1394/3/29 - 08 : 47
کد خبر: 3539
استاندار آذربايجان‌شرقي:
روزانه 8 نفر در کشور به دليل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست مي‌دهند
احرارنيوز:استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: روزانه 8 نفر در کشور به دليل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست مي‌دهند.

اسماعيل جبارزاده ظهر امروز در جمع نمازگزاران جمعه تبريز ضمن ارائه آماري از خطرات و تبعات شيوع مواد مخدر، مبارزه موفق با پديده شوم اعتياد را نيازمند حساسيت و همراهي آحاد مردم دانست و اظهار داشت: تا زماني که مردم اين پديده را معضل اجتماعي تلقي نکنند قطعا تلاش مسئولان به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.

وي در سخنان خود که به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه ايراد کرد، مواد مخدر را يکي از تهديدهاي بزرگ براي جامعه بشري توصيف کرد و گفت: امروزه استکبار جهاني با تشکيل باندهاي قاچاق مواد مخدر به دنبال شيوع اعتياد در بين جوامع بشري است و سود ساليانه تجارت مواد مخدر در دنيا 600 ميليارد دلار است.

استاندار آذربايجان‌شرقي افزود: اين سود هنگفت، باندهاي مافيايي را به سمت توسعه بازارهاي مصرف مواد مخدر سوق داده و ساليانه ميليون‌ها نفر از جمعيت دنيا به اين بلاي خانمان‌سوز گرفتار مي‌شوند.

جبارزاده با اشاره به اينکه ايران در مسير توليد و ترانزيت مواد مخدر قرار دارد، اضافه کرد: سال‌ها پيش آمريکا به بهانه مبارزه با تروريسم به افغانستان حمله کرد، اما نه تنها تروريسم از بين نرفت بلکه معلوم شد که آنها در افغانستان به دنبال تامين مواد مخدر مورد نياز دنيا هستند.

وي با بيان اينکه کشت خشخاش در افغانستان بعد از حمله آمريکا 35 برابر شده است، افزود: جمهوري اسلامي ايران بيش از ساير کشورها در معرض خطر مواد مخدر قرار دارد و تا امروز در راه مبارزه با اين پديده شوم، 3700 نفر از فرزندان اين مرز و بوم به شهادت رسيده‌اند.

جبارزاده با اشاره به اينکه کنترل مرزهاي کشور براي جلوگيري از ورود مواد مخدر هزينه بسيار زيادي بر کشور تحميل مي‌کند، گفت: سال گذشته 550 تن مواد مخدر در کشور کشف و 270 هزار نفر در اين رابطه دستگير شده‌اند.

استاندار آذربايجان شرقي در ادامه به ضرورت اجتماعي شدن بحث مبارزه با اعتياد اشاره کرد و گفت: اگر مردم در جريان تبعات و خطرات مواد مخدر قرار نگيرند و مبارزه با اعتياد به عنوان يک الگوي اجتماعي مطرح نشود، مبارزه صرف نظامي و مسلحانه نمي‌تواند تبعات اين پديده را کاهش دهد.

وي با اشاره به اينکه روزانه هشت نفر در کشور به دليل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست مي‌دهند، عنوان کرد: در هر خانواده‌اي که يک نفر معتاد حضور داشته باشد آن خانواده تا سال‌ها درگير مسايل مختلف و آسيب‌هاي اجتماعي خواهد شد.

جبارزاده، آمار معتادان شناسايي شده در کشور را يک ميليون و 325 هزار نفر اعلام کرد و گفت: برخي معتقدند که اين آمار نبايد گفته شود، اما اعتقاد ما و دولت يازدهم اين است که مردم محرمان نظام هستند و تا زماني که مردم به اهميت موضوع واقف نبوده و به دولت کمک نکنند هيچ دولتي قادر به مبارزه با معضلات اجتماعي نيست.

وي ادامه داد: اگر ميانگين هر خانواده را چهار نفر در نظر بگيريم به طور متوسط بيش از پنج ميليون نفر از مردم کشور به صورت مستقيم يا غيرمستقيم درگير پديده شوم اعتياد هستند.

55 درصد معتادان متأهل هستند/70 درصد از زندانيان جرايم مرتبط با مواد مخدر دارند

جبارزاده با بيان اينکه 55 درصد از معتادان، متاهل هستند، گفت: اين آمار نشان مي‌دهد که 700 هزار نفر از زنان و دختران ما و قريب به 1.5 ميليون نفر از کودکان ما در خطر هستند و آينده آنها تهديد مي‌شود.

