1394/2/27 - 13 : 30
کد خبر: 3042
واکاوي جعبه سياه اتفاقات ورزشگاه تبريز/ دروغگو هنوز مشخص نشده است
احرارنيوز:درحالي که چند روز از اتفاق تلخ ورزشگاه تبريز مي‌گذرد اما هنوز مشخص نيست چه کسي خبر دروغ را به نيمکت تراکتورسازي داده است. با اين حال علاقمندان به فوتبال منتظرند تا دروغگو معرفي شود!

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، حاشيه‌هاي بعد از بازي دو تيم تراکتورسازي تبريز و نفت تهران را شايد بتوان يکي از نادرترين حواشي فوتبال کشور محسوب کرد، بازي که هم اکنون نيز تيتر بيشر رسانه هاي کشور را به خود اختصاص داده است.

قبل از شروع بازي، نيم نگاهي به آمار، احتمال قهرماني تيم تراکتوسازي تبريز را بسيار بالاتر از دو رقيب خود يعني نفت تهران و سپاهان اصفهان بيان مي کرد و در اين احتمالات نفت تهران در جايگاه دوم قرار گرفته بود و سپاهان نيز تنها در صورت تساوي بين دو تيم تراکتورسازي و نفت و برد در مقابل حريف خود، قهرمان ليگ برتر مي شد که شايد کمتر کسي باور مي کرد که نتايج بازي ها اين آمار را به کلي بر هم بزند.

بازي همزمان اين سه تيم يکي در اصفهان و ديگري در شهر تبريز برگزار مي شود و در حالي که در شهر اصفهان بازي دو بر صفر به نفع سپاهان پايان مي پذيرد، بازي ديگر در شهر تبريز با حواشي بسياري روبرو مي شود و هيچ کس پاسخ مناسبي براي ابهامات ذهني چندين هزار هوادار تراکتورسازي ارائه نمي دهد.

ماجرا از جايي شروع مي شود که درست پس از پايان بازي حساس اين دو تيم که با تساوي سه بر سه تراکتورسازي و نفت پايان مي پذيرد، در ميان بهت همگان، بازيکنان تراکتورسازي به شادي مي پردازند گويي که قهرمان شده اند و از سوي ديگر تماشاگران تبريزي نيز حاضر در ورزشگاه يادگار امام از جايگاه هاي خود در روي صندلي هاي ورزشگاه برخاسته و به سوي زمين چمن مي روند تا شادي خود را با بازيکنان تراکتوري تقسيم کنند.

پخش مستقيم اين لحظات، تمامي تماشاگران پشت صفحه تلويزيون را دچار حيرت عجيبي مي کند زيرا کسب مقام نايب قهرماني براي تيمي که بالاترين احتمال را براي قهرماني اين دوره داشته و بازي سه – يک برده را مساوي مي کند اتفاق چندان خوشايندي نيست.

پخش مستقيم اين لحظات، تمامي تماشاگران پشت صفحه تلويزيون را دچار حيرت عجيبي مي کند زيرا کسب مقام نائب قهرماني براي تيمي که بالاترين احتمال را براي قهرماني اين دوره داشته و بازي سه – يک برده را مساوي مي کند اتفاق چندان خوشايندي نيست.

اما اين بهت چندين دقيقه بيشتر طول نمي کشد و پس از اندکي سايت‌هاي خبري يکي پس از ديگري خبر از ماجرايي مي دهند که در نوع خود عجيب و شايد بي سابقه بوده است، خبر شايعه اي که در نوع خود بسيار مشکوک به نظر مي رسد.

طنين انداز شدن شايعه تساوي دو تيم فوتبال سپاهان و سايپا در بين کادر فني تراکتور و نفت و همچنين بازيکنان و تعدادي از تماشاگران اين دو تيم خبري بود که در پي خود، چون و چراهاي زيادي داشت و در اين ميان سوالات زيادي به ذهن تمامي مردمي که بي خبر ازهمه جا و متعجب در خانه هاي خود و در پاي تلويزيون نشسته بودند خطور مي کرد سوالاتي مبني بر اينکه چه کسي اين شايعه را پخش کرده و چگونه اين شايعه به راحتي از سوي مربيان و بازيکنان مورد قبول قرارگرفته است.

با گذشت يک ساعت از اتمام بازي سيل اظهارات عجيب تر بازيکنان، سرمربيان و ديگر کادر فني در تمامي رسانه هاي استاني و کشوري جاري مي شود و البته در اين بين شايعات رسانه اي نيز کم نيستند.

