1402/02/24 - 20 : 38
کد خبر: 35572
مدير عامل مجتمع مس سونگون خبر داد؛
پروژه هيپ ليچينگ جزو سه پروژه هيپ دره اي جهان
احرار: : مدير عامل مجتمع مس سونگون با بيان اينکه پروژه هيپ ليچينگ جزو سه پروژه هيپ دره اي جهان است گفت: اين پروژه همچنين اولين پروژه هيپ دره اي ايران محسوب مي شود و چنانچه بخواهيم از بارهاي اکسيدي، مس کاتد توليد کنيم يکي از بهترين روشها همين هيپ ليچينگ است.

معبود عباسزاده درجريان بازديد خبرنگارن از پروژه هيپ ليچينگ معدن مس سونگون با بيان اينکه مجتمع مس سونگون بزرگترين معدن مس ايران است گفت : معدن مس سونگون با دارا بودن پنج ميلياردتن ذخايرمنابع زمين شناسي رتبه يک معادن مس کشور را دارد و  اين درحاليست که تنها 7 ال 10 درصد اکتشافات اين معدن تکميل شده است.

وي افزود :  در تلاشيم تا ظرفيت هاي اصلي و واقعي مس سونگون راشناسايي کنيم و برنامه هاي توسعه آن به صورت پيشران تعريف کنيم تا  خروجي آن ثروت و رفاه و اشتغال براي مردم  جوانان باشد .

وي با بيان اينکه  مطالعات فني پروژه توليد مس کاتد به روش هيپ ليچينگ از سال 92 آغاز شده است گفت: بهترين روش براي توليد مس کاتد از بارهاي معدني ذخيره شده ، روش هيپ ليچينگ است.

وي افزود : پروژه هيپ ليچينگ جزو سه پروژه هيپ دره اي جهان است  و  اگر بخواهيم از بارهاي اکسيدي، مس کاتد توليد کنيم يکي از بهترين روشها همين هيپ ليچينگ است و ابهامي در اين خصوص مطرح است که  که بايد روش فراوري بايد به روش فلوتاسيون مي بود با توجه به ميزان بازدهي آن به لحاظ فني قابل تاييد نيست.

وي در خصوص ابهامات محيط زيستي پروژه هيپ ليچينگ گفت : تمام استاندارهاي جهاني و محيط زيستي در اين منطقه رعايت مي شود واستاندار ها در اين طرح 40 درصد بيشتر از استانداردهاي جهاني است به لحاظ مجوزهاي محيط زيستي نيز از سال 92  به صورت پکيجي(آند، کاتد و هيپ لپچينگ)  اخذ شده  که اسناد آن نيز موجود است.

عباسزاده همچنين گفت : اين پروژه از منظر محيط زيستي بهترين پروژه محيط زيستي کشورمحسوب مي شود  و  علت آن است که اگر اين اتفاق نيفتد آب باران سبب لچينگ طبيعي مس خواهد شد که تخريب محيط زيست را در پي خواهد داشت.

وي همچنين خطرنشان کرد: اين پروژه ضمن آنکه حدود 1500 ميليارد تومان براي کشور سود آوري دارد براي 700 نفر به صورت مستقيم اشتغال زايي کرده است.

مديرعامل مس سونگون ورزقان به تکميل واحدهاي هيپ ليچينگ در اين مجتمع و انجام تست هاي لازم در آن اشاره کرد و گفت: توليد مس کاتد از طريق هيپ ليچينگ که يکي از وعده هاي مهم رييس جمهور در سفر خرداد ماه سال گذشته به آذربايجان شرقي بود سوم خردادماه سالجاري آغاز مي‌شود.

معبود عباسزاده ابهامات  مطرح شده در خصوص هيپليچينگ را به قسمت کارخانه اسيد سولفوريک آن مربوط دانست و گفت : اين مخازن   محتواي1000  مترمکعب اسيد 98 درصد را در بر دارد ومخازن آن بر مبناي اهميت و حساسيتي که دارند  طراحي شده اند  واگر غير اين بود نشت اسيد به بيرون از مخزن مشکلات جبران ناپذيري را به بار مي اورد.

عباسزاده همچنين خاطرنشان کرد : پمپ تزريق اسيد از سه ماه قبل آماده شده و در اين مدت مشکل خاصي پيش نيامده است و اين مکان در مقابل زلزله هاي 9 ريشتري نيز مقاوم است.

عباسزاده پروژه هيپليچينگ را جزو پروژه هاي حياتي سونگون و نماد  توسعه آذربايجان ذکر کرد و افزود : هر کس با اين پروژه مخالفت مي کند ؛ در برابر توسعه آذربايجان ايستاده است چرا که  ما بايد بتوانيم از اين قسمت کاتد توليد کنيم تا توليد 400 هزارتن کاتد محقق شود.

وي در ادامه با بيان اينکه در اين مکان پتروشيمي و معدن را ترکيب کرده ايم گفت : در کشور ما پروژه هايي که در آن ترکيب پتروشيمي و معدن در آن صورت گرفته است بسيار اندک است.

 معبود عباسزاده با بيان اينکه مس سونگون مي تواند پيشران توسعه کشور باشد گفت :  پروژه هاي اين مجموعه جزو پروژه هاي پيشران توسعه است و اين توسعه تنها در يک بعد نخواهد بود و بخشي از آن مربوط به توليد برق است که براي اينکه توسعه به سرعت  پيش رود ، اقدام به سرمايه گذاري 300 ميليون دلار براي  توليد 400 مگاوات برق  کرده است.

عباسزاده همچنين با بيان اينکه هم اکنون در اين مجتمع 6 هزار نفربه کار اشتغال دارند گفت :  با اجراي طرح‌هاي توسعه اي، اين ميزان تا ? برابر افزايش خواهد يافت.

وي افزود : ارزش طرح‌هاي توسعه‌اي اين مجتمع 137 هزار ميليارد تومان برآورد شده است که  به توسعه صنايع مس و تکميل ارزش صنعت مس ايران خواهد انجاميد.

درآمد مالياتي قابل توجه از محل مس سونگون

عباسزاده همچين در بخشي از سخنان خود به واريز در آمدهاي مالياتي سونگون به حساب اداره کل مالياتي استان اشاره کرد و افزود : اولين درآمد مالياتي آذربايجان شرقي از محل مس سونگون حدود 11 ميليارد تومان بود که در اسفند ماه سال گذشته واريز شد  و اين اتفاق مهم متاسفانه  با واکنش طنز آميز برخي از رسانه ها همراه بود.

مدير عامل مس سونگون ادامه داد : تاکنون از بابت ماليات سال گذشته مس سونگون  بيش از 500 ميليارد تومان به استان ما وارد شده است و اين در حاليست که کل درآمد ناشي از تخصيص سازمان برنامه و بودجه به آذربايجان شرقي از بابت بودجه يکسال 11 هزار ميلياردتومان و کل بودجه پروژه هاي عمراني استان کمتر از 3 هزار ميليارد تومان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.