1402/08/30 - 10 : 20
کد خبر: 44459
گره هاي کور صنعت کشور با همکاري تراکتورسازي و دانشگاه باز شد
احرار: مطمئنا در کنار بسياري از موارد آنچه طي 2 سال گذشته در تراکتورسازي نمود بيشتري داشت و حتي مي توان به جرأت به آن اعتراف کرد که در کمتر صنعت کشور بنا به مصائب و مشکلاتي که وجود دارد...

به گزارش خبرنگار فارس- زهرا عبدالهي- مطمئنا در کنار بسياري از موارد آنچه طي 2  سال گذشته در تراکتورسازي نمود بيشتري داشت و حتي مي توان به جرأت به آن اعتراف کرد که در کمتر صنعت کشور بنا به مصائب و مشکلاتي که وجود دارد اتفاق مي افتد ارتباط تنگاتنگ اين مجموعه با تمامي دانشگاه ها و اصحاب اين حوزه در بسياري از مراکز علمي و دانشگاهي کشور مي باشد به طوري که اين مسئله که تراکتورسازي در امور خود استفاده از پتانسيلهاي دانشگاهي را در اولويت دارد زبانزد عام و خاص شده است.

در منظر اوليه شايد بتوان گفت اين يک روند عادي، جاري و ساري مي باشد و بايد انجام مي شده اما همانطور که گفته شد بنا به مشکلات عديده اي که در حوزه صنعت و توليد کشور وجود دارد کمتر کارفرما و يا توليدکننده اي اولويت و توان خود را به اين موضوعات اختصاص مي دهد چرا که بايد گره هاي کور بسياري را حل نمايد و زمان و سرمايه هاي گزافي را بايد پرداخت نمايد تا بتواند به حداقل آنچه که مدنظر داشته برسد ولي اين روند هرچند دشوار و هزينه بر در تراکتورسازي و در يکي دو سال اخير طي و خوشبختانه ثمرات آن فقط در يک مورد به بار نشسته و اميد است در ساير درختهاي اين باغ ميوه زيبا نيز شاهد به بار نشستن محصولات آن باشيم.

بله تراکتورسازي ايران با اعتماد به جامعه دانشگاهي کشور توانست نه تنها بخشي از نياز تجهيزاتي خود را با استفاده از دانش و توان دانشگاهي تامين نمايد بلکه زمينه خودکفايي کشور به تجهيزات و خطوط هوشمند را نيز فراهم آورد به طوري که اکنون در سايه اين اعتماد و همکاري مي توانيم بگوييم کشور در توليد خطوط رباتيک صنايع به خودکفايي رسيده است.

براساس تفاهم نامه اي که در کمتر از يکسال قبل بين تراکتورسازي و دانشگاه آزاد منعقد شد مقرر گرديد دانشگاه آزاد دانش طراحي سيستم هوشمند هدايت پذير خودران يا همان( AGV) مورد نياز خطوط تراکتورسازي را با بهره مندي از صاحب نظران اين حوزه بدست آورده و زمينه استفاده از اين خط در سوله هاي توليد اين مجموعه را فراهم نمايد و اکنون اين تفاهنامه و مفاد آن اجرايي شده و شاهد آزمايش نمونه توليد اين خط رباتيک در کارگاه کاربردي گروه صنعتي تراکتورسازي ايران هستيم.

اولين agv در دهه 1950  به بازار عرصه شده که در آن زمان به سادگي يک کاميون يدک کش بوده که يک سيم را در کف دنبال مي کرد اما اکنون اين فن آوري پيچيده تر شده و نقش مهمي را در کارخانه ها و انبارها ايفا نموده و بار را با خيال آسوده به مقصد واقعي خود منتقل مي کند.

دستگاه هاي agv در واقع به سيستم هاي حمل مواد يا جابجايي بار با هدايت شوندگي مستقل بدون نياز به راننده يا اپراتور اطلاق مي گردد که از طريق نشانگر سيمي با نواري و سيستم بينايي سنجي با ليزر هدايت ميشوند و تقريبا در تمام صنايع مانند مواد غذايي، پارچه، دارو، قطعات، ماشين آلات راهسازي و کشاورزي، خودرو سازي و ...  کاربرد دارد که انواع مدل هاي آن در بازار موجود مي باشد و مي توانند براي جابجايي محصولات در خطوط مونتاژ، حمل و نقل کالاها در سراسر کارخانه يا انبار، تحويل بار و محموله مورد استفاده قرار گيرند.