با گذشت دو روز از اين بازي هم اکنون نيز هيچ کدام از اعضاي کادر فني و مسئولان ورزشي استان از عامل پخش اين شايعه خبر چنداني ندارند.

در اين ميان مديرعامل باشگاه نفت تهران نيز پس ازاتمام بازي در گفتگو با خبرنگاران خبر از قطع شبکه هاي تلويزيوني، راديويي و حتي موبايل  از دقيقه ?? به بعد داده و از سوي ديگر منصوريان، سرمربي تيم نفت  نيز خبر از پخش شدن شايعه اي در بين نيمکت دو تيم مي دهد که خود، آن را کار کثيف مي نامد.

نمي دانم چه کسي اين خبر دروغ را داد
به سراغ مدير رسانه اي تيم تراکتورسازي تبريز مي رويم تا پس از گذشت يک روز از اين ديدار، اطلاعاتي در خصوص چگونگي پخش اين شايعه در استاديوم بدهد.

مدير روابط عمومي باشگاه تراکتورسازي تبريز با اشاره به اتفاقات رخ داده در دقايق آخر بازي تيم هاي تراکتورسازي و نفت مي گويد: تا قبل از اين اتفاق، من و پسر توني اوليويرا از سوي داور اخراج شديم و رفتيم روي سکو و به همين دليل ادامه بازي را از اواسط نيمه دوم از روي سکوها دنبال کرديم.

وي ادامه مي دهد: ما هم مثل همه حواسمان به بازي بود اما به يکباره و در دقايق آخر ديديم که نيمکت ما خوشحالي مي کند، نمي دانم چه کسي خبر دروغ تساوي بازي اصفهان را به نيمکت ما داده بود.

بر اساس قانون روي نيمکت ذخيره ها استفاده از تلفن همراه و راديو ممنوع است و ما نمي توانستيم از اين طريق از نتيجه اصفهان مطلع باشيم.کاظم شهرياري در پاسخ به اين سئوال که آيا نتيجه ديدار سپاهان با سايپا را از طريق تلفن يا راديو پيگير نبوديد، مي گويد: بر اساس قانون روي نيمکت ذخيره ها استفاده از تلفن همراه و راديو ممنوع است و ما نمي توانستيم از اين طريق از نتيجه اصفهان مطلع باشيم، ضمن اينکه من در آن دقايق روي نيمکت نبودم و به دليل اخراج، از روي سکوها بازي را تماشا مي کردم.

وي مي افزايد:با اين حال از هواداران مي خواهم که ناراحت نباشند و به عقيده من اين نايب قهرماني ارزش قهرماني را داشت، اميدواريم که تراکتورسازي بتواند فصل آينده اولين قهرماني خود را جشن بگيرد.

اما چگونگي باور کردن آسان اين شايعه بزرگ در ميان کادر فني مساله اي است که هم اکنون نيز جاي سوال دارد.

تحت تاثير آن شايعه دقايق آخربازي را اداره کرديم
کاپيتان تيم تراکتورسازي تبريز از ديگر افرادي است که همچون هم تيمي هاي خود همچنان در شوک بازي جمعه شب و شادي هاي پس از آن است.

مهدي کياني مي گويد: پس از اينکه برابر نفت به نتيجه سه بر سه رسيديم، بازي خود را ادامه مي داديم تا بلکه به گل چهارم برسيم اما متاسفانه يک خبر دروغ باعث شد تا بازي ما در دقايق پاياني تحت تاثير اين شايعه قرار بگيرد.

 

وي ادامه مي دهد: ما به گمان اينکه سپاهان در اصفهان دو بر دو مساوي کرده، بازي را اداره کرديم و فکر مي کرديم که قهرمان شديم اما متاسفانه اين خبر دروغ از آب درآمد و زحمات يک فصل ما به هدر رفت.

من ديدم که نيمکت ما خوشحالي مي کند و ما هم فکر کرديم که ديگر قهرمان شده ايم، خودم نديدم که چه کسي اين خبر را داده اما همانطور که گفتم، ما به خاطر اين حرف، بازي را اداره کرديم.کياني در پاسخ به اين سئوال که اين خبر را از چه کسي شنيد، مي گويد: من ديدم که نيمکت ما خوشحالي مي کند و ما هم فکر کرديم که ديگر قهرمان شده ايم، خودم نديدم که چه کسي اين خبر را داده اما همانطور که گفتم، ما به خاطر اين حرف، بازي را اداره کرديم.

