1394/05/25 - 8 : 25
کد خبر: 5267
جشنواره «تبريزيم» و کشش ذوق هنري
احرار نيوز: گرماي شديد و طولاني نيمه تابستان تبريز پس از آغاز چهارمين جشنواره نمايش خياباني و فضاي باز «تبريزيم»، فضاي فرهنگي شهر را به فضايي هنري و فرهنگي متصل کرده است.

به گزارش احرار نيوز، چهارمين جشنواره نمايش خياباني و فضاي باز «تبريزيم» به عنوان برنامه‌اي جريان‌ساز در دوره‌هاي متمادي برگزاري توانسته موجبات مشارکت و همراهي هنرمندان همچنين افزايش حساسيت مردم را فراهم کرده و به گسترش فضاي آموزشي در حوزه شهروندي در شهر ياري رساند.

برگزاري اين جشنواره در محل پارک مسافر تبريز بهانه‌اي بود براي گفت‌وگو با شهروندان هنردوست و مسافران تابستاني تبريز که با وجود گرماي هوا و ويژگي‌هاي اجراي نمايش در فضاي باز، تماشاي نمايش‌هاي اجرا شده در چهارمين جشنواره نمايش خياباني و فضاي باز "تبريزيم" را به ديگر برنامه‌هاي تفريحي تابستاني ترجيح دادند.

***

جمع چند پسر جوان با کوله‌پشتي‌هاي رنگارنگ در گوشه‌ پارک مسافر، آنقدر مشخص است که با توجه به نوع افتتاحيه جشنواره، بعيد نيست کسي فکر کند اين جوانان هم بخشي از برنامه‌هاي "تبريزيم" هستند، اما اين مسافران گيلاني مهمانان تابستاني شهر تبريز و از علاقمندان هنر نمايش هستند.

ايليا، يکي از حاضران اين جمع هنردوست، دانشجوي رشته گرافيک و علاقمند به گشت و گذار در شهرهاي ايران است؛ اکنون در نخستين سفرش به تبريز به شکلي اتفاقي از برگزاري جشنواره نمايش خياباني "تبريزيم" مطلع شده و به همراه دوستانش براي تماشاي اين رخداد فرهنگي به پارک مسافر آمده است.

وي مي‌گويد: ايده برگزاري جشنواره‌اي نمايشي در فضاهاي عمومي بسيار عالي است چون بيشتر مردم به دلايل مختلف در نمايش‌ها و خانه‌هاي تئاتر حضور نمي‌يابند.

به گفته ايليا، مردم فعاليت‌هاي هنري را دوست دارند و بسيار معمول است که وقتي کسي در پارک يا فضاهاي عمومي به هنرنمايي مي‌پردازد، دورش پر از بيننده شود.

اين جوان گيلاني برگزاري چنين جشنواره‌اي به شکل بومي را نقطه قوت آن مي‌داند و در عين حال خاطرنشان مي‌کند:با توجه به برگزاري جشنواره در فصل تابستان و حضور مسافران تابستاني همچنين حضور گروه‌هاي مختلف کشوري و بين‌المللي، اجراي نمايش‌ها به زبان فارسي مي‌تواند به افزايش بينندگان آن ياري رساند.

وي مي‌افزايد: من و دوستانم بسيار علاقمند بوديم معناي نمايش‌هاي اجرا شده را بدانيم که البته با کمک يکي از شهروندان تبريزي که متوجه علاقمندي ما شد، تا حدودي توانستيم از مفهوم جملات بيان شده مطلع شويم.

اين جوان گيلاني و دوستانش با تمجيد از مهمان‌نوازي مردم تبريز، ابراز اميدواري کردند سفيران خوبي براي معرفي شهر تبريز به عنوان شهري پاکيزه، با مردمي مهربان باشند.

در گوشه‌اي ديگر از پارک خانواده رحماني، مهمانان جنوبي شهر تبريز در حال تماشاي نمايش مجسمه «کاسه حيات» هستند. فرم خاص بازيگران اين نمايش همچنين امکان عکس گرفتن با اين مجسمه‌هاي طلايي گيتار به دست، موجب شده تا تمام افراد اين خانواده بوشهري با هنرمندان شهرمان عکس يادگاري در حاشيه نمايش آنها ثبت کنند.

مادر اين خانواده مي‌گويد: از چند شب قبل در شهر اقامت داشتيم تا اينکه ديديم مسئولان در حال نصب تابلو، سکو و ورودي‌هايي در پارک مسافر براي جشنواره نمايش هستند و مشتاق شديم تا اين فعاليت هنري در شهر تبريز را هم ببينيم.

حديث رحماني، دختر نوجوان اين خانواده با اشاره به گريم خاص بازيگران تئاتر مجسمه، نخستين تجربه برخوردش با اين نوع نمايش را بسيار جالب دانست و گفت: دقايق زيادي منتظر ايستاده بودم و اين بازيگران را نگاه مي‌کردم و مي‌خواستم ببينم با اين گريم خاص چه حرفهايي مي‌خواهند بزنند اما در نهايت متوجه شدم آنها قرار نيست حرفي بزنند و تمام حرفهايشان را با همين حرکات و شکل ويژه نشان مي‌دهند.

به گفته وي، حضور هنرمندان در محل‌هاي عمومي اتفاق خوبي است زيرا موجب شده افرادي مانند خانواده آنها هم در اين برنامه شرکت داشته باشند و با نوعي متفاوت از نمايش آشنا شوند.

