احرار: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه بالا بودن منابع درآمدي به معناي بالا بودن اعتبارات دريافتي نيست، گفت: اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي استان در سال 1402 حدود 2.9 همت و اين رقم براي اصفهان 2.5 همت است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه بالا بودن منابع درآمدي به معناي بالا بودن اعتبارات دريافتي نيست، گفت: اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي استان در سال 1402 حدود 2.9 همت و اين رقم براي اصفهان 2.5 همت است.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي، محمد فرشکاران در جمع خبرنگاران به شفاف سازي بودجه اي استان پرداخت و به شايعات و شبهات ايجاد شده در اين ارتباط پاسخ داد.
وي اظهار کرد: منابع بودجه(منابع تامين درآمدهاي) استان آذربايجان شرقي در سال 1401 رقم 11.6 همت و اين منابع در اصفهان حدود 34 همت است؛ چرا که شرکت هاي دولتي بزرگي مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهاي کلان دارند منابع درآمدي استان را بالا برده اند؛ بنابراين پرداخت مالياتشان هم سنگين است.
فرشکاران ادامه داد: در واقع اصفهان سهم درآمدي بيشتري از استان آذربايجان شرقي به خزانه کشور واريز مي کند و در خزانه منابع تعريف و به مصارف بازتوزيع مي شود تا هزينه ها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهاي عادي مالياتي استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربايجان شرقي است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي تاکيد کرد: اينجا بايد دقت شود که اگر درآمدهاي استان آذربايجان شرقي 11.6 همت است، رقمي که در استان هزينه مي شود حدود 23 همت است.
اين مسوول تصريح کرد: قسمتي از اعتبارات، استاني، قسمتي هم به صورت متمرکز و ملي است؛ به طوري که حدود 21 همت اعتبارات هزينه اي آذربايجان شرقي، ملي و 1.6 همت به صورت استاني مديريت مي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه بالا بودن منابع درآمدي به معناي بالا بودن اعتبارات دريافتي نيست، گفت: اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي استان در سال 1402 حدود 2.9 همت و اين رقم براي اصفهان 2.5 همت است.
وي افزود: همانطور که اشاره کردم اعتبارات هزينه اي آذربايجان شرقي در سال 1402، حدود 1.6 همت و اين رقم براي اصفهان 1.7 همت است.
فرشکاران تعداد شاغلان را در استان هاي آذربايجان شرقي و اصفهان به ترتيب 6 هزار و 700 نفر و 7 هزار و 400 نفر اعلام و اضافه کرد: بالا بودن اعتبارات هزينه اي اصفهان به دليل بيشتر بودن تعداد پرسنل در اين استان است.
*فوق العاده هاي مناطق مرزي که رتبه اعتباري آنها را بالا مي برد!
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به رتبه بندي اعتباري استان ها، توضيح داد: استان هاي مرزي از چندين مورد فوق العاده اعتباري مثل ماده 112، مناطق جنگي، محروميت يا بدي آب و هوا برخوردار هستند؛ در حالي که استان هاي آذربايجان شرقي، اصفهان و تهران اين فوق العاده ها را ندارند.
فرشکاران اذعان داشت: اين فوق العاده ها خودبخود سرانه و رتبه اعتباري استان هاي مرزي را بالا مي برند؛ البته عدالت توزيعي بر مبناي شاخص ها کاملا رعايت مي شود و اصلا امکان ندارد در مصارف يک استان بتواند چند برابر اعتبار دريافت کند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي در عين حال خاطرنشان ساخت: بايد همت کنيم سطح درآمدي استان را بالا بريم و کمک حال کل کشور باشيم. از طرف ديگر لازم است چرخش درآمدهاي مالياتي تاثيرات مثبتي در فعاليت هاي بانکي و گردش سرمايه استان داشته باشد.
*اهميت فعاليت موثر بخش خصوصي در استان
وي يادآور شد: در سطح کلان اقتصاد استان موضوع بسيار مهم، فعاليت بخش خصوصي، ايجاد ارزش افزوده براي استان و منابعي است که بخش خصوصي مي تواند پاي کار آورد.
فرشکاران مدعي شد: مجموع اعتبارات عمراني استان حداکثر 3 همت خواهد شد؛ اما يک سرمايه گذار بخش خصوصي مي تواند حداقل 3 همت اعتبار وارد استان کند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي ادامه داد: اگر تنها 10 نفر به همين ميزان در استان سرمايه گذاري کنند بازتوزيع ارزش افزوده اين سرمايه گذاري ها در استان مي تواند ظرفيت هاي ناقص صنايع را تکميل کند و اقتصاد استان به مراتب پوياتر و قوي تر شود و در سرانه درآمدي، رفاه جامعه، زندگي و معيشت مردم خود را نشان دهد.
اين مسوول اذعان داشت: از گذشته هاي دور پايه هاي فعاليت بخش خصوصي در اين استان مستحکم بوده به طوري که در دوره تحريم ها تفکر تجاري اين استان توانسته GDP استان را حفظ کند. البته اين موضوع بايد تقويت و حمايت شود.
فرشکاران افزود: در هر صورت نسبت به جذب سرمايه گذار هيچ گاه بي تفاوت نبوه ايم و تمام رايزني هايي که توسط تيم اقتصادي استان و در راس آن شخص استاندار محترم صورت ميگيرد، باعث ورود سرمايه چشگير داخلي و خارجي به استان شده است.