1402/03/25 - 2 : 9
کد خبر: 36798
سود يک هزار و 500 ميليارد توماني پروژه هيپ ليچينگ
احرار: هيپ ليچينگ سود يک هزار و 500 ميليارد تومان به کشور دارد و باعث شده است که 700 نفر صاحب شغل شوند. قطعا مخالفت با اين پروژه يعني ضرر هزاران ميلياردي و بيکار شدن تعداد زيادي از جوانان است.

معبود عباس زاده امشب در گفت و گو با خبرنگاران پس از اعلام تشکيل شرکت مس آذربايجان توسط رئيس جمهور در سفر دوم استاني، اظهار کرد: سفر رياست‌جمهوري اتفاق مبارکي براي استان بود چرا که آرزوي ديرينه مردم و بخش خصوصي استان در زمينه تشکيل شرکت مس آذربايجان محقق شد.

وي با بيان اينکه تنها هشت تا 9 درصد اکتشافات در بزرگ ترين معدن مس کشور و خاورميانه صورت گرفته، افزود: بايد در زمينه اکتشافات بيش از پيش اقدام صورت گيرد و با تلاش هاي صورت گرفته در اين زمينه، خبرهاي خوشي در مورد ذخاير اين معدن در روزهاي آينده منتشر مي شود.

عباس زاده اضافه کرد: حوزه اکتشافات ارتباط مستقيمي با تجهيزات معدني که در حال حاضر به 20 دستگاه مالکيتي ارتقا يافته و همچنين آزمايشگاه جامع معدني دارد که خوشبختانه در اين زمينه در معدن مس سونگون کارهاي خوبي صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه به رغم ظرفيت هاي بالا در اين معدن، در زمينه توليد وضعيت خوبي در معدن وجود نداشت، گفت: بايد ظرفيت اين معدن را باور کرده و براي دستيابي به 400 هزار تن کاتد مس در اين معدن تلاش و برنامه ريزي جامع کنيم.

عباس‌زاده با اشاره به سابقه 10 ساله اين پروژه افزود: پروژه هيپ ليچينگ مجتمع مس سونگون از سال 92 شروع شد و سال 97 به پيمان رفت.

وي ادامه داد: در اين پروژه سالانه 3000  تا 3400 تن مس کاتدي با عيار 99.99 درصد با خلوص گريد A توليد خواهد شد.

مدير عامل شرکت مس آذربايجان با بيان اينکه پروژه هيپ ليچينگ سونگون به معني واقعي پروژه زيست محيطي است، اظهار کرد: با اجراي اين طرح خاک‌هاي کم عيار براي فعاليت‌هاي معدني نيز ارزشمند و قابل استفاده مي‌شوند.

عباسزاده گفت: اين پروژه بهترين پروژه محيط زيستي در کل کشور است زيرا اگر اين تکنولوژي اجرايي نمي‌شد، باران روي ماده‌هاي معدني ريخته مي‌شد و آنها را به صورت طبيعي ليچينگ کرده و به طبيعت وارد مي‌کرد که اين به ضرر محيط زيست بود.

وي ادامه داد: اين پروژه سود يک هزار و 500 ميليارد تومان به کشور دارد و باعث شده است که 700 نفر صاحب شغل شوند. قطعا مخالفت با اين پروژه يعني ضرر هزاران ميلياردي و بيکار شدن تعداد زيادي از جوانان است.

وي در خصوص ميزان هزينه‌کرد براي پروژه گفت: تاکنون براي اين پروژه يک هزار و 200 ميليارد تومان هزينه شده است و حتي يکي از ابهامات اين بود که اين پروژه غيراقتصادي است در حاليکه اقتصادي‌ترين پروژه سونگون همين پروژه است و حدودا 75 درصد حاشيه سود خالص دارد.

عباسزاده با اشاره بر اينکه پروژه هيپ ليچينگ نماد توسعه آذربايجان است و هر کسي با آن مخالف باشد يعني با توسعه آذربايجان مخالف است، ادامه داد: اگر از اينجا کاتد نتوانيم بگيريم، آن 400 هزار تن را هم نخواهيم توانست گرفت.

وي با بيان اينکه اين پروژه ترکيبي از پتروشيمي و معدن است و اين موضوع در کشور بي‌نظير است، گفت: مگر مي‌شود يک قسمت از پروژه را آماده نکنيم و به فکر افتتاح باشيم؟

عباس زاده با اشاره به اينکه ارزش دارايي شرکت 528 ميليون يورو است گفت: 10 درصد مجموع ارزش شرکت در بازار سرمايه عرضه مي شود که حاشيه سود آن 61 تا 65 درصد خواهد بود.

وي گفت: در اين راستا تمام پروژه ها و شرکت ها و طرح ها را به بازار سرمايه مي بريم و اين اقدام موجب شفافيت بيشتر در امور خواهد شد.

 

هجمه ها عليه توليد کاتد مس، سياسي است

عباس زاده با بيان اينکه اين همه هجمه عليه طرح توليد کاتد مس نه فني و نه اقتصادي است، گفت: علت اين همه هجمه سياسي است و عده اي با مباحث سياسي مي خواستند و مي خواهند اين طرح به ثمر نرسد و استان از دستيابي به3.4   هزار تن مس کاتد و اشتغال 700 نفر محروم بماند.

وي به سال هايي که در اين زمينه از دست رفته و ميزان ارزش اقتصادي که تباه شده اشاره کرد و افزود: چه کسي بايد پاسخگوي اين همه ضرور و زيان باشد، 3.5 هزار ميليارد تومان از سال 1397 ارزش اقتصادي از بين رفته و کسي به مردم پاسخي نداده و من بار ديگر اعلام مي کنم اين پروژه مشکل فني، اقتصادي و زيست محيطي ندارد.

شهرک تخصصي مس ايران در 200 هکتار ايجاد مي شود

عباس زاده با بيان اينکه توليد کاتد مس طبق برنامه ادامه دارد، گفت: براي نخستين بار در شرکت صنايع ملي مس ايران، شهرک تخصصي مس در ورزقان در 200 هکتار ايجاد مي شود و پرديس فناوري نيز براي نخستين بار در تاريخ مس ايران در اين شرکت راه اندازي خواهد شد که به تاييد وزارت عتف هم رسيده است.

مديرعامل شرکت مس سونگون آذربايجان با اعلام اينکه اين شرکت سال گذشته 85 هزار ميليارد تومان در استان سرمايه گذاري کرده گفت: امسال نيز از مجموع 235 هزارميليارد تومان تعهد سرمايه گذاري در استان در حضور رئيس جمهور امضا شد 101 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري اين شرکت در استان صورت مي گيرد.

عباس زاده بيان کرد: 85 هزار ميليارد تومان اين رقم در ورزقان سرمايه گذاري مي شود که چهره اين شهرستان را متحول خواهد کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
  پربازدیدترین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.