وي گفت: 70 درصد از زندانيان جرايم مرتبط با مواد مخدر دارند و بيشترين جرايم و مشکلات اجتماعي توسط معتادان انجام مي‌شود.

استاندار آذربايجان شرقي، حساسيت مردم نسبت به خطر اعتياد را ضروري خواند و گفت: امروز آمريکا و استکبار جهاني به اين نتيجه رسيده است که با حمله نظامي نمي‌تواند ملت ايران را به زانو درآورد، چراکه اين ملت در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که از جان خود مي‌گذرند اما يک وجب از خاک کشور را به دشمن نمي‌دهند.

وي افزود: دشمن دريافته است که بايد اين کشور را از درون خراب کند و يکي از شگردهاي دشمن در اين راستا، شيوع اعتياد است که نه تنها انگيزه جوانان را از آنها مي‌گيرد، بلکه به تبع هر جوان معتاد، چندين نفر را هم درگير مشکل مي‌کند.

جبارزاده با بيان اينکه دولت و نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي وظيفه خود را تمام و کمال انجام مي‌دهند، گفت: تا زماني که مردم اين پديده را معضل اجتماعي تلقي نکنند و نسبت به اهميت آن حساس نشوند قطعا تلاش ما به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.

وي با تأکيد بر اينکه نبايد نسبت به جوانان بي‌تفاوت باشيم، افزود: هيچ‌کس نبايد تصور کند که از اين خطر در امان است، مواد مخدر خطري است که به هيچ کس رحم نمي‌کند مگر اين دقت کافي صورت گيرد.

جبارزاده با بيان اينکه اعتياد جوانان، نوجوانان و همه مردم را تهديد مي‌کند، گفت: همه جوانان اميدهاي آينده ما هستند و بايد همه پدران و مادران نسبت به رفتارهاي آنان حساس باشند.

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به برنامه‌هاي استان در راستاي مبارزه با مواد مخدر، گفت: در سال گذشته و امسال بيش از 3600 دقيقه برنامه تلويزيوني و راديويي در صدا و سيماي استان توليد و پخش شده و 800 کارگاه آموزشي براي آشنايي مردم با خطرات اعتياد و راه‌هاي پيشگيري از آن برگزار شده است.

وي از تمام دست‌اندرکاران حوزه مبارزه با مواد مخدر قدرداني کرد و گفت: نيروي انتظامي استان در اين راستا پنج هزار عمليات انجام داده است و در سايه اين تلاش‌ها امروز آذربايجان شرقي استاني ناامن براي قاچاقچيان مواد مخدر بوده و تمام قد در برابر اين ناهنجاري اجتماعي ايستاده است.

جبارزاده  به احداث مرکز ماده 16 ويژه نگهداري و درمان معتادان اشاره کرد و گفت: در اين مرکز نسبت به درمان و حرفه‌آموزي معتادان اقدام خواهد شد تا بتوانند پس از بهبودي به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.
 

بايد در سال 94 آذربايجان‌شرقي را به استاني عاري از معتاد متجاهر تبديل کنيم

وي با تأکيد بر اينکه بايد در سال 94 آذربايجان شرقي را به استاني عاري از معتاد متجاهر تبديل کنيم، گفت: در اين راه نمي‌توانيم موفق باشيم مگر با کمک تک‌تک مردم استان آذدربايجان شرقي.
 

* آذربايجان‌شرقي در معرض بحران بي‌آبي قرار دارد

وي با اشاره به مصرف بالاي آب در کشور و با بيان اينکه آذربايجان‌شرقي يکي از استان‌هاي در معرض بحران بي‌آبي است، افزود: مصرف آب در کشور بيش از حد مجاز است و بايد تلاش کنيم با صرفه‌جويي در مصرف آب، از کمبود و قطعي آب جلوگيري کنيم.

جبارزاده در پايان به سفر اخير هيئت دولت به استان اشاره کرد و با بيان اينکه استقبال پرشور مردم از رئيس جمهور برگ زرين ديگري از حمايت و پشتيباني مردم آذربايجان از نظام و انقلاب را به ثبت رساند، گفت: هيئت دولت در اين سفر بيش از يک‌هزار ميليارد تومان بودجه براي توسعه استان در بخش‌هاي مختلف و رفاه و آسايش مردم اختصاص داد که اين اعتبار پنج برابر بودجه عمراني استان است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.