احرار: سرپرست سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجان شرقي گفت: آزادراه تبريز-مرند – بازرگزان به عنوان بخش مهمي از کريدور بين المللي شرقي-غربي کشور در تسهيل مبادلات تجاري، احياي بخشي از جاده ابريشم و اتصال آسيا به اروپا نقش موثري خواهد داشت.
حيدر فتحزاده صبح امروز در گفتوگو با خبرنگاران به تشريح آخرين وضعيت پروژه آزادراه تبريز- مرند- بازرگان پرداخت و گفت: طول کل مسير آزادراه تبريز- مرند- بازرگان 280 کيلومتر بوده و در حال حاضر قطعه تبريز - صوفيان به طول 30 کيلومتر با پيشرفت فيزيکي 78 درصد در دست اجرا است.
وي با بيان اينکه جهت اتمام اين قطعه مبلغ يک هزار و 100 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز خواهد بود، افزود: اعتبار هزينه شده تاکنون بالغ بر يک هزار و 428 ميليارد تومان است.
نقش آزادراه تبريز – مرند – بازرگان در توسعه تجاري منطقه
فتحزاده تصريح کرد: آزاد راه تبريز – مرند – بازرگان به عنوان يکي از راه هاي ارتباطي ايران با کشورهاي همسايه شمالي، حوزه قفقاز و همچنين دروازه اروپا از طريق کشور ترکيه محسوب مي شود.
وي افزود: اين پروژه امکان ارتباط کشور با کريدورهاي بين المللي را هموار کرده و با ترانزيت ايمن و سريع و کاهش زمان سفر بين کشورهاي همسايه و اروپا در گسترش صادرات و واردات و توسعه اقتصادي از طريق سرمايهگذاري در منطقه موثر خواهد بود.
اين مسوول توضيح داد: آزادراه تبريز-مرند – بازرگان بخش مهمي از کريدور بين المللي شرقي-غربي کشور، تکميل کننده پازل مسير ترانزيتي تهران – بازرگان و شبکه بزرگراهي آسيايي در جهت تسهيل مبادلات تجاري کشور خواهد بود.
سرپرست سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجان شرقي در عين حال خاطرنشان ساخت: اين آزادراه در احياي بخشي از جاده معروف ابريشم و اتصال آسيا به اروپا از طريق ايران نقش موثري خواهد داشت.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود مدعي شد: باتوجه به مشکلات موجود در تامين مصاح و اوراق قرضه معدني و همچنين معارضات موجود در مسير پروژه، استانداري نقش به سزايي در هماهنگي ادارات مختلف اعم از فرمانداري، بخشداري، راه و شهرسازي، صمت، شرکت گاز و ... با مسوولان اجرايي پروژه خواهد داشت.
فتح زاده ادامه داد: با توجه به اينکه پروژه به صورت مشارکتي و با سرمايه گذاري بخش خصوصي در حال اجراست، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در تلاش است منابع مالي و سهم آورده دولت از طريق مصوبات سفر، تسهيلات ماده 56 و غيره تامين کند.