1394/4/14 - 07 : 46
کد خبر: 3757
پتروشيمي مهاباد پس از 10 سال انتظار در آستانه افتتاح
احرار نيوز: پتروشيمي مهاباد بزرگترين طرح صنعتي آذربايجان غربي پس از ?? سال خلف وعده‌هاي مکرر مسئولان قرار است مرداد ماه سالجاري در صورت تامين خوراک به بهره برداري برسد.

به گزارش احرار نيوز، به نقل از مهر، احداث مجتمع پتروشيمي مهاباد که در قالب احداث خط انتقال اتيلن از عسلويه به غرب کشور به طول ???? کيلومتر ايجاد مي شود و با احتساب انشعابات آن به حدود دو هزار کيلومتر مي رسد از سال ?? آغاز شده ولي در اين مدت با فراز و فرودهاي زيادي مواجه شد.

اين طرح كه با هدف ايجاد تعادل منطقه ‌اي، تحرک ‌بخشي به فرآيند توليد در مناطق کمتر توسعه يافته، ايجاد اشتغال، ارتقاي فناوري در بخش صنايع مرتبط با نفت، گاز و پتروشيمي و همچنين فعال کردن صنايع پايين دستي پتروشيمي در مناطق مختلف کشور اجرا مي شود، با اما و اگر در صورت تامين خوراک مردادماه امسال آماده بهره برداري مي شود.

اين طرح صنعتي با وجود مشکلات متعدد شامل عدم تخصيص اعتبارات ريالي و ارزي، مشکلات تامين مواد اوليه، طولاني بودن زمان اخذ مجوزهاي زيست محيطي و تامين زير ساختهاي خدماتي مورد نياز طي يک دهه توانست بالاخره به پيشرفت ?? درصدي برسد و قرار است امسال آماده بهره برداري شود.

صاحب امتياز تکنولوژي پتروشيمي مهاباد دو شرکت آلماني و فرانسوي با نامهاي بازل و اکسون است و گفته مي شود که اين تکنولوژي در سطح کشور و خاورميانه تاکنون در هيچ يک از مجتمع هاي پتروشيمي اجرا نشده است.

بهره برداري از پتروشيمي مهاباد اقتصاد آذربايجان غربي را متحول مي کند

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در خصوص آخرين روند احداث بزرگترين طرح صنعتي آذربايجان غربي گفت: يکي از اولويت هاي سازمان در سالجاري تکميل طرح هاي صنعتي نيمه تمام است که در اين راستا بهره برداري از بزرگترين طرح صنعتي استان که در صورت افتتاح اقتصاد استان را متحول مي کند در دستور کار قرار گرفته است.

جعفر صادق اسکندري ادامه داد: پنج قسمت مجتمع پتروشيمي مهاباد که شامل قسمت هاي هوا هيدروژن، کولينگ، بخار، هيدروژن و آب است توليد آزمايشي خود را آغاز کرده اند و پيش بيني مي شود مرداد ماه امسال کل مجتمع مورد بهره برداري قرار گيرد.

وي با بيان اينکه تاکنون ?? هزار ميليارد ريال براي احداث مجتمع پتروشيمي مهاباد هزينه شده است اظهارداشت: راه اندازي اين واحد توليدي بزرگ قادر خواهد بود علاوه بر ايجاد اشتغال مستقيم براي بيش از ??? نفر سالانه ??? هزار تن پلي اتيلن سبک و سنگين و ?? هزار تن بوتن يک را توليد و روانه بازارهاي مصرف داخلي و خارجي کند.

اسکندري با بيان اينکه توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي باعث افزايش چند برابري ارزش افزوده در اين صنعت خواهد شد، اظهار داشت: ??? عنوان فعاليت با پتروشيمي مرتبط است که در صورت ايجاد شهرک هاي جانبي نقش مهمي در توسعه زنجيره توليدات محصولات پتروشيمي، ايجاد کار و اشتغال در منطقه و استفاده بهينه از منابع گازي کشور، ايجاد ارزش افزوده و همچنين توسعه صادرات استان خواهد داشت.

پتروشيمي مهاباد براي ? هزار نفر اشتغال ايجاد مي کند

اسکندري با بيان اينکه با بهره برداري از اين طرح براي پنج هزار نفر اشتغال ايجاد مي شود افزود: واحد پتروشيمي توليد پلي اتيلن سبک خطي و سنگين مهاباد مقرر است با ظرفيت ??? هزار تن و واحد توليد بوتن يک به ظرفيت ?? هزار تن در سال با تامين مواد اوليه سالانه ??? هزار تن از طريق خط لوله سراسري انتقال اتيلن غرب کشور از عسلويه با سرمايه گذاري ارزي ??? ميليون و ??? هزار يورو ريالي  و يک هزار و ??? ميليارد ريال از محل مصوبات سفر هيئت دولت و بنگاه هاي اقتصادي کوچک و زودبازده با اشتغالزايي هزار نفر به صورت مستقيم و چهار هزار نفر به صورت غيرمستقيم احداث و افتتاح شود.

