1394/3/12 - 15 : 43
کد خبر: 3283
درياچه اروميه به مرحله بحران رسيد
احرارنيوز:بحران خشکسالي در درياچه اروميه هر روز شديد تر مي شود و ادامه اين روند تداوم حيات ميليونها نفر در اطراف اين درياچه را با تهديد مواجه مي کند.

، آمار و ارقام ها خود گوياي وضعيت وخيم کم آبي در کشور و به تبع آن آذربايجان غربي است وضعيتي که فهم آن با توجه به تغييرات اقليم مناطق و از بين رفت بيش از ?? درصد مساحت درياچه اروميه براي مردم عادي نيز امکانپذير است.

برداشت هاي بي رويه آب هاي زيرزميني، هدررفت آب در بخش هاي مختلف، مصرف بي رويه آب در بخش هاي مختلف به خصوص کشاورزي و عدم مديريت منابع آبي به همراه کاهش نزولات آسماني اين بحران به مرز هشدار رساند و اگر برنامه ريزي جدي صورت نگيرد در سالهاي آتي بايد شاهد مرگ و نابودي بخش هاي مختلف باشيم.

پس بايد مردم و مسئولان اين استانها بيش از پيش در احياي بزرگترين درياچه داخلي ايران تلاش کنند چراکه اگر درياچه اروميه خشک شود زندگي در آذربايجان از بين خواهد رفت.

هر چند منابع آبي محدود است اما عدم برنامه ريزي و فرهنگ سازي اصولي هنوز بسياري از مسئولان و مردم را به اين باور که اگر کشور به صورت جدي و مستمر در مورد آب تصميم گيري نکند بعد از ?? سال کشور از بي آبي از بين مي رود نرسيده اند.

يکي از شواهد اين ادعا درياچه اروميه است که امروز بيش از ?? درصد از مساحت اين پهنه آبي از بين رفته و هزينه هزاران ميليارد تومان اعتبار و برنامه ريزي و همايش هاي متعدد هنوز منجر به احياي آن نشده است چرا که منابع آبي کشور محدود است.

ايران تنها کشوري است که از ?? درصد آبهاي سطحي استفاده مي کند

دبير ستاد احياي درياچه اروميه در خصوص مسايل و مشکلات بحران کم آبي گفت: در حال حاضر کشور با بحران شديد کم آبي مواجه است که اگر مديريت نشود بايد بعد از ?? سال آينده منتظر از بين رفتن بخش هاي مختلف از بي آبي باشيم.

عيسي کلانتري با بيان اينکه بر اساس اعلام کارشناسان بحران آب در ايران در حال تبديل شدن به موقعيتي خطرناک براي ساکنان بسياري از شهرها، به ويژه کلان شهرهايي است که جمعيت زيادي در آنها متمرکز شده اند افزود: هم اکنون برداشت آب در کشور از آب هاي سطحي به بالاي ?? درصد رسيده در واقع نسل فعلي بدون توجه به آينده حق آبه نسل هاي آتي را مصرف مي کند.

وي با تاکيد براينکه موضوع آب از همه موضوعات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي مهمتر بوده و بايد برنامه ريزي هاي کلاني در اين مورد صورت گيرد عنوان کرد: تمامي کشورهاي دنيا زير ?? درصد از آبهاي سطحي خود را استفاده مي کنند اين در حالي است که ايران تنها کشوردنيا است که از ?? درصد آبهاي سطحي خود استفاده مي کند.

کلانتري مجموع آبهاي زيرزميني کشور را ???  ميليارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از اين ميزان آبهاي زيرزميني ??? ميليارد مترمکعب را آبهاي شيرين و لب شور و ??? ميليارد مترمکعب را آب شور تشکيل داده است.

وي با بيان اينکه تا کنون از منابع آبي زيرزميني شيرين ولب شور افزون بر ??? ميليارد مترمکعب درکشوربرداشت شده است که برداشتي بي رويه است اظهارداشت: ادامه اين روند بحران کم آبي را تشديد مي کند.

سالانه ?? ميليارد مترمکعب آب تجديدپذير در کشور هدر مي رود

دبير ستاد احياي درياچه اروميه با بيان اينکه توان تجديد پذيري آبهاي زيرزميني و سطحي کشور درسالهاي گذشته ??? ميليارد مترمکعب بود که اين ميزان براساس اعلام اخير اتاق فکر وزارت نيرو به زير ?? ميلياردمترمکعب رسيده است افزود:

کلانتري با بيان اينکه سالانه در کشور ?? ميليارد مترمکعب آب تجديد پذيرهدر مي رود اضافه کرد: در ?? سال قبل بيلان آب کشور ?? ميليارد مترمکعب بود که اين رقم در پنج سال گذشته به ?? ميليارد و در حال حاضر  به ?? ميليارد مترمکعب رسيده است.

