1403/07/30 - 19 : 21
کد خبر: 51516
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
احرار: مشاور رسانه اي کيست؟چنين فردي چه ويژگي ها و مهارت هايي داشته باشد تا بتواند از عهده چنين مسئوليتي بر بيايد. متاسفانه بسياري از مديران سازمانها در کشورمان هنوز به اهميت استراتزيک يک مشاور عالي رسانه اي پي نبرده اند، چرا که هرگز نتوانسته اند بهترين مشاور حرفه اي رسانه اي را انتخاب کنند و يا عملکرد آنرا درک کنند.

 

طاهر خيري/کارشناس روابط عمومي

مشاور رسانه اي کيست؟چنين فردي چه ويژگي ها و مهارت هايي داشته باشد تا بتواند از عهده چنين مسئوليتي بر بيايد. متاسفانه بسياري از مديران سازمانها در کشورمان هنوز به اهميت استراتزيک يک مشاور عالي رسانه اي پي نبرده اند، چرا که هرگز نتوانسته اند بهترين مشاور حرفه اي رسانه اي را انتخاب کنند و يا عملکرد آنرا درک کنند. 

انتخاب فردي که از جنس رسانه باشد و بتواند کانال هاي ارتباطي بين سازمان و رسانه برقرار کند يک بازي برد برد براي طرفين است.مشاور رسانه فردي است که مقبوليت رسانه اي دارد و از طرف ديگر با اصول روابط و ضوابط اداري آشناست. مشاور رسانه به واقع تسهيل گر و هموار کننده ارتباط بين رسانه و سازمان عمل مي کند.او مطالبات مردم و رسانه ها را به مدير سازمان منتقل مي کند.

هرچند مشاور به طور کلي در نظام مديريتي ما تعريف درستي ندارد. گاه براي رعايت شأن افراد (بويژه مديران برکنارشده ) به کار مي رود، گاه ابزاري براي رفيق بازي است، گاه به مثابه پارکينگ استفاده مي شود، گاه به چشم مديريت سايه يا روز مبادا ديده مي شود، گاه بهانه اي براي پرداخت حقوق به يک دوست.در يک کلام پست مشاور سازماني در نظام مديريتي ايران تزئيني و ويتريني است تا ايده پرداز و مشکل گشا.

رسانه براي تامين نيازهاي اطلاعاتي مخاطبان و آگاهي بخشي به جامعه به داده ها و اطلاعات سازمان نياز دارد و سازمان نيز براي تنوير افکار عمومي و اطلاع رساني عملکردش به رسانه ها و خبرنگاران وابسته هستند.در اين شرايط مشاور رسانه مي تواند کانال ارتباطي بين رسانه و سازمان در کنار روابط عمومي باشد. افکار عمومي به دنبال يافتن جوابي براي پرسش هايش است و چه جايي بهتر از رسانه. رسانه هم بنا به وظيفه ذاتي خود در قبال مخاطبان احساس مسئوليت مي کند و با کسب اطلاعات از سازمان به اين پرسش ها جواب مي يابد.

مشاورکارکشته و کار بلد رسانه بايد دقيقا بداند که کجا، کي و چه وقت مديران و رهبران سازمان بايد سخن بگويند چگونه بگويند و حتي چطور بگويند و در کدام رسانه اين مطالب به چه نحوي به اشتراک گذاشته شود.يک مشاور رسانه اي بايد با رسانه‌ها و روزنامه نگاران ارتباط نزديک و تنگاتنگي داشته باشد. به عبارت بهتر يک مشاور رسانه اي بايد دانش ميان رشته اي به ويژه در شاخه هاي جامعه شناسي، روانشناسي و سياست و به خصوص حوزه تخصصي فردي/ سازماني کاملا اشنا باشد.مشاور رسانه است که مي گويد مدير سازمان کي، کجا و چگونه سخن بگويد، اطلاعات بدهد و مصاحبه مطبوعاتي داشته باشد.

مشاور عالي رسانه بايد از قدرت پيش‌بيني مسائل و تحليل شرايط فعلي و آتي سازمان متبوع خود برخوردار باشد و صد البته از روحيات و نقاط قدرت و ضعف مديران نيز کاملا با اطلاع باشد و با رصد محيط دروني و بيروني سازمان نسبت به ارائه دستورالعمل، پيشنهاد و يا رد نظرات ديگران اقدام کند.مشاور رسانه با سلاح تجربه و مهارت خود مي تواند وضعيت موجود سازمان را آسيب شناسي کرده و براي وضعيت مطلوب راهکار ارائه دهد.

