1394/3/25 - 15 : 51
کد خبر: 3452
جان دوباره هنرهاي فراموش شده آذربايجان/صنايع دستي محتاج نگاه ويژه
احرارنيوز:آذربايجان شرقي يکي از استانهاي با تنوع و کيفيت بالا در حوزه صنايع دستي است اما همانند ديگر نقاط کشور اين صنعت به تدريج در استان رو به فراموشي گذاشته است.

رشته هايي همچون ورني بافي، چاپ کلافه اي (باتيک)، حکاکي روي نقره، سفال و سراميک خاک سفيد، ممقان دوزي، ساخت سازهاي سنتي و البسه محلي از جمله رشته هاي بومي مخصوص استان هستند که شايد نمونه آن در نقاط ديگر کشور ديده نمي شود.

صنايع دستي به دليل مزيت هايي همچون نياز به سرمايه اندک و زودبازده بودن مي تواند نقش مهمي در ايجاد اشتغال، جذب گردشگر، توسعه صادرات غير نفتي و معرفي بيشتر استان و کشور به ديگر کشورها داشته باشد که اين امر به خوبي ضرورت توجه به اين صنعت را يادآور مي شود.

از مشکل بيمه هنرمندان تا نبود بازارچه دائمي صنايع دستي

در حالي که استان آذربايجان شرقي داراي ظرفيت هاي بالايي در اين حوزه است، هنرمندان صنايع دستي از وجود برخي مشکلات در اين زمينه گله مي کنند.

يکي از اين هنرمندان با اشاره به مشکلات بالاي هنرمندان صنايع دستي در کشور و استان گفت: ماليات بر ارزش افزوده و بيمه هنرمندان از جمله موضوعاتي است که همواره بر روي آن تاکيد فراواني داشته ايم و اگر خواستار پيشرفت در اين حوزه و ارزآوري صنايع دستي هستيم بايد در ابتدا حمايت لازم را از هنرمندان داشته باشيم.

وي همچنين نبود بازارچه دائمي صنايع دستي در نقاط مختلف استان را از مشکلات موجود در اين عرصه دانست و گفت: راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي علاوه بر اينکه مي تواند معرف هويت منطقه باشد، به درآمد زايي هنرمندان صنايع دستي نيز کمک مي کند.

اين هنرمند ادامه داد: در حال حاضر در حوزه آموزش و پژوهش، مواد اوليه و قيمت تمام شده کالاها و همچنين تعداد کم کارگاه هاي صنايع دستي با مشکلات و کمبود هايي مواجه هستيم که اين موارد در کنار هم بازار صنايع دستي را آسيب پذيرکرده است.

اطلاع رساني ضعيف در حوزه صنايع دستي استان

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز با اشاره به ظرفيت هاي بالاي صنايع دستي در استان گفت: هنرمندان خوبي در عرصه صنايع دستي در استان فعاليت مي کنند و بيشتر شهرها و روستاهاي آذربايجان شرقي داراي صنايع دستي ويژه خود هستند که اين تنوع زمينه خوبي براي توسعه اين رشته در استان است.

فرزين حق پرست ادامه داد: اما آنچه در حوزه صنايع دستي مورد غفلت واقع شده، تبليغ و اطلاع رساني ضعيف در اين حوزه است و اين امر مشکلات بازاريابي براي فروش اين محصول را ايجاد مي کند.

وي با اشاره به اينکه با وجود اين ضعف نمي توان انتظار سوددهي لازم را داشت، گفت: محصولاتي که به صورت انبوه توليد مي شوند قبل از توليد بايد بازاريابي شوند و در غير اين صورت به سوددهي نخواهند رسيد.

حق پرست افزود: از کارشناسان مربوطه مي خواهيم نسبت به تبليغ هنرهاي صنايع دستي در فضاهاي متفاوت و به خصوص فضاهاي مجازي برنامه ريزي کنند تا بتوانيم بازاريابي خوبي براي اين محصولات داشته باشيم و مشتري هاي اين بازار را به خوبي جذب کنيم.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ادامه داد: در استان آذربايجان شرقي بيش از ?? رشته صنايع دستي فعاليت مي کنند اما کمتر کسي از اين رشته ها اطلاعات کافي را دارد.