معاون فني و توسعه گروه تراکتورسازي ايران درباره مزيتهاي کلان اين سيستم و کاربردهاي آن گفت: کاهش هزينه ها، افزايش کيفيت، حذف گلوگاههاي توقفي در خطوط توليد، آمار گيري و گزارش دهي آنلاين، مهيا شدن زمينه افزايش توليد و ... از مهمترين مزيتهاي استفاده از اين سيستم در واحدهاي صنعتي مي باشد و در همه صنايع کاربرد و کارايي دارد و منحصر به صنعت خودرو يا صنايع مانند تراکتورسازي نمي باشد.

امير جديري فيضي با تاکيد بر اينکه تراکتورسازي با پيش قدم شدن در اين زمينه و سرمايه گذاري براي طراحي و توليد اين نوع سامانه در کشور نه تنها بروزرساني و تکنولوژيک کردن خطوط توليدي خود را ممکن ساخته بلکه در اصل زمينه را براي خودکفايي کشور در توليد سيستم هوشمند نقليه خودران هدايت پذير يا به اختصار AGV را فراهم آورده است.

وي با اشاره به اينکه تراکتورسازي براي طراحي دو نمونه از اين سيستم بيش از 62 ميليارد ريال اعتبار اختصاص و در اختيار دانشگاه آزاد قرار داده گفت: براي خريد نمونه مشابه خارجي اين دستگاه با در نظر گرفتن مسائلي همچون گذشتن از سد تحريمها و هزينه هاي دستيابي به دانش و تکنولوژي و ... صرفا براي خريد دستگاه بين 50 تا 80 هزار دلار ارز نياز بود.

جديري اضافه کرد: در کنار تمامي مزيتها نبايد از موضوعي بنام بومي سازي و استفاده از توان و ظرفيتهاي داخلي به راحتي گذشت چرا که ديگر توليد کنندگان در اقصي نقاط کشور دغدغه اي بنام خرابي و خوابيدن خطوط توليد به واسطه تامين قطعه مورد نياز از سازنده خارجي و مهمتر از همه تنگناهاي مباحث ارزي و تحريمها و  ... را ندارند.

اين فعال حوزه صنعت اذعان داشت: برآيند جلسات متعددي، همفکري و همکاري که بين کارشناسان گروه تراکتورسازان و دانشگاه آزاد به منظور بررسي طرحهاي چرخهاي مورد استفاده، بررسي شاسي، پانل مديريتي دستگاه، چگونگي وارد نمودن داده ها به سيستم کنترلي، سيستم هاي کنترلي و ناوبري و ... صورت گرفت زمينه را براي طراحي و ساخت محصولي فراهم کرده که باعث قطع وابستگي به بيگانگان و رسيدن به خودکفايي براي کشور شده است.

مديرتکنولوژي توليد و مونتاژ گروه تراکتورسازي ايران که در واقع مسئوليت اجراي اين پروژه را نيز بر عهده دارند از پيشينه شرکتهاي داراي تکنولوژي اين نوع سيستم برايمان گفت و افزود: در دنيا 239 شرکت توليد کنند‌‌‌ه? سامانه هاي AGV وجود دارد که آمريکا و چين صدر نشين اين توليدکنندگان محسوب مي شوند.

امير مختاري با تشريح وضعيت خطوط توليدي تراکتورسازي و سيستم آن که مربوط به بدو تاسيس اين مجموعه و نهايتا اواخر دهه 70 مي باشد اضافه کرد: از معايب استفاده از گاري ها در خط مونتاژ کي توان به عدم امکان کنترل سرعت خط، عدم امکان افزايش توليد، عدم امکان رعايت اصول ايمني، ايرادات ارگونوميکي ايستگاههاي کاري، عدم امکان انتقال قطعات به طرف ديگر خط با توجه با اختلاف ارتفاع سطح در سيستم گاري و کانواير زميني، غير مکانيزه بودن ثبت و رديابي سوابق مونتاژي، عدم انعطاف پذيري خط مونتاژ اشاره کرد که با تبع در سيستم هوشمند با رفع اين نواقص به مزاياي همچون انعطاف پديري خط به منظور انجام هر گونه تغييرات، قابليت عمليات اضافي و سفارشي نمودن محصول، امکان مونتاژ همزمان چند محصول متفاوت در يک خط، رفع نقص موضعي بدون نياز به توقف خط، عدم نياز به کارهاي زيربنايي در سالنها و خطوط مورد نياز، سهولت در تغيير وظيفه و موقعيت کاريagv ، دسترسي به حجم وسيعي از اطلاعات مديريت- کنترل-  بازديد و رديابي توليدات در هر زمينه، امکان بکارگيري در عمليات و تغذيه خط، کاهش حرکات اضافي اپراتور مونتاژ، امکان ارتقا ايمني در عملکرد، مديريت فضاي کاري و ... دست مي يابيم.

