احرار: مرتضي مبارکبخشايش، دکتراي جامعهشناسي و آسيبشناس اجتماعي، در گفتگو با خبرنگار جمعيت هلالاحمر، با اشاره به نياز ضروري کودکان به بازي و سرگرمي، به چالشهاي موجود در اين زمينه در دنياي مدرن و نقش فضاي دوستدار کودک جمعيت هلالاحمر در احياي آن پرداخت.
بخشايش که از نزديک در جريان اجراي يکي از فضاي دوستدار کودک جمعيت هلالاحمر در مناطق کم برخوردار تبريز بود در گفتگو با خبرنگار جمعيت هلالاحمر به بررسي نقش جمعيت هلالاحمر در احياي نشاط اجتماعي و بازي هاي کودکانه پرداخت.
آپارتماننشيني، اشتغال، فضاي مجازي و ناامني پارکها، موانع بازي کودکان
وي با بيان اينکه خانوادهها در محيطهاي آپارتماني امروزي، امکان فراهم کردن فضاي مناسب براي بازي کودکان را ندارند، گفت: اشتغال والدين، اعتياد به فضاي مجازي و ناامني پارکها، از ديگر موانع بازي کودکان در دنياي امروز هستند.
غفلت مدارس از پرورش و تمرکز صرف بر آموزش
بخشايش در ادامه به نقص سيستم آموزشي کشور در زمينه پرورش کودکان اشاره کرد و گفت: متاسفانه ساختار آموزشي کشور فقط به آموزش توجه دارد و پرورش در حاشيه قرار گرفته است.
بازيهاي مجازي، قاتل نشاط و خلاقيت کودکان
اين آسيبشناس اجتماعي، جذابيت بازيهاي رايانهاي و مجازي را عاملي براي دوري کودکان از بازيهاي حقيقي و خلاقانه دانست و هشدار داد: پيامد غالب اين بازيها، افسردگي، خشونت، افت تحصيلي و اعتياد به بازي است.
فضاي دوستدار کودک هلال احمر، نوري در تاريکي
بخشايش با اشاره به برنامه "فضاي دوستدار کودک" هلال احمر، آن را گامي مثبت در جهت تامين نيازهاي اساسي کودکان دانست.
وي با بيان اينکه شخصاً شاهد شور و اشتياق کودکان در اين فضاها بوده است، گفت: بازي، از نظر جامعهشناسي، اولويتي انکارناپذير دارد و ميتوان از طريق آن، فرهنگهاي مثبت را به کودکان جامعهپذير کرد، مهارتهاي زندگي را به آنها آموخت و از بروز بسياري از آسيبهاي اجتماعي در حال و آينده پيشگيري کرد.
ضرورت تداوم و گسترش برنامههاي دوستدار کودک
اين دکتراي جامعهشناسي در پايان، ضمن ابراز اميدواري براي تداوم و گسترش برنامههاي "فضاي دوستدار کودک" هلال احمر، خواستار همکاري ساير دستگاهها با اين جمعيت در جهت تحقق اين هدف مهم شد.
انتهاي پيام/