وي با اشاره به داوري ضعيف فغاني در اين مسابقه نيز مي گويد: متاسفانه ما از داوري اين بازي خيلي ضربه ديديم و آقاي فغاني به دنبال بهانه بود تا آندو را اخراج کند، حتي در يک صحنه بازيکن نفت گفت که بر روي بازيکن ما خطاي پنالتي انجام داده اما داور به حرف او هم اعتنا نکرد.

کاپيتان تيم تراکتورسازي ادامه مي دهد: از اينکه نتوانستيم قهرمان شويم، همه ما ناراحت هستيم، از تمامي هواداران تشکر مي کنيم که به ورزشگاه آمدند و تيم را تشويق کردند، به نظر من قهرمان ليگ هواداران تراکتورسازي هستند.

برگزاري جلسه ويژه ميان مسئولان ارشد استان براي بررسي اوضاع
با وجود پايان يافتن اين بازي و حوادث تلخ مربوط به آن، مسئولان استان درست يک روز پس از بازي تراکتورسازي، اقدام به برگزاري جلسه اي فوري مي کنند تا تمامي جريانات بازي را مورد بررسي ويژه قرار بدهند.

در گفتگو با محمدشروين اسبقيان، مديرکل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي از وي در خصوص مباحث مطرح شده در اين جلسه مي پرسيم که در اين خصوص مي گويد: با توجه به اتفاقات رخ داده در دقايق پاياني ديدار تراکتورسازي برابر نفت تهران، جلسه اي را در محل استانداري با حضور استاندار و مشاور وزير ورزش و جوانان برگزار کرديم و طي آن جبارزاده، استاندار آذربايجان شرقي دستور فوري و اکيد دادند تا اين موضوع در دست بررسي قرار بگيرد.

وي ادامه مي دهد: شخص آقاي گودرزي، وزير ورزش و جوانان نيز پيگير اين موضوع است و همچنين با آقاي سجادي معاون وزير هم در اين خصوص صحبت هايي را داشته ايم.

اسبقيان در پاسخ به اين سئوال که مطالبات هواداران تراکتورسازي چه خواهد شد، مي گويد: دستور آقاي جبارزاده اين است که از طريق فدراسيون فوتبال مسائل داوري اين ديدار مورد بررسي قرار بگيرد تا مطالبات هواداران عزيز تراکتورسازي که حضور بيش از ?? هزار نفري در اين مسابقه داشتند را پيگير شويم و نتيجه را اعلام کنيم.

وي در توضيح اتفاقات اين مسابقه که به نوعي فينال ليگ چهاردهم بود و تيم پيروز مي توانست جام قهرماني را بالاي سر ببرد، مي گويد: دقايق آخر بازي بود که خبري به روي سکوها رسيد مبني بر اينکه نتيجه بازي سپاهان و سايپا در اصفهان مساوي شده است و اين قضيه به نيمکت ذخيره هاي تيم تراکتورسازي نيز منعکس شد و به دنبال اين اتفاق، کادر فني تيم تراکتورسازي تصميم گرفت تا بازيکنان اين تيم بازي را در دقايق پاياني اداره کنند.

مديرکل ورزش و جوانان استان مي افزايد: اين اتفاق در هفت، هشت دقيقه پاياني رخ داد و در حالي که بازي در جريان بود، جشن قهرماني تراکتورسازي از روي نيمکت آغاز شد و در ادامه هم تماشاگران که فکر مي کردند بازي اصفهان مساوي شده است، شروع به خوشحالي کردند.

از فدراسيون خواستار عوض شدن داور بازي بوديم
اسبقيان با اشاره به داوري مسابقه نيز مي گويد: با اعلام شدن نام داور اين مسابقه بلافاصله از مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ ايران خواسته بوديم تا نسبت به عوض شدن داور اين مسابقه حساس تصميمي بگيرند که وي نيز اين تصميم را به کفاشيان واگذار کرده بود.

با اعلام شدن نام داور اين مسابقه بلافاصله از مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ ايران خواسته بوديم تا نسبت به عوض شدن داور اين مسابقه حساس تصميمي بگيرند که وي نيز اين تصميم را به کفاشيان واگذار کرده بود.وي مي دهد: اما در اين خصوص تصميمي گرفته نشد تا اينکه متاسفانه در جريان بازي شاهد برخي کم لطفي ها از سوي داور بوديم.

