1401/09/06 - 15 : 18
کد خبر: 33393
گزارش روز؛
مگاپروژه عتيق؛ نماد بازآفريني موفق شهر تبريز
احرار: طرح بزرگ و مدرن عمراني، خدماتي و شهري موسوم به "مگاپروژه عتيق"، اين روزها و در ادامه تلاش هاي شهرداري تبريز، در آستانه بهره برداري قرار گرفته و قرار است بخش مهمي از فازهاي عمراني و خدماتي آن، به عنوان يکي از مهم ترين پروژه هاي بازآفريني شهري همزمان با دهه فجر امسال به بهره برداري برسد.

آناهيتا رحيمي: شتاب بخشي به روند اجرايي و عمراني و احياء دوباره مگا پروژه عتيق در قلب شهر کهن و تاريخي تبريز و يکي از مهم ترين و بزرگ ترين عناصر رفاهي، تفريحي و گردشگري اين شهر، از جمله شاهکارهاي مديريت شهري در دوره فعلي به شمار مي رود.

اين پروژه که مراحل طراحي، اجرا و تکميل آن از 13 سال قبل، در محدوده ? هکتاري و با سرمايه گذاري عمومي در قالب فروش اوراق مشارکت 1000 ميلياردي آغاز شده بود، به دلايل مختلف، طي دوره دوره قبلي کم تر مورد توجه قرار گرفته و از مسير شتاب و تسريع عمراني دور شده بود.

مگاپروژه عتيق که بخشي مهم از پروژه بازآفريني شهري در دل مجموعه هاي تاريخي، رفاهي، تفريحي و تجاري، خدماتي تبريز به شمار مي رود، علاوه بر نقش نوسازي و بازآفريني شهري، خواهد توانست به محور جديد گردشگري و رفاه شهري تبريز در آينده نزديک تبديل شود.

براي اجراي اين پروژه، بالغ بر 300 واحد مسکوني و تجاري واقع در محدوده اجرايي طرح تملک و تخريب شده است.

اين پروژه در حال حاضر و در سايه برنامه ريزي هاي کلان و جديد مديريتي و نيز تغيير مديريت در اين مجموعه بزرگ عمراني، خدماتي، با پيشرفت 90 درصدي به مراحل نهايي اجرا نزديک شده و با نصب روزشمار، در آستانه بهره برداري قرار گرفته است.

عتيق، مجموعه کامل و مدرن

مگاپروژه مدرن عتيق را بايد از جمله مجموعه هاي رفاهي، خدماتي، تجاري و مسکوني شمالغرب کشور دانست که تقريبا تمامي زيرساخت هاي لازم براي زندگي، کار و رفاه عمومي را يکجا در دل خود دارد.

اين پروژه شامل بازار عتيق در 7 طبقه، بازار شهيد بهشتي در  طبقه، 11 بلوک مسکوني هر کدام در 6 طبقه، 377 واحد تجاري، 120 واحد اداري و 220 واحد مسکوني است، همچنين اين مجموعه بزرگ، ظرفيت 1400 پارکينگ را در دل خود داراست. علاوه بر اين امکانات، مجموعه تجاري خدماتي عتيق شامل امکانات رفاهي، تفريحي و ورزشي است.

پيشرفت 90 درصدي پروژه

در همين حال، شهردار تبريز با اشاره به آخرين وضعيت اجرايي اين پروژه مي گويد: عتيق 2 به عنوان بخشي از مگاپروژه عتيق که با هدف بازآفريني بافت فرسوده شهري آغاز شده بود، 22 بهمن سال جال به بهره‌برداري مي‌رسد.

يعقوب هوشيار مي افزايد: پروژه عتيق 2 شامل 254 واحد تجاري، خدماتي و انباري، در زميني به مساحت 34 هزار متر مربع در چهارراه شهيد بهشتي در دست احداث است.

وي تصريح مي کند: عتيق 2 از پيشرفت 90 درصدي برخوردار بوده و 22 بهمن سال جاري قابل بهره‌برداري خواهد بود.

شهردار تبريز در عين حال تاکيد مي کند: تمامي تأسيسات و زيرساخت‌هاي لازم براي بهره‌برداري از اين پروژه آماده بوده و با تکميل نواقص تلاش داريم در موعد مقرر آن را تقديم شهروندان کنيم.

عتيق، برنده جايزه "خشت طلايي تهران"

پروژه بزرگ و چند وجهي عتيق تبريز، به دليل ويژگي هاي فني و معماري و به واسطه مداخله موفق و هدفمند اين پروژه در بازآفريني شهري در محدوده مرکزي تبريز، برنده جايزه "خشت طلايي تهران" در سال 94 گرديده است.

