بار ديگر درخواست خود را طرح کند و تاکيد داشته باشد که بدون رديف بودجه مستقل  ما سربار دانشگاه محقق اردبيلي هستيم.

وي در اين جلسه به موضوع اشتغال متناسب دانشجويان تاکيد کرد و افزود: لازم است دانشجويان هر کدام در حوزه تحصيلات خود فعال شوند و پارک ها مي توانند به شکل مطلوب اين نقش را ايفا کنند.

تبليغات حداقلي براي نهادي که ضروري است

بسياري از کارشناسان تاکيد دارند نام پارک علم و فن آوري بعد از اينکه اخبار آغاز به کار آن در استان اردبيل به صورت انفجاري طرح شد غبار گرفته و شکل نمادين دارد.

عمده گله مندي هايي که از اين رويه طرح مي شود اين است که پارک به شکل مطلوب معرفي نشده و شايد دانشگاهيان به دليل ارتباط گيري از بدو تاسيس با آن آشنا هستند اما بخش توليد و صنعت، شرکت هاي دانش بنياد و مراکز رشد چندان تعاملي با پارک نداشته اند و حداقل اخباري مبني بر انديشه و يا اجراي ايده هاي مشترک طرح نشده است.

تبليغات حداقلي موجب شده در بسياري از سايت هاي رسمي در ليست پارک هاي علم و فن آوري استان ها نامي از پارک علم و فن آوري استان اردبيل مشاهده نشود.

در يک سال گذشته پارک علم و فن آوري اردبيل حتي در احقاق جايگاه خود توانمند عمل نکرده و هر چند چشم انداز بزرگي از جمله «تبديل شدن به قطب ديپلماسي فناوري منطقه در راستاي توليد و صدور محصولات شرکت هاي فناور به کشورهاي همجوار از طريق برندسازي محصولات شرکت هاي دانش بنيان» را پيگير است اما نگاهي به جايگاه آن نشان مي دهد مديران بايد ديدگاه خود نسبت به پارک را تغيير دهند و با صرف تاسيس آن مسئوليت را بر خود تمام شده ندانند.

دغدغه دانشگاهيان اين است که غفلت چندين ساله استان اردبيل در شکل گيري پارک به نقطه انتهايي برسد و اهميت آن در وضعيتي که بارها به ضرورت اقتصاد فن آوري و ثروت اندوزي از اين طريق تاکيد مي شود به شکل مطلوب مورد توجه قرار گيرد.

استاندار اردبيل بارها از مديران دستگاه هاي اجرايي استان خواسته است تا برنامه ها و سياست هايي در راستاي اقتصاد فن آوري و اشتغال زايي از اين طريق را به جاي محدود کردن اقتصاد اردبيل در درآمد بخش کشاورزي در دستور کار قرار دهند.

مجيد خدابخش در جلسات متعدد با ذکر مثال هايي در خصوص درآمد زايي قابل توجه صنايع دانش بنيان و در مقابل درآمد محدود بخش کشاورزي تصويري از درآمد هاي رويايي براي مديران خود خلق کرده است و کارشناسان در پي طرح اين ديدگاه اميدوار تغيير رويه در سياست گذاري هاي کلان اقتصادي استان به واسطه صنايع فن آور و دانش بنيان هستند.

تغيير رويه اي که با محدود شدن در جلسات دو ساعته نمي تواند حاصل شود و نيازمند عزمي جهادي است.

خبرنگار: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.