1394/05/19 - 10 : 53
کد خبر: 5193
هجوم ترک‌ها و چيني‌ها به بازار کفش/ صنعت سنتي تبريز به خطر افتاد
احرارنيوز:کفش تبريز که از سالهاي دور به‌عنوان برند معروف اين شهر مطرح بوده هم‌اينک به‌جاي جولان دادن در بازارهاي خارجي در تلاش براي حفظ عرصه رقابت با کفش‌هاي چيني و ترکيه‌اي در بازار داخلي کشور است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، طبق آماري که از سوي مسئولان بيان مي شود، هم اکنون ?? درصد صنعت کفش ايران مخصوص شهر تبريز بوده و همين رقم براي برجسته بودن اين شهر در عرصه کفش کشور و حتي جهان کافي است.

زماني که نام کفش را مي شنويم بلافاصله پس از آن منتظر آمدن نام شهر تبريز هستيم زيرا کمتر کسي است که برند کفش را به جايي جز اين شهر نسبت دهد.

مرغوبيت و کيفيت کفش تبريز از ديرباز بر سر زبان ها جاري بوده و از سال هاي دور وقتي مسافري وارد تبريز مي شد، براي خريد سوغات ابتدا وارد بازار کفاشان اين شهر شده و کفش تبريز را به عنوان سوغاتي از بازار شهر اولين ها به يادگار مي برد، روندي که هم اکنون با کمي تغيير روبرو شده است.

فروشندگان باسابقه کفش تبريز اين روزها از راکد بودن بازار کفش در تبريز و خودنمايي کفش هاي چيني و ترکيه اي مي گويند و از روزهايي که بازار خريد اين کفش ها پر از مشتري بوده و خريداران همواره سراغ کفش تبريز را از اين فروشندگان مي گرفتند به خوشي ياد مي کنند.

ترکيه اي ها و چيني ها در بازار کفش تبريز خودنمايي مي کنند

يکي از فروشندگان کفش تبريز در گفتگويي از ورود کفش هاي ترکيه و چين به بازار کفش استان خبر داده و مي گويد: اين کفش ها به دليل قيمت کم خود مشتري بالايي دارند و وقتي خريداري به بازار مراجعه مي کند کمتر سراغ کفش هاي چرمي و دست دوز داخل مي رود.

محمد کريم زاده به تمايل مردم براي خريد کفش هاي ارزان اشاره کرده و مي گويد: هم اکنون مردم به دليل برخي مشکلات اقتصادي تنها به دنبال جنسي ارزان هستند و در اين ميان کيفيت کمتر مورد توجه قرار مي گيرد که البته اين امر فقط در خصوص صنعت کفش صادق نيست بلکه در خريد ديگر اجناس نيز شاهد اين روند هستيم.

اين فروشنده باسابقه تبريزي همچنين از نبود فرهنگ خريد محصول داخلي انتقاد کرده و ادامه مي دهد: از طرف ديگر فرهنگسازي خوبي در راستاي خريد محصول داخلي در بين مردم ايجاد نشده است و حتي اگر به دنبال محصول با کيفيت نيز باشيم همواره جنس خارجي را به جنس توليد داخل ترجيح مي دهيم در حالي که هم اکنون تمامي جهانيان از کيفيت بالاي کفش تبريز خبر دارند و بسياري از گردشگران خارجي در هنگام خريد سراغ کفش تبريز را از فروشندگان مي گيرند و آن را خريداري مي کنند و اين در حالي است که خود مردم کشور و شهر تبريز از کيفيت اين کفش غافل هستند.

وقتي کارگاه هاي توليد کفش تبريز يک به يک تعطيل مي شوند

  کريم زاده همچنين از کمبود کارگاه هاي توليد کننده کفش در تبريز خبر داده و مي گويد: در ساليان نه چندان دور کارگاه ها و توليدکنندگان بزرگي در شهر تبريز مشغول به کار بودند و اين امر سبب شده بود تا ميزان توليدي کفش و تنوع آن بسيار بالا باشد و در تمامي فروشگاه ها و مغازه هاي کفش فروشي چندين نوع کفش دست دوز داخل يافت شود.

فروشنده باسابقه بازار کفاشان تبريز اشاره اي به تعطيلي يک به يک کارگاه هاي توليدي کفش کرده و ادامه مي دهد: اما هم اکنون بسياري از فروشندگان تنها کالاي خارجي به فروش مي رسانند که البته در اين ميان فروشندگان نيز تقصيري ندارند زيرا به دليل بسته شدن برخي کارگاه ها و کاهش آن ها به تعداد انگشتان دست به طور يقين از حجم توليدات و تنوع کفش هاي توليد داخل کاسته شده است.

وي ادامه مي دهد: اگر خواستار برند شدن در صنعت کفش هستيم بايد در مقابل، توليدي هاي خود را افزايش و تنوع جنس ها را بالا ببريم که البته بسياري از توليدکنندگان نيز از کمبود مواد اوليه و برخي مشکلات اقتصادي در کارگاه خود گله کرده و آن را عاملي براي کاهش توليدات خود مي دانند.

اجناس خارجي، شاد و جوان پسندانه تر از اجناس توليد داخل است

کارشناسان حوزه کفش تبريز يکي از علل رکود بازار اين محصول برند را کم شدن تنوع در طرح و رنگ  کفش هاي توليد داخل مي دانند و شايد بتوان با گشتي کوتاه در بازار کفاشان تبريز و ديدن رنگ هاي قهوه اي و سياه کفش هاي توليد داخل متوجه نظرات اين کارشناسان شد.