وي ياد آور شد: توليد انواع لوله هاي پلاستيکي با کاربرد در بخش کشاورزي و صنايع ساختماني، توليد کيسه هاي پلي اتيلني براي حمل ونقل کالا، فيلم هاي پلي اتيلني، کارتن هاي پلاستيکي در صنعت بسته بندي، توليد قطعات پلاستيکي مورد کاربرد در صنعت خودرو سازي و صنايع و لوازم خانگي که پلي اتيلن به نحوي در آنها مورد استفاده دارد، از جمله کالاهايي است که از محصول توليدي اين کارخانه به شمار مي رود.

رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربايجان غربي با اشاره به طراحي سند توسعه صنعتي و معدني استان عنوان کرد: اين سند توسعه بسته به ظرفيت‌هاي هر شهر و شهرستان تهيه مي‌شود، به عنوان مثال در برخي شهرها فرآورده‌هاي معدني و در برخي شهرها صنايع اولويت دارد، در پتروشيمي مهاباد شهرک تخصصي پتروشيمي تعريف شده که سرمايه‌گذاران با ديد باز ورود پيدا مي‌کنند.

پتروشيمي مهاباد با ظرفيت ??? هزار تن به توليد رسيد

مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد با بيان اينکه هم اکنون اجراي واحد پلي اتيلن ?? درصد پيشرفت دارد و مي توانيم ??? هزار تن پلي اتيلن توليد کنيم گفت: همچنين واحد بوتن -? ظرفيت توليد سالانه ?? هزار تن محصول را دارد اما توليد اين ماده به طور مستمر نخواهد بود و بخش عمده اي از ?? هزار تن بوتن -? توليدي در سال، در خود پتروشيمي مهاباد استفاده مي شود.

محسن مجيدي با بيان اينکه محصول توليدي شرکت پتروشيمي مهاباد بيشتر صادراتي هستند و ?? تا ?? درصد از توليد صادر خواهد شد اظهارداشت: با توجه به اين که شرکت پتروشيمي مهاباد توليد کننده محصولات مياني است درصورتي که صنايع پايين دست اين محصول در استان فعال شوند، زنجيره توليد کامل مي شود و با توجه به صادراتي بودن محصولات توليدي، اين مسئله در اقتصاد تاثيرگذار خواهد بود.

مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد با اشاره به انتظارهاي پتروشيمي مهاباد از شرکت ملي صنايع پتروشيمي گفت: در زمينه اخذ تسهيلات نتوانستيم کمک زيادي دريافت کنيم اما اميدواريم در زمينه تحويل اتيلن شرکت ملي صنايع پتروشيمي به ما کمک کند، پتروشيمي مهاباد به اتيلن با فشار زياد نياز دارد لذا ضروري است عمليات اجراي کمپرسورهاي واقع در مسير هرچه زودتر تمام شود.

مجيدي با بيان اين که سالانه به ??? هزار تن اتيلن براي توليد پلي اتيلن نياز داريم گفت: هم اکنون شرکت ملي صنايع پتروشيمي مي تواند با فشار پايين اتيلن تحويل دهد و اميدواريم هرچه زودتر ايستگاه هاي بين راه خط اتيلن غرب راه اندازي شوند تا فشار اتيلن افزايش يابد.

وي جوابگو نبودن تسهيلات مصوب ريالي با توجه به افزايش قيمتها و بودجه نهايي پروژه، تاخير در ترخيص اجناس از گمرک، مشکل حمل کالا از بنادر اروپا، عدم مجوز صادرات از سوي کشورهاي اروپايي، عدم قبول LC بانک هاي ايراني و حتي در مواردي عدم دريافت پول نقد از پيمانکار اين طرح از سوي برخي سازندگان خارجي را از مشکلات پيش روي اين طرح طي روند اجرا عنوان کرد.

با بهره برداري از مجتمع پتروشيمي مهاباد که در ?? کيلومتري محور مهاباد به اروميه در جنوب آذربايجان غربي و ??? کيلومتري مرکز استان واقع شده، تحول شگرفي در بخش صنعت و اقتصاد استان با توجه به هم مرزي آن با سه کشور خارجي روي خواهد داد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 2

  آخرین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
  پربازدیدترین اخبار
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
ورزش و سلامتي کارکنان
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.