وي با بيان اينکه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ملت نيز بايد مارا در برنامه ريزي براي استفاده بهينه آب بيشتر از گذشته همراهي کنند افزود: پيشنهاد ميکنم که محوريت برنامه ششم توسعه درکشور که درحال برنامه ريزي است به تعادل بخشي آبها  اختصاص يابد.

دبيرستاد احياي درياچه اروميه در خصوص اقدامات اين ستاد در راستاي احياي درياجه اروميه گفت: هم اکنون درياچه اروميه روزهاي بحراني را سپري مي کند هر چند بارش هاي اخير موجب تثبت شرايط درياچه شد اما به دليل فرارسيدن فصل گرما نبايد چندان به وضعيت موجود اميدوار بود.

کلانتري با تاکيد بر اينکه طرح هاي احياي درياچه اروميه با توجه دولت يازدهم در حال اجراست افزود: براي احياي درياچه اروميه ?? هزار ميليارد ريال اعتبار ازمحل رديف هاي بودجه امسال، منابع آب هاي مرزي و ماده ?? و ?? حوادث غيرمترقبه تامين شده است و تصويب اين رديف اعتباري براي احياي درياچه از سوي دولت دراولين اقدام  نشان از عزم دولتمردان براي احياي درياچه اروميه دارد.

تبعات خشک شدن درياچه اروميه بالاتر از وقوع جنگ است

دبير ستاد احياي درياچه اروميه در پاسخ به سوال تبعات خشکي درياچه اروميه  گفت: اگردرياچه اروميه احيا نشود بايد پنج ميليون نفراز جمعيت کشورجا به جا شود که جا به جايي آن براي شهري مانند تبريز و درصورت امکان ??? ميليارد دلارهزينه دربرخواهد داشت.

کلانتري با تاکيد بر اينکه تبعات بهداشتي و اجتماعي که خشکي درياچه در پي خواهد داشت، بالاتر از هر جنگي است که به کشور تحميل شده است اظهارداشت: درحال حاضر تغييرات اقليمي و تبعات زيست محيطي خشک شدن درياچه اروميه در استان هاي آذربايجان غربي و شرقي بيش از ساير نقاط کشور احساس مي شود و پس بايد مردم و مسئولان اين استانها بيش از پيش در احياي بزرگترين درياچه داخلي ايران تلاش کنند چراکه اگر درياچه اروميه خشک شود زندگي در آذربايجان از بين خواهد رفت.

وي با بيان اينکه موجوديت آذربايجان با بقاي درياچه عجين شده است افزود: دولت  و در راس آن رئيس جمهوري کشورمان تمام توان خود را براي بقاي درياچه اروميه به کار بسته است اما بايد رسانه ها به ويژه رسانه ملي با اطلاع رساني هرچه بيشتر خود مردم را بيش از پيش آگاه کنند تا با آگاهي بيشتري دولت را در اين راه سخت همراهي کنند.

کلانتري با بيان اينکه در سال هاي گذشته نسبت به حق آبه درياچه اروميه کم توجهي شده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان متولي درياچه اروميه در سال هاي گذشته هيچ گونه دفاعي از حقوق اين درياچه نکرده است و اميدواريم اندک فرصت باقي مانده براي احياي درياچه اروميه بدون هيچ غفلتي همراه باشد.

دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه ياد آور شد: پنج سال آينده  زمان بسيار حياتي براي احياي درياچه اروميه است و بايد برنامه ريزي ها به صورت دقيق انجام شود و عمليات احيا هيچ گونه مشکلي نداشته باشند چراکه تنها يک غفلت کافي است تا درياچه به کل از بين برود.

وي بزرگترين منبع تامين آب درياچه اروميه را تغيير شيوه هاي آبياري کشاورزي دانست و گفت: موضوع کشاورزي يعني پاي کار آمدن مردم و براي اينکه مردم متضرر نشوند نيز دولت تسهيلات ويژه اي براي تجهيززمينهاي کشاورزي به سيستم هاي نوين آبياري داده است که مي تواند در بهبود شاخصهاي توليد نيز موثر واقع شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 6

  آخرین اخبار
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
  پربازدیدترین اخبار
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.