1401/07/13 - 19 : 50
کد خبر: 30766
فراز فاطمي
تراکتور مدعي است
احرار: برديف نشان داد که مربي باتجربه و کاربلدي است. مربي‌اي که مي‌شود در بازي‌هاي بزرگ روي او حساب کرد. من تراکتور را در چند بازي اخيرش خيلي خوب ديده‌ام. براي همين گفتم اين تيم هم بايد مدعي قهرماني دانست.

حميدرضا اسکندري، خبرنگار:هفته هفتم ليگ اگرچه بدون تماشاگر برگزار شد اما کم حواشي نداشت. اتفاقات حاشيه‌اي که در سيرجان (ديدار گل‌گهر و استقلال) و تهران (ديدار پرسپوليس و تراکتور) رخ داد همچنان در رسانه‌ها بازتاب دارد. درباره مسائل مختلف پيرامون هفته هفتم ليگ که مهم‌ترين آنها پيروزي استقلال در سيرجان و شکست پرسپوليس در آزادي بود، پاي صحبت يکي از بازيکنان اسبق فوتبال رفتيم که سابقه بازي در هر دو تيم را دارد. گفت‌وگوي «فرهيختگان» با فراز فاطمي را در ادامه مي‌خوانيد:

از استقلال شروع کنيم، نتيجه خوبي را در سيرجان مقابل تيم قلعه‌نويي کسب کرد. 
اين بازي به نوعي حساس و حيثيتي براي دو تيم بود از اين جهت که امير قلعه‌نويي و چند بازيکن سابق استقلال در تيم گل‌گهر هستند و اين مساله نه‌تنها حساسيت بازي را بيشتر کرده بود، بلکه‌انگيزه متفاوتي را هم به تيم‌ها ترزيق کرد. بازي خوب و جان‌داري را در سيرجان شاهد بوديم و درنهايت تيمي برنده شد که از فرصت‌هايش نهايت بهره را برد. 

البته انتظار مي‌رفت بازي بهتري را از دو تيم در سيرجان مي‌ديديم. 
وقتي دو سرمربي خوب روي نيمکت تيم‌ها حضور دارند و از نظر بازيکن هم هيچ يک از تيم‌ها کمبودي را احساس نمي‌کنند طبيعي است که انتظار بازي جذابي داشته باشيم. شايد دليل عمده آن حساسيت زياد بازي بود که باعث شده بود هيچ يک از تيم‌ها به دنبال بازي تهاجمي و ريسکي نباشند. ترس از باختن متاسفانه خيلي از بازي‌ها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و براي همين است که بيشتر گل‌ها روي اتفاقات و اشتباهات رخ مي‌دهد. 

استقلال با ساپينتو بهتر شده است؟
حقيقتش نه. استقلال هنوز آن تيمي که هواداران انتظار دارند نيست. تيم ساپينتو هنوز به نظم تاکتيکي و ترکيب ايده‌آل خود نرسيده و خيلي سخت روي دروازه حريفانش موقعيت ايجاد مي‌کند. ضعف‌هاي زيادي را در استقلال مي‌بينيم که اگر رفع نشود به ضرر اين تيم خواهد شد. شايد الان قضاوت کردن درباره ساپينتو خوب نباشد و بهتر است حداقل سه هفته ديگر به او فرصت داريم تا تفکراتش را در استقلال پياده کند. 

