1402/06/16 - 11 : 39
کد خبر: 44112
حدود 20 درصد جمعيت کشور به عارضه «پيش‌ديابت» مبتلا هستند
احرار: رييس هيات مديره انجمن اطلاع رساني ديابت گفت: حدود 20 درصد جمعيت کشور به عارضه پيش ديابت مبتلا هستند و اين بيماري نگران‌کننده و رو به افزايش است.

عليرضا استقامتي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا، افزود: بررسي‌هاي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد، بيش از 14  درصد جمعيت بالاي 20 سال کشور يعني چيزي حدود هفت ميليون نفر ايراني به ديابت مبتلا هستند که اين آمار پنج سال قبل حدود 11 درصد از جمعيت کشور بود ولي اين روند رو به افزايش است، به‌گونه اي که پيش بيني مي شود در آينده نزديک، بيش از 10 ميليون نفر مبتلا به اين بيماري در کشور داشته باشيم.

وي اظهار داشت:اگر نتوانيم جلوي بروز اين روند ابتلا را بگيريم، در آينده هزينه هاي هنگفت مرتبط با بيماري ديابت و عوارض ناشي از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحميل خواهد کرد. اين موضوع يک هشدار و زنگ خطر جدي است.

استقامتي با تاکيد بر اينکه جمعيت کشور درحال پير شدن است و در سنين بالا شيوع ديابت بيشتر خواهد بود، افزود: براساس آمارها، حدود ?? درصد جمعيت کشور به عارضه پيش ديابت مبتلا هستند که بسياري از اين افراد به ديابت مبتلا خواهند شد و بر آمار مبتلايان نيز افزوده مي شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: اگر اقدامات مداخله اي و پيشگيري هاي لازم در سطح کشور انجام نشود، با جمعيت حدود 10  ميليون نفري مبتلايان به ديابت روبرو خواهيم شد که عوارضي بر ارگانهاي مختلف مانند چشم، کليه، قلب و عروق، مغز و اندام ها دارد و رسيدگي به آن، هزينه و مشکلات خاص خود را دارد.

 

ضرورت تزريق واکسن آنفلوآنزا

به گفته استقامتي، بيماران ديابتي در زمره گروه در معرض خطر ابتلا به بيماري آنفولانزا محسوب مي‌شوند و براي اين افراد، انجام عمليات واکسيناسيون بطور جدي توصيه مي شود.

وي افزود: از آنجا که بيماري آنفولانزا مي تواند موجب تشديد بيماري ديابت شود به همين خاطر تزريق واکسن براي همه افراد مبتلا به ديابت، همچنين افرادي که بيماري مزمن کليوي، بيماري قلبي و عروق در زمينه ديابت دارند، ضروري است.

اين متخصص غدد با بيان اينکه استفاده از واکسن نوترکيب ارجحيت دارد، گفت: مطالعات علمي روي واکسن آنفولانزا نوترکيب توليد داخل انجام شده است.

رييس هيات مديره انجمن اطلاع رساني ديابت، گفت: سيل خروشان ابتلا به ديابت را بايد پيش بيني کرد، اقدامات لازم را بايد در نظر گرفت و چگونگي پيشگيري از آن را بايد آموزش داد؛ هيچ کشوري نتوانسته به کنترل قطعي بيماري ديابت دست يابد ولي مي توان روند آن را کند و يا ثابت کرد تا از بروز هزينه هاي جبران ناپذير در آينده کاست.

استقامتي اضافه کرد: تلاش همه جانبه، عزم ملي، مشارکت عمومي، تقويت آموزش‌ها و رعايت نکات پيشگيرانه بايد جدي تر دنبال شود. مردم بايد آگاه شوند و پزشکان نيز آموزش ببينند تا با برنامه ريزي کلان، گسترش و شيوع روز افزون ابتلا به ديابت مهار شود و گرنه نسل هاي بعدي با مشکلات عديده مواجه خواهند شد.

وي تاکيد کرد: اگر روي موضوع کنترل وزن با هدف کاهش ?? تا ?? درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتايج بسيار خوبي خواهيم ديد، حتي مي توان بيمار مبتلا به ديابت را به زندگي عادي و طبيعي بازگرداند و يا موجب کاهش چشمگير قند خون وي شد. چيزي که الان در دنيا روي آن تمرکز شده، استفاده از نسل جديد داروها براي کاهش وزن و کنترل همزمان قند خون است.

استقامتي گفت: موضوع چاقي و ديابت ارتباط نزديکي با هم دارند به همين خاطر عارضه چاقي و ديابت در دنيا با عنوان «ديابزيتي» شناخته مي شود و در اين خصوص، کاهش وزن بعنوان يک عامل اصلي و کليدي است.

استاد بيماريهاي غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه درمان چاقي کار ساده اي نيست، افزود: بايد شرايط اقتصادي بگونه اي مديريت بشود که افراد توانايي و فرصت ورزش کردن براي کاهش وزن را داشته باشند.

رييس هيات مديره انجمن اطلاع رساني ديابت، اظهار داشت: چالش مهم در توليد انسولين خوراکي اين است که براي اثربخشي نياز به مصرف دُز بسيار بالاي اين دارو است که موجب افزايش هزينه درمان مي شود.

وي تصريح کرد: امروز، بحث درباره توليد انسولين تک دُز با اثربخشي هفتگي است و يک شرکت داروسازي اکنون در مراحل پاياني مطالعات آن قرار دارد که اميدواريم تا سال آينده ميلادي اين داروي جديد عرضه شود.

به گفته او، داروي ديگري نيز در حال توليد است که هفتگي تزريق خواهد شد و علاوه بر کنترل قند خون موجب کاهش وزن فرد مبتلا به ديابت نيز مي شود.

انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 2

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.