گوشه‌اي از پارک، نمايشي ديگر در حال اجراست. فريبا و همسرش رضا به جمع بينندگان نمايش پيوسته‌اند.

اين زوج جوان از تئاتري‌هاي حرفه‌اي تبريز هستند و به گفته فريبا تقريباً هيچ نمايشي در شهر را از دست نمي‌دهند.

اين دانش‌آموخته ادبيات انگليسي، نمايش خياباني را شکل ساده شده زندگي روزمره معرفي مي‌کند و مي‌گويد: سادگي و بي‌آلايشي نمايش خياباني را دوست دارم.

رضا، کارمند يک شرکت خصوصي است و به خاطر همسرش در برنامه‌هاي هنري و به خصوص نمايش حاضر مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه فضاي رسمي نمايش يعني در سالن و با نورپردازي، موسيقي و گريم مشخص را بيشتر مي‌پسندد.

در خصوص نمايش خياباني مي‌گويد: همسرم اطلاعات خوبي در اين زمينه دارد و من را مشتاق کرد تا در اين جشنواره شرکت کنيم،حالا مي‌بينم نمايش خياباني با طرز فکر من از اين نوع نمايش تفاوت داشت البته هنوز هم نمايش صحنه‌اي را بيشتر دوست دارم.

وي علت اين امر را ناآشنايي با فرهنگ نمايش خياباني عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: من هنوز نمي‌دانم نمايش خياباني دنبال چه موضوعي است؛ اتفاقي که با استمرار برگزاري جشنواره‌هاي مکرر در اين رابطه و البته با حضور گروه‌هاي نمايشي در سطح شهر و اجراي نمايش در پارک‌ها و بوستان‌ها مي‌تواند نهادينه شود.

دو برادر جوان تبريزي، امين و سامان بعد از ظهر گرم تابستاني خود را به حضور در پارک مسافر و ديدن نمايش‌هاي چهارمين جشنواره نمايش خياباني و فضاي باز تبريزيم اختصاص داده‌اند.

آنها ضمن تمجيد از نفس برگزاري جشنواره، موضوعات انتخاب شده براي نمايش‌ها را نپسنديده‌اند.

امين در اين رابطه مي‌گويد: من و برادرم به شکل جدي اين برنامه‌ها را دنبال نمي‌کنيم اما اگر فرصتي پيش بيايد در برنامه‌هاي فرهنگي شرکت داريم، جشنواره نمايش خياباني ابتکار خوبي است که مي‌توانست موضوعات جذاب‌تري را براي نمايش مطرح کند.

به گفته وي، طرح مسائل شهروندي مختلفي مانند فرهنگ رانندگي، عبور از پل‌هاي عابر پياده، حرف زدن با موبايل و حتي گرفتن عکس‌هاي موبايلي و فرهنگ و اخلاق خاصي که بايد در اين زمينه رعايت شود، مي‌تواند موضوعات مهيج‌تري براي طرح در قالب نمايش باشد.

سامان نيز با تکميل حرف برادرش، حضور نوع نمايش مجسمه را اتفاق جالبي در فضاي نمايش مي‌داند و مي‌گويد: قبلاً در چند مراسم مختلف مانند روز قدس و همايش روز مشروطه اين هنرمندان را در حال ايفاي نقش‌هاي مجسمه‌گونه‌ ديده بوده و بسيار پسنديده است زيرا هم از جذابيت بصري برخوردارند و هم بديع هستند.

وي مي‌گويد: شهر تبريز امکان ايجاد موج‌هاي فرهنگي در کشور را دارد و مي‌توان روي ظرفيت فضاي فرهنگي تبريز براي ايجاد جريان‌هاي سازنده اجتماعي حساب کرد و در مقولاتي مانند بحران آب و نهادينه شدن برخي اخلاق خوب شهروندي بايد از ياري هنرمندان شهر بهره گرفت.

آقاي کيميايي از ديگر حاضران در پارک، نمايش خياباني را نوعي از هنر مي‌داند که با حضور در ميان مردم از تلخي‌هاي جامعه سخن مي‌گويد.

اين شهروند علاقمند به هنر نمايش، سال‌هاي گذشته نيز جزو بينندگان اجراهاي جشنواره "تبريزيم" بوده است و مي‌افزايد: شکل مراسم افتتاحيه امسال کاملاً با فضاي نمايشي منطبق بود و ما به عنوان بينندگان اين مراسم، در فضايي هنري قرار گرفتيم.

به گفته وي، اجراي برنامه‌هاي مختلف در چند نقطه پارک و بهره‌گيري از نمايش، نمايش مجسمه، موسيقي "عاشيقي" و سخنراني به شکلي غيرکليشه‌اي، اقدام بسيار جالبي بود و بايد از اين تکنيک‌ها در برنامه‌هاي مختلف هنري و فرهنگي بهره گرفت تا هم موجب رضايت حاضران را فراهم آورد و هم مفهوم مورد نظر به بهترين شکل منتقل شود.

***

چهارمين جشنواره نمايش خياباني و فضاي باز "تبريزيم" در روزهاي گرم تابستان جوي سازنده را در پارک مسافر و فضاي هنري شهر حاکم کرده است. بايد منتظر بود و تاثيرگذاري اين نمايش‌ها را در زمينه آموزش شهروندي ديد؛ اتفاقي که در قالب يک جريان هنري دور از ذهن نيست.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.