اين در حالي است که کفش هاي  توليدي کشور همسايه يعني ترکيه با توجه به تنوع بالا و رنگ هاي شاد و جوان پسندانه، توانسته مشتري خود را در بازار تبريز بيابد.

يکي از کارشناسان عرصه کفش با اشاره اي به نبود طراحي مناسب در صنعت کفش تبريز مي گويد: در بحث طراحي نتوانسته ايم پاسخگوي نيازهاي مشتري باشيم و تنوع بالاي اجناس خارجي نظر مشتريان را به خود جلب کرده و براي جلب نظر دوباره اين افراد بايد دست به توليدات متنوع بزنيم.

علي محمدي با بيان اينکه بايد سليقه مخاطب را در توليد کفش در نظر گرفت، مي گويد: تنوع محصول چه در طرح و رنگ، نياز امروزي کفش هاي توليدي داخل است زيرا قشر جوان به دنبال رنگ هاي شاد و جوان پسندانه هستند و نمي توان سليقه مخاطب را در اين موضوع در نظر نگرفت.

وي با تاکيد بر ضرورت ورود دانشگاهيان براي به روز کردن طراحي هاي اين صنعت مي گويد: بايد از علم روز براي طراحي هاي جديد کفش بهره ببريم که در اين ميان انتظار ايجاد رشته اي مرتبط در دانشگاه هاي استان و در پي آن انجام تحقيقات به روز براي يافتن الگويي خوب در جهت طراحي کفش را از اين قشر داريم.

فعالان عرصه کفش تبريز پا به سن گذاشته اند

محمدي از پا به سن گذاشتن فعالان اين عرصه اظهار نگراني کرده و ادامه مي دهد: اساتيد مجربي در حوزه کفش تبريز فعاليت مي کنند اما اين اساتيد به تدريج روبه سن گذاشته و مجبور هستيم براي سال هاي آينده به تربيت نيرو در عرصه توليد کفش اقدام کنيم.

کارشناس حوزه کفش مي گويد: سال هاي نه چندان دور از تجربيات اساتيد تبريزي در حوزه کفش استفاده مي کردند اما هم اکنون بعد از گذشت چند سال مجبوريم به سراغ ترکيه اي ها برويم و از تجربيات اساتيد و فعالان حوزه کفش آن ها بهره ببريم که اين روند جاي تعجب و البته تاسف دارد.

دولت براي حمايت از صنعتگران حوزه کفش وارد ميدان شود

رييس اتحاديه کفاشان تبريز نيز در اين ميان از نبود حمايت هاي دولتي در حوزه کفش تبريز گله مند بوده و سهم توليدکنندگان کفش از تسهيلات دولتي را صفر مي داند.

عليرضا جباريان فام در اين خصوص گفت: اگر اين عدم حمايت ها همچنان ادامه داشته باشد در آينده نه چندان دور، تبريز عنوان توليدکننده بزرگ کفش ايران و حتي جهان را از دست داده و به عنوان يک وارد کننده بزرگ مطرح خواهد شد که اين خطري براي کل توليدکنندگان، فروشندگان و حتي مسئولان اقتصادي کشور و استان است.

وي در ادامه از راه اندازي موزه کفش تبريز نيز خبر داده و مي گويد: اين امر تا سال آينده به وقوع مي پيوندد، همچنين از سوي ديگر در پي ثبت جهاني کفش تبريز در سازمان جهاني يونسکو هستيم.

بانک ها بايد به فکر توليدکنندگان داخلي باشند

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه با درصد سود کنوني تسهيلات بانکي نمي توان از توليدکنندگان حمايت کرد مي گويد: بانک ها با درصد بالاي سود تسهيلات خود راه را براي توليد کنندگان تنگ ترکرده اند و شايد به جرات گفت که با اين درصد بالاي تسهيلات هيچ توليد کننده اي نمي تواند از آن بهره ببرد.

رضا رحماني ادامه مي دهد: توليد کنندگان صنعت کفش تبريز هم همانند ديگر صنايع مهم استان دچار مشکلات بزرگي در نقدينگي شده اند که بايد به داد اين توليدکنندگان رسيد.

وي همچنين به ضرورت برندسازي براي کفش تبريز نيز اشاره اي کرده و مي گويد: با وجود اينکه ساليان سال قطب کفش و چرم کشور و حتي جهان به دست تبريزي ها بوده است اما از سال هاي دور نسبت به موضوع برندسازي غافل بوده ايم که در اين خصوص از تمامي صنعتگران اين حوزه مي خواهيم در اين خصوص گام بردارند.

ديدن انبارهاي پر از کفش توليد داخل و از سوي ديگر خودنمايي کفش هاي چيني و ترکيه اي در اکثر مغازه هاي کفش فروشي تبريز شايد براي فهميدن مشکلاتي که کفش تبريز در سال هاي اخير با آن مواجه شده است کافي باشد.

کفش تبريز که زماني به عنوان برند اين شهر معروف بوده، هم اينک به جاي جولان دادن بيشتر در بازارهاي خارجي در تلاش براي رقابت با کفش هاي چيني و ترکيه اي در بازار داخلي است و در اين ميان تمامي مسئولان، صنعتگران و حتي خود مردم بايد به داد اين صنعت بزرگ کشور برسند.

خبرنگار: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 4

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.