احرار: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي گفت: اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايهاي استان امسال 25 درصد رشد داشته و دو درصد از ميانگين کشوري بالاتر است که نسبت به سالهاي قبل رشد مطلوب تري محسوب مي شود.
به گزارش احرتر به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان آذربايجان شرقي، محمد فرشکاران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در رتبه بندي لحاظ مي شود اعتبارات استاني در دو بخش هزينه اي و تملک دارايي هاي سرمايه اي است.
وي افزود: اعتبارات هزينه اي مربوط به حقوق و مزاياي کارکنان دستگاه هاي اجرايي استان و تملک دارايي هاي سرمايه اي مربوط به اعتبارت پروژه هاي استاني است که در سطح استان حالت عملياتي و اجرايي دارند.
فرشکاران توضيح داد: اعتبارات هزينه اي با توجه به اينکه مقياس حقوق و دستمزد مشخص است با رشد مشخص براي تمام استان ها در نظر گرفته مي شود.
وي ادامه داد: بحثي که بايد مورد توجه باشد اما همواره مورد غفلت قرار مي گيرد، اين است که استان هايي که در مناطق جنگي، محروم و مرزي قرار دارند از فوق العاده هاي مناطق مرزي، محروميت و بدي آب و هوا برخوردار هستند و در نتيجه رتبه اينها در بحث اعتبارات هزينه اي جاري استاني بيشتر از استان هايي مثل آذربايجان شرقي، تهران و غيره است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي يادآور شد: در مورد اعتبارات ساير هزينه اي که به استان ها تعلق مي گيرد و بحث پرداخت رفاهي و اضافه کار استان ها تقريبا همسطح هستند و تغيير رتبه بيشتر مربوط به بحث هاي حقوق، دستمزد و احکام کارکنان است.
فرشکاران اعلام کرد: در سال 1400 اعتبارات هزينه اي جاري استان رقمي در حدود 960 ميليارد تومان بود که امسال با رشدهاي افزايش حقوق و اعتبارات به يک هزار و 130 ميليارد تومان مي رسد.
وي ابراز داشت: اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي امسال نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشته و دو درصد از ميانگين کشوري بالاتر بوده که نسبت به سال هاي قبل رشد مطلوب تري محسوب مي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي مدعي شد: در مجموع رتبه هشت اعتبارات کشوري را داريم و تلاش مي کنيم با توجه به شاخص هايي که در تدوين، تهيه و توزيع اعتبارات استاني در کشور وجود دارد بتوانيم سهم حقه استان را از منايع عمومي کشور به دست آوريم.
اين مسوول تاکيد کرد: مهم تر از رتبه بندي جذب و هزينه اعتبارات و در نهايت دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده استان است.
نقش مديران و نمايندگان در رتبه اعتباري استان
وي با بيان اينکه در دوره هاي قبل استان از يک حالت روندي ثابت در اعتبارات پيروي کرده که با افزايش هاي ساليانه اين اعتبارات نيز افزاش يافته است، افزود: قطعا تلاش و پيگيري هاي به موقع مديران استاني در جذب اعتبارات از ستادها، وزارتخانه هاي مربوطه و سازمان هاي مرکزي بسته به نوع برنامه ريزي و نگرش به پروژه هاي داخلي استان و تعريف پروژه هايي که وزارتخانه ها و سازمان هاي مرکزي را ترغيب به سرمايه گذاري و آوردن اعتبار به استان کند، مي تواند اين سهم را بالا برد.
فرشکاران در عين حال خاطرنشان ساخت: اگر نمايندگان استان بتوانند روي پروژه ها و مسائل مهم استان تشريک مساعي داشته باشند و با پيگيري هاي خود و استفاده از ظرفيت هاي قانوني که در اختيار دارند پويايي و تحرک پروژه ها را خواستار باشند باز هم سهم اعتباري استان قابل ارتقا خواهد بود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي اضافه کرد: مديران استاني هم بايد در کنار نمايندگان بوده و آنها را از موضوعات و اطلاعات دقيق اجرايي و عملياتي پروژه هاي استان مطلع سازند که آنها هم بتوانند دقيق تر پيگيري کنند؛ اين فعاليت ها باعث مي شود ورود اعتبارات به استان افزايش پيدا کند و در نهايت رتبه اعتباري استان بالا رود.