1394/3/24 - 14 : 12
کد خبر: 3441
گزارش
کشاورزي سنتي بلاي جان درياچه اروميه/ لزوم توجه به روشهاي مدرن
احرارنيوز:با گذشت نزديک دو دهه از خشک شدن درياچه اروميه و اظهارنظرهاي ضد و نقيض حالا کارشناسان با قاطعيت توسعه بي رويه و اداره سنتي بخش کشاورزي را اصلي ترين عامل اين بحران مي دانند.

به زارش احرارنيوز به نقل از مهر، هدر رفت بيش از ?? درصدي آب، پايين بودن راندمان آب در بخش کشاورزي، توسعه بي رويه اراضي، کشت محصولات آب بر به همراه هزينه زياد در مقابل درآمد کم در اين بخش از مهمترين دلايلي است که با غفلت مسئولان روز به روز بحران درياچه اروميه را در طول بيش از ?? سال گذشته رقم زده است.

متاسفانه مقاومت برخي از مسئولان در سالهاي اخير مبني بر اينکه بخش کشاورزي سهم ناچيزي در وقوع اين بحران داشته است موجب شده ضمن اينکه راهکارهاي عملي براي جلوگيري از عوارض کشاورزي سنتي بر دومين درياچه شور جهان نيز ديرتر تدبير شود، بلکه غارت آب هاي سفره هاي زيرزميني توسط اين بخش همچنان ادامه داشته باشد.

هر چند خيلي دير اما بالاخره  امروز سهم مهمي از اعتبارات و طرح هاي ستاد احياي درياچه اروميه بر روي بخش کشاورزي متمرکز شده که اين امر گواهي بر تاثير بالاي آن بر بحران درياچه اروميه است تاثيراتي که اگر اجراي آنها در قالب طرح آبياري تحت فشار، منجر به احياي درياچه نشود شايد بتواند از دامنه بحران بکاهد.

نکته قابل تامل اينکه هر چند حالا برخلاف گذشته همه بر گذر از کشاورزي سنتي و گرايش به سمت توسعه روش و الگوهاي نوين در اين بخش اذعان دارند اما تزريق اندک اعتبارات يکي از چالش هاي اصلي است که مانع تحقق بسياري از اهداف و اولويت ها شده و مي شود.

براي بررسي بهتر و بيشتر نقش کشاورزي بر بحران درياچه اروميه و راه هاي برون رفت آن به سراغ اسمعيل کريم زاده رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي رفته ايم.

آذربايجان غربي ? درصد محصولات کشاورزي کشور را توليد مي کند

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت بخش کشاورزي استان  گفت: در حال حاضر يک ميليون هکتار اراضي قابل کشت در اين استان شناسايي شده که از اين ميزان ??? تا ??? هزار هکتار زير کشت رفته که ??? هزار هکتار آن اراضي آبي و مابقي اراضي ديم است.

اسمعيل کريم زاده با بيان اينکه آذربايجان غربي ?.? درصد از کل مساحت کشور را داراست عنوان کرد: اين در حالي است که بيش از ? درصد محصولات کشاورزي کشور در اين استان توليد و به بازار عرضه مي شود اين در حالي است که ارزش افزوده اين بخش متاسفانه به جهت هزينه هاي انجام شده بسيار پايين است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي راندمان پايين آبياري در اين بخش، پايين بودن ميزان بهره وري بخش کشاورزي با وجود ظرفيت هاي بالا در اين بخش را از مهمترين چالش هاي پيش رو دانست و افزود: به دليل سرمايه گذاري کم و نامناسب بخش کشاورزي استان هنوز به روشهاي سنتي در اين استان اجرا مي شود.

اگر کشاورزي امروز استان سنتي است ناشي از اين است که سرمايه گذاريهاي انجام يافته در بخش کشاورزي تاکنون با سرعت بسيار اندک همراه بوده

کريم زاده با بيان اينکه هم اکنون معيشت بيش از ?? درصد از جمعيت استان از بخش کشاورزي تامين مي شود افزود: اين در حالي است که سرمايه گذاريهاي صورت گرفته در بخش کشاورزي کمتر از ? درصد است.

وي ادامه داد: اگر کشاورزي امروز استان سنتي است ناشي از اين است که سرمايه گذاريهاي انجام يافته در بخش کشاورزي تاکنون با سرعت بسيار اندک همراه بوده که بخشي از اين مشکل ناشي از غفلت مسئولان و بخشي از آن نيز متوجه متوليان امر کشاورزي در استان است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: واردات بي رويه و سرمايه گذاري ناچيز در سالهاي گذشته اين بخش را با مشکلات اساسي مواجه کرده است که رفع اساسي مشکلات اين بخش نيازمند توسعه سرمايه گذاري هاي اصولي و عبور از مرحله کشاورزي سنتي به مدرن است.

