1403/04/19 - 12 : 7
کد خبر: 50202
بدترين نوع تب دنگي در ايران است/ نگراني از انتقال بومي بيماري
احرار: تب دنگي، اين روزها به مثابه پاندمي کرونا شده و هر کسي مبتلا مي شود، اطرافيانش نگران مي شوند که مبادا خطرناک باشد.

موضوع تب دنگي در روزهاي اخير به شدت رسانه‌اي شده و به سوژه‌اي براي اظهارات کارشناسي تبديل گرديده است. البته ناگفته نماند که ترس از اين بيماري، شايد به اندازه کرونا نباشد؛ اما مي‌تواند خطرناک باشد.
مسعود مرداني مدير گروه بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، گفت: از بالغ بر سه سال پيش خطر اپيدمي اين بيماري توسط مرکز تحقيقات به وزارت بهداشت اعلام و از همان زمان اقدامات اصولي انجام شد.
وي با بيان اينکه هر دو نوع پشه آئدس آلبوپيکتوس و آئدس اجيبتي ناقل بيماري در کشور وجود دارد که اجيبتي در جنوب کشور بيشتر مشاهده مي‌شود، از گزارش موارد انتقال بومي يا محلي در بندر لنگه خبر داد و افزود: اين آمار نگران کننده است، چراکه انتقال بومي مي‌تواند منجر به درگيري کل کشور شود.
مرداني ادامه داد: در تخمين مدل‌سازي سازمان بهداشت جهاني ابتلاي سالانه ??? ميليون مورد در سال پيش بيني مي‌شود که ?? ميليون از اين موارد با علائم نسبتاً شديد همراه خواهد بود. ميزان مرگ و مير به طور ميانگين در دنيا حدود يک درصد اما در کشور هند تا پنج درصد هم گزارش شده است.
مدير گروه بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با اشاره به اينکه عمده بيماري بعد از سيل امارات شايع شد، تصريح کرد: اولين مورد ثابت شده در کشور توسط آزمايش‌ها، مورد مسافر از امارات بوده است. البته اين کشور هنوز شيوع بيماري را اعلام نکرده و ترجيح بر جلوگيري از سفرها به کشورهاي حاشيه خليج فارس است.
مرداني افزود: علائم بيماري شبيه به آنفلوانزا با مشاهده دانه‌هاي پوستي است. اين بيماري چهار سروتايپ دارد که ابتلاء به هر نوع سروتايپ، فرد را فقط به همان نوع ايمن مي‌کند و امکان درگيري با ساير سروتايپ‌ها همچنان وجود دارد و خطري است که گريبانگير جمعيت کشور خواهد شد.

شيوع بدترين نوع ويروس تب دنگي در کشور
داوود يادگاري نيا رئيس مرکز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، ضمن ارائه توضيح در خصوص نحوه انتقال تب دنگي و پيشرفت آن، گفت: اين ويروس ابتدا به بافت‌هاي کبد حمله مي‌کند و پس از درگير کردن گلبول‌ها و سيستم لنفاوي، در نهايت وارد خون مي‌شود.
وي افزود "سال‌هاي پيش مواردي که در کشور مشاهده مي‌شد، مسافراني بودند که اغلب از فيليپين، مالزي يا تايلند به کشور مي‌آمدند و تا مراجعه به متخصص علائم کاهش پيدا مي‌کرد. اما در حال حاضر با مشاهده ?? مورد انتقال بومي تب دنگي بايد نسبت به علائم هوشيار باشيم. بدترين نوع اين ويروس سروتايپ نوع ? است که در ايران نيز شايع‌ترين نوع است. افراد در معرض خطر نيز افرادي هستند که به اين نوع مبتلا مي‌شوند، يا پيش از اين به تب دنگي مبتلا شده‌اند و اکنون به تايپ بعدي آن دچار شده‌اند و افرادي که ژنوتايپ آسيايي دارند.
به گفته يادگاري، بيشترين علت مرگ و مير سندرم شوک و از کار افتادن ارگان‌ها است.
رئيس مرکز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي عنوان کرد: 80درصد بيماران مبتلا به تب دنگي علائمي ندارند و تنها 20 درصد داراي علائم کلينيکي هستند، از اين 20 درصد، 6 درصد به تب دنگي شديد يا DHF/DSS با علائم شديد مبتلا مي‌شوند و فقط 0.8درصد از اين جمعيت به دليل بيماري فوت مي‌کنند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.