لزوم بهره گيري از هنرمندان جوان در  حوزه صنايع دستي استان

معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص گفت: نبايد از وجود هنرمندان جوان در اين حوزه غافل بود زيرا بازار جهاني نياز به تنوع و فکر هاي جديد دارد که اين امر با روي کار آمدن جوانان به اين رشته ها تحقق مي يابد.

فرشاد به آفرين با اشاره به حمايت اين سازمان از هنرمندان براي برگزاري نمايشگاه هايي گفت: براي حمايت از فروش آثار هنري صنايع دستي، عرصه هاي فروش را براي هنرمندان فراهم خواهيم کرد تا در مکان هايي مانند نمايشگاه ها اثرهاي خود را عرضه کرده و به فروش برسانند که تاکنون نمايشگاه هاي متعددي به همين منظور برگزار کرده ايم.

 

وي ادامه داد: براي حضور در بازارهاي جهاني نياز به کيفيت بالا در کنار قيمت پايين و بسته بندي مناسب محصولات داريم تا بتوانيم در اکثر کشورهاي خارجي جايگاهي در بازار فروش صنايع دستي داشته باشيم.

غفلت از ظرفيت صنايع دستي در کشور

محمد اسماعيل سعيدي با اشاره اي به نقش صنايع دستي در پيشبرد اقتصاد کشور گفت: کشور ايران داراي تنوع بسيار بالايي در حوزه صنايع دستي است و هر کدام از استان هاي کشور داراي توانمندي هاي خوبي در عرصه توليد صنايع دستي هستند که توجه به اين پتانسيل مي تواند در توسعه اقتصادي کشور مفيد باشد.

نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: با وجود اين قابليت بالا، تاکنون از اين ظرفيت بزرگ غافل شده ايم و به توليدات صنايع دستي در کشور توجهي نکرده ايم در حالي که اندکي توجه به اين مقوله مي تواند در راستاي دستيابي به اقتصاد مقاومتي موثر باشد.

وي با اشاره به قابليت صنايع دستي کشور براي صادرات به ديگر کشورهاي جهان گفت: بازارهاي جهاني مشتري خوبي براي محصولات صنايع دستي ايران هستند و اگر کمي حمايت از اين صنعت وجود داشته باشد مي توان ارزآوري خوبي از طريق اين هنر- صنعت را انتظار داشت.

سعيدي افزود: مواد اوليه براي توليد صنايع دستي در خود کشور وجود داشته و نيازي به کشورهاي خارجي براي تامين مواد اوليه آن نداريم و اين موقعيت خوبي براي پيشرفت و توسعه اين صنعت ايجاد کرده است.

مشتري هاي صنايع دستي در بازار جهاني بايد شناسايي شوند

اين نماينده مجلس ادامه داد: مسئولان فرهنگي و کارشناسان حوزه ميراث فرهنگي بايد براي افزايش قدرت صادراتي صنايع دستي دست به دست يکديگر داده و برنامه خوبي براي توسعه اين رشته بريزند که در صورت برنامه ريزي صحيح از سوي کارشناسان به طور يقين شاهد حمايت مجلس هم در اين زمينه خواهيم بود.

صنايع دستي

وي با بيان اينکه بايد درسطح کشور در خصوص واردات کالا احتياط لازم را داشته باشيم، گفت: نبايد کالاهاي وارداتي به بازار کار و اقتصاد صنايع دستي آسيب برساند که نظارت هاي لازم در اين زمينه را از مسئولان دولتي خواستاريم تا هنرمندان از کار کردن در اين فضا دلسرد نشوند.

سعيدي افزود: از سوي ديگر بايد با کشورهاي اروپايي که مي توانند مشتري صنايع دستي کشور باشند ارتباط لازم را برقرار کنيم و مشتريان خوبي براي اين بازار پيدا کنيم که اين امر تنها در راستاي تعاملات مناسب مسئولان ميراث فرهنگي عملي مي شود.

با توجه به وجود بيش از ?? رشته در حوزه صنايع دستي استان، اقدامات اساسي براي ارتقاي جايگاه اين صنعت بايد انجام شود تا شاهد صادرات اين محصول و ارزآوري آن و از سوي ديگر شناساندن فرهنگ اين استان به ديگر مناطق باشيم.

توسعه اين رشته در گرو حمايت ويژه از هنرمندان و حل دغدغه هاي آنان است که مسئولان مربوطه بايد در اين زمينه گام هاي اساسي بردارند.

گزارش: فائزه زنجاني-اسدبابايي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.