1402/02/20 - 17 : 4
کد خبر: 35541
تبريز انسان‌محور، هدف‌گذاري مديريت شهري در سال جاري
احرار: طراحي شهري در دنياي امروز بيشتر بر حضور انسان در فضاهاي شهري تعريف شده است تا پروژه‌هاي زمخت و بي روح که تنها کارکرد آنها کاهش ترافيک و يا رفع تکليف مديران است.

جهانبخش احمديان: به منظور حضور فعال شهروندان در شهر، پيوست‌هاي انسان‌محوري نيز در طراحي پروژه‌هاي بزرگ مد نظر طراحان شهري قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر براي داشتن شهري پويا و پرنشاط نيازمند حضور شهروندان آن شهر در فضاهاي موجود شهري هستيم تا اجتماع شهري به معني واقعي شکل بگيرد.

طراحان شهري در راستاي تحقق شعار انسان‌محوري و حضور مستمر انسان در فضاهاي شهري، مفاهيمي چون شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار معلول و شهر دوستدار حيوانات را تعريف کرده‌اند و ساختار و چگونگي نهادينه‌سازي اين مفاهيم شهري را از طريق اجراي زيرساخت‌هاي مناسب براي اين موضوع را تشريح کرده‌اند.

احداث پارک‌هاي موضوعي براي  کودکان، سالمندان و مناسب‌سازي محيط براي معلولان و جانبازان، ايمن‌سازي معابر شهري و محيط‌هاي عمومي، تأمين روشنايي معابر و پارک‌ها و ... از جمله اقدامات لازم جهت اجراي مفاهيم انسان‌محور در سطح شهر هستند.

يکي ديگر از مصاديق زيرساختي براي تحقق شهر انسان‌محور، که علاوه بر زيبايي بصري شهري، موجب کاهش هزينه‌هاي مديريت شهري مي‌شود، سنگفرش معابر، به‌خصوص در بافت تاريخي شهر است که مرجع گردشگري تبريز محسوب مي‌شود. مديريت شهري تبريز در همين راستا اقدام به اجراي پروژه‌هاي انسان‌محور در معابر تاريخي بافت مرکزي شهر و همچنين مراکز پرتردد در سطح مناطق دهگانه کرده است. در کنار اين موارد، پروژه‌هاي ويژه‌اي همچون ميدان شهيد بهشتي که با الهام از نقش و طرح‌هاي فرش تبريز، به بهترين شکل ممکن تبديل به موازئيک فرش شده است.

احداث يک پياده‌راه جديد در هر منطقه از تبريز

پياده‌راه‌ها در طراحي شهري يکي از مصاديق انسان‌محوري شهرها محسوب مي‌شوند. تبريز تا پيش از اين با دو پياده‌راه تربيت و وليعصر شناخته مي‌شد که سال گذشته با احداث ? پيادراه کوچه ثبت، کوچه کرباسي و کوچه دالان ميرزا رضا سرانه پياده‌راه‌هاي شهري افزايش يافت و بر اساس گفته يعقوب هوشيار شهردار تبريز، در سال جاري هر منطقه شهرداري، مکلف به اجراي حداقل يک رشته پياده راه شهري جديد است و اجراي اين طرح در اولويت برنامه هاي عمراني شهرداري قرار خواهد گرفت.

يعقوب هوشيار در اين رابطه مي‌گويد: توجه به توسعه پياده‌راه‌ها به عنوان بسترهاي جديد تحقق "شهر انسان محور" در دوره فعلي مديريت شهري در دستور کار قرار گرفته است.

وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر و علاوه بر پياده‌راه هاي افتتاح شده، چندين طرح مشابه در مناطق مختلف شهري به ويژه محورهاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري تبريز در حال اجرا هستند که با اتمام مراحل اجرايي اين طرح ها، چهره شهري تبريز در اين مناطق با رويکرد انسان محور و ايجاد بسترهاي جديد گردشگري شهري متحول خواهد شد.

