1402/05/21 - 19 : 3
کد خبر: 38995
جوانه زدن گل هاي اميد در سرزمين گلهاي آفتابگردان
اولين خانه ها، اولين اميد ها
احرار:" آن نگاه معصوم و جثه نحيفش برادرش را در آغوش گرفته است اولين تصويري که در بازديد از روستاي زلزله زده "وار" توجهم را به خود جلب مي کند.

با آن نگاه معصوم و جثه نحيفش  برادرش را در آغوش گرفته است اولين تصويري که در بازديد از روستاي زلزله زده "وار"  توجهم را به خود جلب مي کند.

 در چهره اش مي شود همزمان اميد و غم و شادي را يکجا ديد روزگار سختي را از سر گذرانده است و شايد گذر از اين ايام براي کودکان به مراتب بيشتر از بزرگترها بوده است .

هوا بشدت گرم است  خورشيد بي رحمانه سوزان است و عرق از سر و صورت حاضران جاري.. و خبرنگاران تازه از راه رسيده در پي آبي خنک هستند تا عطش تشنگي خود را فرو نشانند.

 اهل خانه با قرباني گوسفند به استقبال اهالي رسانه  مي آيند  به استقبال آنهايي  که از همان ساعات اوليه تصاويري از اين مردم حادثه ديده، مکانهاي تخريب شده،و  فقدان کمک هاي کافي به افراد حادثه ديده را منعکس کرده و سبب شدند تا مردم از اقصي نقاط کشور به کمک به زلزله زدگان بشتابند.

 

مرد سالخورده اي که به همراه پسر و عروسش در اين خانه زندگي مي کند مي گويد:  خانه مان قبل از زلزله چوبي بود در اثر زلزله صد درصد تخريب شد ابتدا در چادر مستقر شديم بعدها در کانکسي که توسط خيرين جوان به ما اهدا شد ساکن شديم .

مي گويد : مردم از همان ابتدا خيلي کمک مي کردند و موسسه خيرين جوان هم از همان ابتدا در کنار مردم بودند.

مدير عامل موسسه مردم نهاد خيرين جوان تبريز مي گويد : اين واحد هاي مسکوني اولين پروژه هاي ساخته شده در مناطق زلزله محسوب مي شود .

 او اظهار مي کند:  ساخت و تحويل اين واحد ها 25 الي 45 روز زمان برده است و افرادي که نيازمند تر بودند و  توان دريافت وام و امکان پرداخت آن را نداشتند، شناسايي و در اولويت واگذاري  قرار گرفتند.

او مي افزايد: 4  واحد از اين 8 واحد امروز به دست خبرنگاران استان افتتاح و به صاحبانشان تحويل داده  مي شود  و چهار واحد ديگر نيز که 80 درصد  پيشرفت فيزيکي دارد ، در طي هفته هاي آتي به مردم زلزله زده روستاي  وار  شهرستان خوي  تحويل داده خواهد شد.

 محرم بيرقدار مي گويد:  اين واحد ها  در حدود 75 الي 95 متر مساحت دارد و ساخت آنها با نظارت مهندسان سازمان نظام مهندسي صورت گرفته است تا در مقابل زلزله هاي احتمالي مقام ترباشند.

وي ادامه مي دهد:  هر واحد از اين  حدود 500 ميليون تومان هزينه در بر داشته است. که هزينه هاي احداث آن توسط مردم خير تبريز و همچنين سراسر کشور تامين گرديده است .

 

يکي از خبرنگاران باسابقه استان اولين واحد  را افتتاح مي کند به داخل خانه وارد مي شويم: صداي صلوات کل فضاي خانه را پر مي کند بوس اسپند در فضاي حياط پيچيده است...

وسايل زندگي ساده شان هنوز داخل کانکس است،  به صف مي شويم تا اين وسايل را يک بيک به خانه نو  منتقل کنيم.

داخل  منزل مي شويم بيرقدار مي گويد: براي ساخت اين منازل از بهترين وسايل وامکانات ساختماني بهره بردايم  و تاييد آن هم بدست مهندسان ن

 

 منزل دوم از آن يک زوج جوان  است دختر خردسال زيبايي توجهم را بخود جلب مي کند تلي شکوفه اي  بر سر دارد و آنقدر زيباست که محکم در آغوشش مي گيرم خانم هاي جواني در بيرون مشغول صحبت کردن هستند به جمعشان ملحق مي شوم يکي از انها مي گويد : هنوز که هنوز است از خانه مي ترسم و ترجيح مي دهم در کانکس بمانم روزهاي زلزله روزهاي سختي بود به شدت بيمار بودم و تاثير بسيار بدي بر روي روحيه ام گذاشته است .

زن جوانتري کنار اوست ادامه مي دهد : اما از اينکه اولين خانه ها در روستا ها در حال افتتاح شدن است خيلي خوشحالم و اميد وارم تا زمان رسيدن فصل زمستان همه مردم خانه دار شوند.

بيرقدار مي گويد در آن ايام زلزله جزو اولين گروه ها خيريه بوديم که دو ماه تمام در  اين منطقه به توزيع کمک هاي مردمي پرداختيم که اوايل به صورت  توزيع چادر و مسايل گرمايشي همچنين اقلام خوراکي بود .

 او ادامه مي دهد: حدود 153 کانکس به ارزش 35 ميليون تومان بين اهالي توزيع کرديم و حتي باشگاه ملوان بندر انزلي 30 کانکس به موسسه فرستاد که ارزش هر کانکس به 65 ميلون تومان مي رسيد.

 خانه ها يکي پس از ديگري افتتاح مي شوند و مردمي که بعد از هفت ماه يک سناه امن بر سر خود دارند از اين روستا که آثار ويراني در جاي جاي ان مشهود است برمي گرديم  همه خبرنگاران در اين انديشه اند که اي کاش تا زمان زمستان  همه مردم در سرپناهي مستحکم ساکن گردند.

 

گزارش : سهيلا عباسپور

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 3

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.