در اين بازي البته رفتارهاي عجيب ساپينتو بيش از هر چيزي به چشم آمد!
به شخصه اعتقادم اين است که ديگر دوره بالا و پايين پريدن در کنار زمين تمام شده و مربيان مطرح اروپايي در کنار زمين نهايت تلاش خود را مي‌کنند تا آرامش و تمرکز  را به بازيکنان خود انتقال دهند. رفتارهاي ساپينتو واقعا دور از شأن يک مربي حرفه‌اي در سطح او است. هر چند شنيدم در پرتغال هم از اين کارها زياد مي‌کرده و به نوعي تخصص دارد! شايد بهتر باشد کميته انضباطي برخورد جدي‌تري با ساپينتو يا هر مربي ديگري که با رفتار‌هاي عجيب‌شان بازي را خراب مي‌کنند، داشته باشد. نمونه اين اتفاقات را غير از فوتبال ايران در هيج جا که فوتبال حرفه‌اي دارند، نمي‌بينيم. نتيجه فوتبال در زمين مسابقه مشخص مي‌شود نه با چنين رفتارهايي در کنار زمين. ساپينتو بايد بداند سرمربي يک تيم پرطرفدار است که خيلي از نوجوانان و جوان از همين حرکات الگوبرداري مي‌کنند. چه بهتر است با رفتارهاي حرفه‌اي به آنها نشان دهيم که فوتبال قشنگي‌هاي زيادي دارد. 

فکر مي‌کنيد استقلال با اين نوع بازي مي‌تواند قهرماني خود را تکرار کند؟
استقلال براي قهرمان‌شدن بايد سطح کيفي خود را حتي از فصل پيش بالاتر ببرد چراکه اکثر تيم‌ها براي اين فصل به‌خوبي تقويت شده‌اند. شايد پارسال فقط دو يا نهايتا سه تيم مدعي بودند اما الان شرايط فرق کرده و حداقل 6 تيم براي قهرماني خواهند جنگيد. از استقلال و پرسپوليس گرفته تا سپاهان، تراکتور، فولاد و گل‌گهر که از هر نظرپتانسيل بسياري دارند. 

برسيم به بازي پرسپوليس و تراکتور. تيم يحيي اولين باخت فصل را تجربه کرد. 
نبود تماشاگر در اين بازي تاثير خيلي منفي گذاشته بود. هر دو تيم عادت کرده‌اند که مقابل تماشاگران خود بازي کنند و فکر مي‌کنم محروميت تماشاگران تصميم خوبي در کل نبود. در کل مخالف محروم‌کردن تماشاگر از حضور در ورزشگاه هستم از اين جهت که صاحبان واقعي فوتبال آنها هستند. چه بهتر اگر قرار است جريمه‌اي در نظر گرفته شود فقط مختص باشگاه‌ها و مالي باشد. به‌هر‌حال در ورزشگاه خالي آزادي بازي جذابي را شاهد نبوديم و دروازه‌ها خيلي کم تهديد شد. البته نبايد از بازي خوب تراکتور به‌سادگي گذشت. 

به نظر مي‌آمد تراکتور راه مقابله با پرسپوليس را خيلي خوب بلد بود؟
دقيقا. برديف نشان داد که مربي باتجربه و کاربلدي است. مربي‌اي که مي‌شود در بازي‌هاي بزرگ روي او حساب کرد. من تراکتور را در چند بازي اخيرش خيلي خوب ديده‌ام. براي همين گفتم اين تيم هم بايد مدعي قهرماني دانست. از اين جهت که خيلي خوب، منظم و با استراتژي مشخصي بازي مي‌کنند. تراکتور برخلاف سال‌هاي قبل ستاره آن‌چناني در تيمش ندارد و به نوعي تيمي خوب کار مي‌کند. تراکتور فصل پيش با نتايج بدي که گرفت به نوعي شخصيت تيمي خود را از دست داده بود اما برديف در همين مدت کوتاه توانسته شخصيت تيمي را به تيم خود برگردانده و به‌حدي خوب شود که پرسپوليس را در ورزشگاه آزادي شکست دهد. 