شهردار تبريز اضافه مي‌کند: در راستاي تحقق شعار انسان‌محور بودن معابر تبريز به‌خصوص در بافت تاريخي و مرکزي شهر، توسعه‌ پياده‌راه‌ها در سال جاري در دستور کار مديريت شهري قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به استقبال شهروندان تبريزي از پروژه‌هاي انسان‌محور شهرداري تبريز خاطرنشان مي‌کند: احداث پياده‌راه در بافت مرکزي و تاريخي شهر و ديگر مناطق شهرداري مورد استقبال شهروندان واقع شده و بر همين اساس اين موضوع در سال جاري توسعه خواهد يافت.

شهرداري منطقه ? پيشرو در پياده‌راه‌سازي و کف‌سازي محيط

طي يک سال گذشته با برنامه ريزي‌ها و کارشناسي‌هاي انجام يافته چندين محور گردشگري در سطح منطقه ? شناسايي شده‌ که اکثريت اين محورها در مسيرهاي تاريخي واقع شده‌اند.

برخي پروژه‌هاي پياده‌راهي و سنگفرش شهرداري منطقه ? از جمله مرمت فرش سنگي ميدان شهيد بهشتي به عنوان پلازاي مهم شهري، پياده‌راه آراميان، سنگفرش پل تاريخي صاحب آباد، سنگفرش پياده‌روهاي معابر سطح حوزه در خيابان‌هاي ?? شهريور، طالقاني، خيابان امام خميني (ره)، خيابان تئاتر، کوي شفائيه، کوي ختايي، کوي قره باغي، کوي نورهاشمي، کوي مشکات و کلکته چي پروژه‌هاي کفسازي مذکور در حداقل زمان ممکن و طي ماه‌هاي اخير توسط شهرداري منطقه ? اجرا شده‌اند که به همراه پياده راه امين، پياده راه ارک و پياده راه تربيت و پياده راه مقصوديه در راستاي انسان‌محور کردن معابر بافت تاريخي شهر، پروژه‌هاي مهم و ارزشمندي قلمداد مي‌شوند.

همچنين سنگفرش کوچه پاساژ، کوچه ثبت، ميرزا رضا دالاني نيز در سال جاري توسط شهرداري منطقه ? تبريز اجرا و به اتمام رسيده است.

احياي فرش‌سنگ ميدان شهيد  بهشتي

فرش سنگي ميدان شهيد بهشتي تبريز برگرفته شده از طرح فرش تبريز است که با هدف ايجاد منظر شهري در مرکز شهر، با نگاه به پيشينه و شهرت جهاني فرش تبريز در دهه هشتاد طراحي و اجرا شده است ولي متاسفانه به دليل بي توجهي و عدم نگهداري شايسته بخشي از آن به مرور زمان تخريب شده بود.

طي ماه‌هاي گذشته عمليات مرمت اين فرش سنگي مطابق نقشه اوليه فرش، آغاز شده و به عنوان اولين و بزرگترين فرش سنگي جهان مرمت و معرفي خواهد شد.

سنگ‌فرش معابر، گامي نوين در مسيرگشايي

استفاده از سنگ‌فرش به جاي آسفالت معابر شهري علاوه بر دوام بالا، زيبايي بصري محيط را نيز افزايش مي‌دهد و در اين راستا شهرداري تبريز سنگفرش برخي از معابر را در دستور کار قرار کرده است.

خيابان آراميان، کوچه ثبت، مقصوديه، ارک و خيابان سجاديه شمالي معابري هستند که سنگفرش شده‌اند.

همچنين مسيرگشايي شهيد عليپور نيز با طراحي منحصربه فرد خود شامل سنگفرش پياده‌رروها در دست اجرا است که به زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.

سنگفرش معابر علاوه بر کاهش هزينه‌هاي مديريت شهري در بهسازي معابر، در حوزه زيبايي بصري نيز نقش تعيين‌کننده‌اي دارد و مي‌تواند به مرجعي براي گردشگران داخلي و خارجي نيز تبديل شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 8 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.