جايزه بين المللي "خشت طلايي" تهران، جزو 13 جايزه مطرح بين‌المللي در حوزه مديريت شهري است که به ميزباني مشترک شهرداري تهران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، برگزار مي‌شود. اين جايزه، به بهترين پروژه ها و تجربيات در شهرها، مناطق و جوامع محلي در سراسر جهان تعلق مي گيرد و هدف آن به رسميت شناختن اهميت دولت هاي محلي و مديريت شهري در ترويج محيط زيست اجتماعي، اقتصادي و پايداري شهرها و مناطق و نيز پيشبرد اهداف زيست بهتر شهروندان است.

شاخص هاي فني، معماري و هنري نظير "نوآوري" اثربخشي و تکراپذيري" از جمله معيارهاي اعطاي جايزه خشت طلايي تهران به پروژه بزرگ عتيق شهرداري تبريز بودند.

رفع نواقص و تکميل پروژه در اولويت

بابک شريفي مديرعامل شرکت عمران و توسعه آذربايجان و مجري طرح بزرگ عتيق نيز از پيشرفت فيزيکي 70 درصدي فاز يک و 90 درصدي فاز دوم پروژه "مگاپروژه عتيق" خبر مي دهد.

وي همچنين در خصوص تمکيل انشعابات پروژه عتيق اظهار مي دارد: موضوع انشعابات مگاپروژه عتيق 1 و2 که با مشکلاتي همراه بود با پيگيري مستمر و همراهي مجموعه هاي ذيربط در حال طي مراحل پاياني است که به زودي با تلاش مهندسان پروژه، به بهره برداري خواهد رسيد.

3

وي بر تسريع در تکميل صدرصدي پروژه و بررسي و رفع موانع موجود تاکيد و تصريح مي کند: تلاش مي کنيم در کمترين زمان ممکن نواقصات موجود در بخش هاي اين پروژه اعم از راه اندازي کامل موتورخانه ها، خريد و نصب چيلرها، تکميل انشعابات و کف سازي پارکينگ ها، انجام گيرد.

نصب روزشمار؛ شمارش معکوس افتتاح

مگاپروژه عتيق، از چندي پيش و به روال ديگر پروژه هاي عمراني، خدماتي در شرف افتتاح، به روزشمار بهره برداري مجهز شده و مراحل باقي مانده از اين طرح مدرن و بزرگ، برابر زمان بندي و پيش بيني صورت گرفته در حال پي گيري است.

مدير عامل شرکت عمران و توسعه آذربايجان در اين خصوص مي گويد: علي رغم وجود برخي نواقص، با اين حال و با توجه به نصب روزشمار در اين پروژه، با تلاش شبانه روزي همکاران فني و عمراني شرکت، در صدد هستيم تا پروژه عتيق يک را تا 31 تيرماه 1402 و عتيق 2 را تا 22 بهمن ماه سال جاري، مطابق زمان پيش بيني شده تکميل و تقديم شهروندان کنيم

آناهيتا رحيمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 5

  آخرین اخبار
کلاهبرداري يک ميليارد و 160 ميليوني در پي نصب همراه بانک جعلي
عمليات عمراني باغ موزه ستارخان آغاز شد
عمليات اجرايي و عمراني ايستگاه شماره 5 خط دوم مترو (قره آغاج) سرعت گرفت
فرماندار شهرستان اهر: ذخيره آب سد ستارخان اهر قابل قبول نيست
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت: فردا تمام ادارات کشور از ساعت 6 تا 10 فعال هستند
براي جلوگيري از گرمازدگي کودکان چه کنيم؟
افزايش 22 درصدي کشفيات سرقت در آذربايجان شرقي/ پابند در انتظار سارقين سابقه دار
سومين دوره از مسابقات قهرماني واليبال پايوران سپاه در تبريز برگزار مي شود
احيا و بازسازي ورزشگاه 3 هزار نفري کوي شهيد بهشتي
اولين طرح ملي مهارت‌افزايي دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه‌هاي سراسري کشور
  پربازدیدترین اخبار
سومين دوره از مسابقات قهرماني واليبال پايوران سپاه در تبريز برگزار مي شود
براي جلوگيري از گرمازدگي کودکان چه کنيم؟
افزايش 22 درصدي کشفيات سرقت در آذربايجان شرقي/ پابند در انتظار سارقين سابقه دار
کارمندان آذربايجان شرقي دورکار شدند
عمليات اجرايي و عمراني ايستگاه شماره 5 خط دوم مترو (قره آغاج) سرعت گرفت
عمليات عمراني باغ موزه ستارخان آغاز شد
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت: فردا تمام ادارات کشور از ساعت 6 تا 10 فعال هستند
فرماندار شهرستان اهر: ذخيره آب سد ستارخان اهر قابل قبول نيست
کلاهبرداري يک ميليارد و 160 ميليوني در پي نصب همراه بانک جعلي
يک روز در هفته همه صنايع و معادن تعطيل مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.