يعني مي‌گوييد باخت پرسپوليس به خاطر خوب بودن تراکتور بوده؟
نمي‌توان گفت پرسپوليس روز خوبش بود. اين تيم هم مثل بازي‌هاي قبلش ظاهر نشد و واقعا نمي‌دانم چه اتفاقاتي در رختکن اين تيم رخ داد که گل‌محمدي اعتقاد داشت تمرکز لازم را نداشتند. اما آنچه مشخص است پرسپوليس نتوانست يک بازي خوب و روان را به نمايش بگذارد و از نظر تاکتيکي اسير تراکتور شده بود. شاگردان برديف از هر نظر در اين بازي بهتر از حريف خود بودند و برد حق آنها بود. به‌شخصه اعتقادم اين است که پرسپوليس در بازي‌هاي آينده با اضافه‌شدن شيخ دياباته شرايط خيلي بهتري را پيدا خواهد کرد چون شيخ را بازيکن خيلي خوب و باهوشي مي‌دانم. او در استقلال هم هر وقت کار گره مي‌خورد به کمک تيمش مي‌آمد و بسيار تاثيرگذار ظاهر مي‌شد. 

پرسپوليس بيش از حد وابسته به لوکاديا نيست؟
نمي‌خواهم به‌خاطر يک شکست چنين اظهارنظري درباره پرسپوليس داشته باشم و شايد هم اين نظر درست باشد. اما مسلما پرسپوليس براي اينکه حريفانش را تحت فشار بگذارد بايد تنوع تاکتيکي بيشتري داشته باشد. مقابل پرسپوليس به‌شخصه از لحاظ تاکتيکي چيز خاصي از اين تيم نديدم. فصل پيش هم پرسپوليس خيلي کم تنوع تاکتيکي داشت و براي همين بود که برخي بازي‌هايش به‌شدت گره مي‌خورد. به هر حال برخي مربيان از جمله برديف هوش زيادي دارند و خيلي خوب مي‌توانند با يک ضدتاکتيک کاري کنند که حريفشان غافلگير شود. در فوتبال امروز دنيا تيم‌هايي موفق هستند که بازي با چند روش را بلد باشند تا حدي که حريفان نتوانند آنها را به‌طور کامل آناليز کنند. 

قبل از بازي با تراکتور خيلي‌ها پرسپوليس را شانس اول قهرماني مي‌دانستند، شايد الان نظرها تغيير کرده باشد!
پرسپوليس تيمي پرمهره با کادرفني خيلي خوب است. قطعا اين تيم يکي از مدعيان سرسخت قهرماني است اما براي قهرمان‌شدن صرفا فقط مهره داشتن کافي نيست. تاکيد مي‌کنيم تيمي مي‌تواند روند ثابت و روبه‌رشدي در پيش بگيرد که براي حريفانش ناشناخته باشد. اين فصل مربيان بزرگي چون ساپينتو، مورايس و برديف به ليگ اضافه شده‌اند که رقابت و کيفيت بازي‌ها را بالا برده‌اند. بدون ترديد هيچ تيمي از الان نمي‌تواند ادعاي قهرماني داشته باشد چراکه رقابت خيلي سخت و فشرده خواهد بود. شايد در نيم‌فصل دوم مشخص شود که چه تيم‌هايي نسبت به بقيه جلوترند. 

کمي هم درباره سپاهان صحبت کنيد. 
سپاهان در چند سال اخير بازيکناني خوبي به خدمت گرفته و از مديريت قوي هم برخوردار است. مورايس هم با مورينيو کار کرده و تجربه مربيگري در بالاترين سطح فوتبال دنيا را در کارنامه‌اش دارد. قطعا چنين مربياني براي ليگ خيلي مفيد هستند. مورايس به‌طور حتم در ادامه ليگ با سپاهان حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. آنها هم مثل تراکتور تيمي تاکتيکي، منسجم و باکيفيتي هستند که در بازي‌هاي بزرگ بيشتر به چشم مي‌‌آيند. واقعا خوب است که تعداد تيم‌هاي خوب و باکيفيت در ليگ‌مان افزايش پيدا کرده و اين مساله به فوتبال ملي‌مان هم کمک زيادي مي‌کند. فقط اميدوارم يک‌سري حواشي از فوتبال‌مان کم شود تا بازي‌ها با کيفيت بيشتر و در حضور تماشاگران زيادي برگزار شود. 

 

فرهيختگان

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.