مدير کل ورزش و جوانان استان از پيگيري ويژه اين موضوع از فدراسيون خبر داده و مي گويد: متاسفانه دغدغه هايي که قبلا از فدراسيون داشتيم به واقعيت تبديل شد و حالا ما مطالباتي را از فدراسيون داريم و به شکل جدي پيگير اين قضيه هستيم.

نامه اي از سوي استاندار براي وزير ورزش

استاندار آذربايجان شرقي نيز شب گذشته از نامه ويژه خود به وزير ورزش و جوانان خبر مي دهد که در متن اين نامه خواستار رسيدگي فوري و دقيق به اتفاقات بازي جمعه شب تيم هاي تراکتورسازي تبريز و نفت تهران شده است.

جبارزاده در اين نامه با اشاره به اين که برگزاري صحيح و داوري شايسته، دقيق و بي طرفانه مسابقات ورزشي يکي از مطالبات مردمي به ويژه نسل جوان است، تاکيد کرده است: اهميت اين موضوع و جوانب متعدد آن ايجاب مي کند که مسئولان امر با نهايت جديت و دقت به ايفاي وظايف نظارتي و فني خود اهتمام ورزيده و از هر گونه غفلت و بي مبالاتي و خداي ناکرده سوء مديريت و غرض ورزي اجتناب شود.
 

 

جبارزاده همچنين خواستار صدور دستور قاطع از سوي وزير ورزش و جوانان در جهت رسيدگي و بررسي دقيق و تخصصي موضوعات مطرح شده و اعلام نتيجه به افکار عمومي شده است.وي در قسمتي از اين نامه با بيان اين مطلب که متاسفانه در جريان مسابقه اخير تيم هاي تراکتورسازي تبريز و نفت تهران که با حضور بيش از ?? هزار هوادار تيم تراکتورسازي در ورزشگاه يادگار امام تبريز برگزار شد شاهد برخي موضوعات قابل تامل بوديم، تصريح کرده است: انتظار عمومي آحاد جامعه، رسيدگي عاجل و دقيق به اين موضوعات و اعلام نتيجه آن است.

جبارزاده همچنين خواستار صدور دستور قاطع از سوي وزير ورزش و جوانان در جهت رسيدگي و بررسي دقيق و تخصصي موضوعات مطرح شده و اعلام نتيجه به افکار عمومي شده است.

وقتي اسکوربورد ورزشگاه خاموش مي شود/ بازي با احساسات مردم صحيح نيست
خاموش بودن اسکوربورد ورزشگاه يادگار امام (ره) که محمداسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس از آن انتقاد مي کند موضوعي است که چندين جنبه را نمايان مي کند، اول اينکه شايعه درج نتيجه بازي سپاهان و سايپا بر روي  اسکوربورد  درست نبوده و دوم اينکه شايد با روشن بودن آن و درج نتيجه صحيح بازي همزمان به راحتي ميشد جلوي تمامي حواشي به وجود آمده در اين بازي را گرفت.

سعيدي در اين خصوص مي گويد: ديروز در بازي فوتبال تيم هاي تراکتورسازي و نفت در ورزشگاه يادگار امام حضور داشتم که متاسفانه در خصوص اطلاع رساني بازي همزمان و مديريت صحنه ضعيف عمل شد.

تابلويي که به منظور اطلاع رساني در اين ورزشگاه نصب شده است کار نمي کرد در حالي که در اين بازي حساس ضروري بود که اطلاعات به صورت مستقيم به اطلاع تماشاگران و تيم ها برسد.وي ادامه مي دهد: تابلويي که به منظور اطلاع رساني در اين ورزشگاه نصب شده است کار نمي کرد در حالي که در اين بازي حساس ضروري بود که اطلاعات به صورت مستقيم به اطلاع تماشاگران و تيم ها برسد.

 اين نماينده مجلس همچنين از برخي مشکلات مخابراتي در اين ورزشگاه انتقاد کرده و مي گويد: قطع بودن سيستم هاي ارتباطي در اين ورزشگاه موضوعي است که بايد مورد توجه قرار گيرد و اگر مشکلي در اين زمينه وجود دارد بايد قبل از بازي ها و به خصوص اين گونه بازي هاي حساس حل و فصل شود.

وي با اشاره به اينکه به همراه ديگر نمايندگان مجلس پيگير اين موضوع خواهيم بود، مي گويد: به آقاي کفاشيان نيز گفتيم که از طريق وزير ورزش پيگير جدي اين موضوع خواهيم بود و بايد هر چه زودتر عوامل انتشار اين شايعه مورد پيگيري ويژه قرار گيرند.