وي گفت: ناوبري يا مکان يابي سيستم هاي agv با يکي از روشهاي نوار معناطيسي، نوار رنگي، کاشت مغناطيس، سيستم هاي مبتني برwifi ، سيستم هاي مبتني بر هوش مصنوعي و هيبريد، سيستم هاي ناوبري اينرسي يا زيروسکوپ و سيستم هاي ناوبري مکان يابي راديويي شبيه لوران انجام مي شود و درجات آزادي حرکت agv نيز در مسير مستقيم به جلو، به عقب و حرکت در صفحه با چرخش 360 درجه امکان پذير است و نحوه کنترل نيز به صورت تفاضل سرعت با چرخ محرک فرمان پذير يا کنترل ترکيبي چرخ ها صورت مي گيرد.

مختاري با اشاره به اينکه داخلي سازي agv در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص توسعه فعاليت هاي دانش بنيان صورت گرفته تصريح کرد اين کار نو علاوه بر مزيتهاي فني از بسياري جهات از جمله جلوگيري از خروج ارز، دسترسي آسان به قطعات يدکي- خدمات پس از فروش و گارانتي، تضمين امنيت اطلاعاتي مراکز استفاده کننده، استقرار سرور و تمامي ملزومات در داخل شرکت، به صفر رساندن اختلال در سرورها به دليل قطع اينترنت بين المللي و ... نيز مفيد واقعه خواهد بود.

وي اظهار داشت:  در پروژه نهايي براي يکي از خطوط مونتاژ تراکتورسازي که گاري هاي سنتي مورد استفاده قرار مي گيرد به 34 دستگاه از اين سامانه? نياز داريم که سفارش طراحي و ساخت 2 دستگاه آن با دانشگاه آزاد صورت گرفته و با طي مراحل آزمايشي، تست عملياتي و عملي در تراکتورسازي و دستيابي به نتيجه نهاي توليد 32 دستگاه ديگر در برنامه ريزي هاي بعدي انجام خواهد شد.

مختاري در پاسخ به اينکه آيا تمامي خطوط موجود تراکتورسازي به اين تکنولوژي مجهز خواهد شد گفت: اين کار عملا توجيه اقتصادي و عملي ندارد بلکه از اين به بعد در تراکتورسازي و يا در هر واحدي که بخواهيم خط توليد جديد راه اندازي کنيم از سامانه سيستم رباتيک داخلي استفاده خواهيم کرد.

امير جديري فيضي معاون فني و توسعه گروه تراکتورسازي ايران نيز در پايان از طي مراحل تست و آزمايش سيستم رباتيک طراحي شده توسط دانشگاه آزاد در تراکتورسازي اعلام رضايت و تاکيد کرد : اين سامانه مراحل آزمايشي و حتي چرخش 360 درجه و جابجايي تراکتور سنگين توليدي در تراکتورسازي را که با 6.5 تن وزن و بزرگي به جهت ابعاد فيزيکي را دارد با نمرات قابل قبلي طي کرده و اميدواريم با استفاده از اين سامانه داخلي و ساخت متخصصان بومي گامهاي توسعه اي در صنعت کشور را با مشارکت بخش صنعت و دانشگاه برداريم.

بنظر مي رسد با روند طي شده براي دستيابي به تکنولوژي توليد سيستم هوشمند نقليه خودران هدايت پذير خطوط توليد يا همان AGV به نتايجي فراتر از يک کار صنعتي و توليدي رسيده باشيم چرا که شاهد تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاهي هستيم که چندين سال به عنوان سخن پشت ويترين و تزئيني بسياري از محافل چه صنعتي و اقتصادي و حتي سياسي استفاده مي شد و مهمتر از همه اينکه حتما روزنه اميد و پويايي در دانشگاهها و دانشجويان به واسطه اين اقدام روشن شده که صنعت و بازار کار کشور مشتاق و خريدار دانش ياد گرفته شده در پشت ميزهاست و اين دانش و آموختنها به کمک چرخه هاي توليدي و صنعتي کشور خواهد آمد و قرار نيست فقط لاي کتابهاي درسي و پشت در کلاسهاي آموزشي بماند. 

انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 6

  آخرین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
  پربازدیدترین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.