اجراي طرح هاي احيا بخشي درياچه اروميه در حال اجراست

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص اقدامات اين سازمان در زمينه احياي درياچه اروميه  پاسخ داد: ستاد احياي درياچه اروميه از سال گذشته اعتباري بالغ بر ??? ميليارد تومان براي اين بخش مصوب کرد که از اين ميزان ?? ميليارد تومان از اعتبارات رديف دار ملي بودجه سنواتي جهاد کشاورزي و ??? ميليارد تومان نيز از محل اعتبارات ستاد احياي درياچه اروميه است که به تدريج به اين بخش تزريق مي شود.

وي عنوان کرد: ?? ميليارد تومان اعتبارات اختصاص يافته براي اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار به روش آبياري قطره اي براي باغات و آبياري براي بخش زراعت هزينه مي شود که تاکنون ?? ميليارد تومان آن تخصيص يافته است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: هم اکنون اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار در ?? هزار هکتار  در ? شهر استان در حال اجراست که تحقق اين هدف نيازمند ?? ميليارد تومان تامين اعتبار است.

کريم زاده با اشاره به اينکه طرح هاي بخش کشاورزي استان براي احياي درياچه اروميه در پنج بخش تدوين شده است افزود: اجراي طرح آبياري تحت فشار قطره اي و باراني، اجراي شبکه هاي زهکشي پاياب سدهاي حوزه درياچه اروميه شامل سدهاي حسنلوي نقده، سدمهاباد، بوکان و زولاي سلماس، انتقال آب با لوله و تهيه نقشه کاداستر اراضي واقع در حوزه درياچه اروميه است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي در خصوص طرح انتقال آب با لوله گفت: در قالب اين طرح هزار کيلومتر با ? ميلياردتومان اعتبار اجرايي مي شود که طي آن آب براي مکان هايي که امکان اجراي طرح آبياري قطره اي و باراني وجود ندارد که با اجرايي شدن طرح از پرت آب به ميزان قابل توجهي جلوگيري مي شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي تاکيد کرد: براساس اجراي طرح هاي ستاد احياي استان در بخش کشاورزي موظف هستيم در برنامه ? ساله با صرفه جويي هر سال ? درصد آب ?? درصد آب در اين بخش صرفه جويي و به درياچه اروميه سرازير شود.

 

تغيير الگوي کشت محصولات پرآب در دستور کار قرار دارد

کريم زاده تغيير الگوي کشت محصولات پرآب را از ديگر رويکردهاي اين سازمان در خصوص احياي درياچه اروميه ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سالهاي گذشته به دليل غفلت و کم توجهي شاهد کشت محصولات پرآب از جمله چغندر قند، توسعه باغات سيب در اراضي حوزه درياچه اروميه بوديم که در نظرداريم با رعايت الگوي کشت و توزيع ارقام اصلاح شده تغيير الگوي کشت را در دستور کار قرار دهيم که بخشي از اين طرح در حال اجراست.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي در پاسخ به اين سوال که اين طرح ها در حال حاضر درصد پيشرفت اجرايي دارند عنوان کرد: متاسفانه تزريق کم و کند اعتبارات اين بخش مانع از سرعت بخشي به اجراي طرح ها شده است اما توسعه اين بخش و صرفه جويي در اين بخش نيازمندسرمايه گذاري اصولي است.

کريم زاده گفت: يکي از مشکلات موجود بخش کشاورزي استان را سرمايه گذاري اندک و بيسوادي شاغلين اين بخش اعلام کرد و ياد آور شد: متاسفانه ?? درصد جمعيت استان در بخش کشاورزي استان فعال بوده و معيشت آنها از اين بخش تامين مي شود اما ميزان سرمايه گذاري در اين بخش کمتر از ? درصد است.

وي در زمينه فرهنگ سازي و اقدامات ترويجي جهادکشاورزي استان افزود: يکي ديگر از چالش هاي بخش کشاورزي استان اين است که ?? درصد کشاورزان استان بيسواد و ?? درصد باقي مانده نيز داراي سواد ديپلم و کمتر هستند که اين امر اقدامات ترويجي و... را با کندي مواجه مي کند.

آذربايجان غربي داراي يک ميليون هکتار اراضي کشاورزي قابل کشت است که در حدود ??? تا ??? هزار هکتار از اين اراضي زير کشت انواع محصولات باغي و زراعي مي رود.

اين استان در توليد محصولاتي چون سيب درختي، چغندرقند داراي رتبه اول کشور و در توليد محصولاتي چون شکر، انگور و برخي ميوه هاي هسته دار داراي رتبه هاي برتر کشوري است.

هم اکنون ?? درصد از مردم استان از راه کشاورزي امرار معاش مي کنند که بروز بحران خشکسالي در حوضه درياچه اروميه موجب نگراني مردم روستاها و کشاورزان استان شده است.

گفتگو: سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 3

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.