سعيدي مي افزايد: بازي با احساسات تماشاگراني که با ذوق ويژه اي از صبح به استاديوم آمده بودند کار درستي نيست و از فدراسيون و وزارت خواهيم خواست در اين مورد پاسخ دهند.

صندلي هايي که قرباني همه شايعات، نا داوري ها و مشکلات مي شوند
اما از تمامي حواشي مربوط به اين بازي و شايعه هاي پخش شده و انتخاب داوري آن که بگذريم شايد نکته اي را متوجه شويم که همگي از آن غافل بوده ايم.

شنيدن اخبار مربوط به شکسته شدن صندلي ها  و آتش زدن آن ها و از سوي ديگر مجروح شدن برخي تماشاگران و يا له شدن آن ها زير دست و پاي ديگر تماشاگران شايد برايمان به تلخي شنيدن خبر حواشي به وجود آمده و شايعه هاي پخش شده باشد.

 

دربسياري از حواشي هاي بعد از بازي هاي ليگ برتر فوتبال خبر شکسته شدن صندلي هاي ورزشگاه و حتي اتوبوس هاي شهري و گاه آتش زدن برخي از اين اموال عمومي را در رسانه هاي خوانده ايم و مثل اينکه اين اموال قرباني دائم تمامي مشکلات فوتبال کشور بوده اند.

در بازي تراکتورسازي و نفت تهران نيز متاسفانه خبرهايي مبني بر شکسته و به آتش کشيده شدن صندلي هاي ورزشگاه را مي شد از تمامي رسانه ها مشاهده کرد، از سوي ديگر مجروح شدن ده ها نفر از تماشاگران در پي حوادث پس از بازي نيز از اخباري بود که با وجود مطرح شدن در حاشيه اخبار مربوط به بازي جمعه شب، جاي تامل بيشتري دارد.

وقتي رسانه ها هيجانات را بالا مي برند
يدالله آساني، عضو نظام روان شناسي و مشاوره استان در خصوص آسيب شناسي اين حادثه به خبرنگار مهر مي گويد: محدوديت ها و ناکامي ها به عنوان محرک هايي براي بروز رفتارهاي تهاجمي عمل مي کنند و انگيزه افراد را براي خشونت بالا مي برند که در اين ميان عوامل متعددي مي تواند براي طرفداران فوتبال و حتي بازيکنان استرس زا باشد.

اين متخصص دکتراي روان شناسي ادامه مي دهد: از جمله اين عوامل مي توان به حساس سازي بيش از حد رسانه ها نسبت به بازي هاي نهايي اشاره کرد.

وي مي افزايد: همچنين عدم برآورده شدن انتظارات طرفداران از بازي بازيکنان، محدوديت هاي امکانات رفاهي و بهداشتي ورزشگاه، محدوديت هاي سرويس هاي رفت و آمد و بليط مي تواند انگيزه افراد را براي نشان دادن خشونت افزايش دهد.

آساني با تاکيد بر آموزش کنترل خشم و مديريت استرس به طرفداران و بازيکنان مي گويد: براي رفع محدوديت هاي ذکر شده، آموزش هاي مستقيم کنترل خشم و مديريت استرس به طرفداران و خصوصا بازيکنان در بازي هاي حساس مي تواند سبب افزايش کارآمدي بازيکنان شده تا ديگر شاهد پديد آمدن صحنه هاي تاسف برانگيزي مثل آتش زدن صندلي در ورزشگاه ها و يا له کردن فردي ديگر و موجب مصدوميت شدن وي نباشيم.

به هر حال با بسته شدن پرونده ليگ چهاردهم و قهرماني تيم سپاهان در اين دوره، بايد از اتفاقات ييش آمده در اين ديدار فوتبال براي تمامي دوره هاي ليگ به خوبي تجربه کسب کرد تا شايعه اي کوچک سبب به هم خوردن کل جريان يک بازي نشود.

اما هم اکنون نيز تمامي مردم آذربايجان و همچنين طرفداران تيم تراکتورسازي پيگير شناسايي عوامل اين شايعه پراکني هستند و به نظر مي رسد تمامي مسئولان استاني و نمايندگان مجلس نيز در اين زمينه با عزم راسخ وارد عمل شده اند.

.....................................

گزارش:فائزه زنجاني،محمود نصيرپور

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 8

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.