در عرصه مشاوره رسانه اي استفاده از کار تيمي، آموزش مديريت و رهبري و همچنين ارتباطات غير کلامي از اهميت بالايي برخوردار است.البته مشاور رسانه مي تواند در فعاليت هاي ديگري مانند تدوين برنامه ساليانه روابط عمومي و بازسازي ساختار رسانه اي روابط عمومي مشارکت کند.

واقعيت اين است که مشاور بايد شجاع باشد نه مطيع. او حقوق مي گيرد تا نقايص سازمان و عملکرد مديران را در جلسه اي خصوصي بگويد پيش از آن که ديگران در محافل عمومي فرياد برآورند.او پول مي گيرد و از قضا ممکن است پول هنگفتي بگيرد تا اشکالات کار ما را قبل از اجرا گوشزد کند يعني پيش از آن که خرابي بزرگي به بار نشيند. لذا مشاور بايد شجاع باشد. اگر به مجيز گو و به‌به گون ياز داريم اين نياز خود را از طرق ديگر بايد ارضاء کنيم نه با استخدام مشاور.

مشاور رسانه اي با سخنگو ،‌ مدير روابط عمومي ، دستيار مطبوعاتي و ساير مشاغل مشابه تفاوت دارد؛ همچنان که خود آنها نيز با يکديگر تفاوت دارند. مشاور رسانه اي قرار نيست رابط رسانه‌اي باشد و نحوه انتشار اخبار مديران يا سازمان را پيگيري کند . او قرار نيست به افکار عمومي يا رسانه ها پاسخ دهد. ااو قرار نيست هماهنگ کننده يک مصاحبه اختصاصي با يک شبکه مهم تلويزيوني باشد. هر کدام از اين کار ويژه ها به يکي از مشاغل ياد شده باز مي گردد و در شرح وظايف آن شغل فهرست مي شود.

مشاور رسانه اي قرار است به رئيس خود بگويد کدام حرفش يا کدام رفتارش چه انعکاسي در افکار عمومي و رسانه ها دارد يا داشته است. او بايد عضو تيم نگارش سخنراني باشد. چون ممکن است تقاضاي يک مصاحبه را که توسط روابط عمومي سازمان، انجام شده بررسي کند و به رئيس خود مشاوره بدهد که اين مصاحبه در چنين شرايطي مناسب است يا خير.

مشاور رسانه اي کسي است که تسلط قابل توجهي به نظريه هاي ارتباطي دارد، جايگاه و نفوذ هر رسانه را مي شناسد، تجربه اي ممتد و موثر دارد و بخش قابل توجهي از اوقات روزانه خود را به رسانه گردي مشغول است، با رسانه‌ها و روزنامه نگاران متعددي آشنايي نزديک دارد، با دانش ميان رشته اي بويژه جامعه شناسي و حوزه تخصصي فرد/ سازمان خود غريبه نيست، از قدرت پيش بيني برخوردار است و البته از روحيات و توانايي ها و نقاط ضعف رئيس خود و مجموعه او بسان فردي مَحرم ، با خبر است و مي داند چه نسخه اي بنويسد.

آذربايجان شرقي به عنوان يکي از قطب هاي مهم سياسي، اقتصادي و صنعتي کشور مطرح و همچنين داراي بيشترين جامعه آماري رسانه بعد از تهران است.اما ارتباط و تعامل مديران دستگاه هاي اجرايي با اصحاب رسانه در گذشته و حال در سمت و سوي مناسبي قرار نداشته است. مديران بسياري که رسانه را مزاحم کار خود دانسته و يا اعتقادي به پاسخگويي در قبال پرسشگري و مطالبه گري رسانه ها نداشته اند.اين نقيصه به نبود مشاور رسانه در دستگاه هاي اجرايي از يک طرف و انتخاب افرادي نابلد در روابط عمومي ها از طرف ديگر برمي گردد.

شايد اگر مشاوران رسانه اي در سازمانها کنار مديران کار مي کردند، نارضايتي مردم و رسانه ها از عملکرد مديران وضعيت بهتري پيدا مي کرد.انتظار از استاندار دولت چهاردهم در استان آذربايجان شرقي اين است که فتح بابي براي انتخاب مشاور رسانه براي مديران دستگاه هاي اجرايي باز کند.

 

  

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.