1402/05/15 - 0 : 20
کد خبر: 37969
يادداشت؛
تحليلي بر هزينه فايده تعطيلات در ايران
احرار: «فعالان اقتصادي معتقدند تعطيلي غيرمنتظره بخشي از فعاليت اقتصادي را مختل و به کسب و کارها زيان وارد مي کند» اين جمله بخشي از يادداشت طاهر خيري فعال رسانه اي براي بازار است.

: با تصميم دولت چهارشنبه و پنج شنبه(11 و 12 مرداد) تعطيلي سراسري اعلام شد. دليلش گرما باشد يا کمبود برق فرقي نمي کند به هر حال اعلام تعطيلي دو روزه خبر غيرمنتظره اي بود که نه بخش دولتي آنرا پيش بيني کرده بود و نه بخش خصوصي.

فعالان اقتصادي معتقدند تعطيلي غيرمنتظره بخشي از فعاليت اقتصادي را مختل و به کسب و کارها زيان وارد مي کند. به عبارت بهتر هر روز تعطيلي غيرمنتظره زياني بيش از دو هزار ميليارد تومان به اقتصاد کشور تحميل مي کند.

با تحليل هزينه- فايده تعطيلات غيرمنتظره مي توان گفت که فوايد تصميم دولت در اعلام دو روز تعطيلي آخر هفته مانند صرفه جويي در انرژي، آب، برق، کاهش آلودگي هوا و ترافيک بيش از ضرر آن بوده است. يعني با ارزيابي هزينه ها و فوايد تعطيلات مي توان گفت که کفه ترازو به نفع فوايد بوده است.

سواي تعطيلات غيرمنتظره ناشي از حوادث غيرمترقبه طبيعي ناشي از سيل، زلزله، برودت هوا و يا گرما در طول سال اما در کشورمان 27 روز تعطيلي مناسبتي وجود دارد و 52 روز هم تعطيلي رسمي روز جمعه مي باشد. ايران از معدود کشورهايي است که تعطيلات هفتگي اش يک روزه است و سرجمع تعطيلات ساليانه به 79 روز مي رسد.

برخلاف تصور برخي ها، روزهاي تعطيل در ايران زياد نيست. در کشورهاي ترکيه، چين و امارات که با رشد گردشگري قابل توجهي مواجه اند 118 روز در سال تعطيل هستند. يا در کشورهاي صنعتي و توسعه يافته اي مثل ژاپن که بهره وري بالايي دارند 121 روز، آمريکا 119 روز و فرانسه ??? روز تعطيل مي باشند.

تحقيقات نشان مي دهد تعطيلات منظم باعث مي شود افراد از زندگي سالم تر، طول عمر بيشتر و از سلامت روان بهتري برخوردار باشند. همچنين تعطيلات در کاهش ميزان اضطراب و فرسودگي جسمي و نيز بهبود عملکرد شغلي و اجتماعي افراد تاثير فراوان دارد.

البته هستند کساني که مخالف تعطيلات هستند و آنرا اتلاف وقت، عقب افتادن از کارها و اهداف مي دانند. اما پژوهش هاي علمي ثابت کرده است که بين تعطيلات و بازدهي فرد در زندگي و محيط کار رابطه مستقيم وجود دارد. يعني شاد ترين مردمان آنهايي هستند که تعطيلات بيشتري دارند و از اين تعطيلات در جهت ارتقاي کيفيت زندگي و بازدهي فردي بهره مي برند.

کشورهاي عربي جمعه و شنبه تعطيلات آخر هفته است و در کشورهاي اروپايي و آمريکايي روزهاي کاري از دوشنبه تا جمعه بوده و روزهاي پاياني هفته به اوقات فراغت افراد و خانواده اختصاص دارد. کيفيت استفاده از تعطيلات در اين کشورها خيلي اهميت دارد.

در همين رابطه، دولت سيزدهم با هدف تعادل بين کار و زندگي، بهبود رضايت مردم و افزايش کارايي و اثربخشي در محيط هاي کاري سال گذشته لايحه ساماندهي تعطيلات کشور را به مجلس شوراي اسلامي فرستاده است تا ايران نيز مانند کشورهاي ديگر تعطيل دو روزه آخر هفته داشته باشد و ساعات کار هفتگي نيز کاهش يابد.

البته بين تعطيل شدن پنج شنبه يا شنبه بين مجلس و دولت اختلاف نظر وجود دارد و اين طرح در حال چکش کاري است. به هر حال به نظر مي رسد تعطيلات در کشورمان بايد هرچه سريع تر سامان يابد تا شاغلان و خانواده ها از دو روز تعطيلي آخر هفته در جهت استحکام بنيان خانواده و افزايش اوقات فراغت بهره مند شوند.

افزايش تعطيلات علاوه بر افزايش بهره وري نيروي کار، مي تواند از هزينه هاي بسياري مانند ترافيک و آلودگي هواي کلانشهرها بکاهد و مصرف انرژي، آب و برق را تقيل دهد. در مقابل کاهش ساعات حضور در محيط کار نيز منجر به افزايش انگيزه، غيبت کمتر نيروي کار و کاهش اشتباهات فردي شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.