احرارنيوز: باگذشت ?? سال از آغازعمليات اجرايي راه آهن ميانه-تبريز، که ريل ترانزيتي کشور به شمار مي رود و راه آهن ايران را به آذربايجان و ترکيه وصل مي کند، زمان افتتاح هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد.
به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، خط آهن تبريز- ميانه از جمله پروژه هاي بزرگ و راهبردي استان آذربايجان شرقي است که در ?? قطعه به هم پيوسته و در مجموع به طول ??? کيلومتر توسط مهندسان و پيمانکاران استان ساخته مي شود و تاکنون بيش از ?? درصد از عمليات زيرساخت هاي آن به پايان رسيده است.
در مسير اين پروژه ?? تونل نسبتا بزرگ و ?? گالري در مجموع به طول ??.?? کيلومتر، ?? پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کيلومتر و نيز افزون بر ??? آب رو با طول حدود ده کيلومتر ساخته مي شود.
با احداث راه آهن ميانه - بستان آباد - تبريز علاوه بر کاهش مسير قطارهاي مسافربري، مسافت قطارهاي باري - ترانزيتي کشورهاي آسياي ميانه و حاشيه خليج فارس به اروپا و بالعکس نيز به همين ميزان کاهش مي يابد و اين امر به خوبي اهميت فرامنطقه اي اين پروژه را نشان مي دهد.
با توجه به اينکه اين خط راه آهن از تبريز ادامه يافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوري آذربايجان و در ايستگاه رازي به راه آهن ترکيه متصل مي شود از منظر ترانزيت کالا و مسافر بسيار مهم است.
مسير فعلي عمدتا از مناطق کوهستاني عبور مي کند و سرعت قطارها در اين خط به لحاظ مشخصات هندسي فوق العاده کم است و در نتيجه با احداث خط آهن ميانه - بستان آباد - تبريز زمان سفر نسبت به خط ريلي موجود براي قطارهاي مسافري از ميانه تا تبريز از هفت ساعت و نيم به کمتر از سه ساعت و براي قطارهاي باري در حدود پنج ساعت کاهش خواهد يافت.
احداث اين خط آهن باعث صرفه جويي در سوخت، کاهش توقف هاي مکرر قطار به دليل دو خطه بودن مسير، کاهش تصادفات و افزايش ايمني و کاهش آلاينده هاي محيطي مي شود.

عمليات اجرايي اين پروژه از سال ?? آغاز شده و بارها مسئولان استاني و ملي خبر از اتمام اين پروژه در آينده نزديک داده اند، آينده اي که هنوز هم فرا نرسيده و هم اکنون نيز زمان افتتاح آن در هاله اي از ابهام قرار دارد.
به کار گيري فاينانس براي تکميل پروژه ضروري است
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اين پروژه گفت: تکميل اين پروژه هزار ميليارد تومان اعتبار مي خواهد که با توجه به وضع اقتصادي دولت نمي توان شاهد تحقق اين مبلغ بود و به همين دليل به دنبال فاينانس براي تکميل پروژه هستيم.
اسماعيل جبارزاده ادامه داد: مشکلات اقتصادي سبب شده بود که اين پروژه در طول چندين سال گذشته به حال خود رها شود هرچند در طول سال ??، ??? ميليارد تومان براي تکميل آن در نظر گرفته شده بود که رقم بالايي از آن تخصيص يافت.
وي افزود: استفاده از فاينانس براي تکميل هر چه سريع تر اين طرح مي تواند گره گشا باشد زيرا با توجه به اهميت بالاي اين پروژه، به کار گيري تمامي توان دولت و مسئولان براي تکميل آن ضروري به نظر مي رسد.
اعتبارات عمراني پاسخگوي هزينه بالاي پروژه نخواهد بود
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اين پروژه عظيم گفت: پروژه خطآهن تبريز- ميانه از جمله پروژههاي اولويتدار و استراتژيک استان است که از زمان به روي کار آمدن دولت توجه ويژه اي براي اتمام هر چه سريع تر آن شده است.
محمدصادق پورمهدي ادامه داد: اين پروژه از سمت ميانه تا بستان آباد بالاي ?? درصد پيشرفت کار دارد اما از سوي بستانآباد به تبريز موانعي در سر راه اين پروژه قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه تکميل اين پروژه بالاي هزار ميليارد تومان هزينه نياز دارد، گفت: در سال ?? براي اين پروژه ??? ميليارد تومان اعتبار پيشبيني شده است اما بديهي است که اين ميزان پاسخگوي هزينه بالاي اين طرح نخواهد بود.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: تاکنون براي ساخت و تکميل زيرساخت هاي اين پروژه تا گردنه شيبلي(بستان آباد) افزون بر ??? ميليارد تومان هزينه شده و براي تکميل بقيه عمليات همراه با روسازيها و تا گام بهره برداري يک هزار ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.
پورمهدي افزود: به همين دليل استانداري در کنار اعتبارات تخصيص يافته به دنبال فاينانس و مشارکت بخش خصوصي نيز است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به بررسي اين مشکل توسط رئيس جمهور گفت: در سفر قريبالوقوع رئيس جمهور به استان مشکلات و موانع اين پروژه مورد بررسي ويژه قرار مي گيرد.

راه آهن تبريز – ميانه از باصرفه ترين مسيرهاي ريلي کشور
توحيد اخلاقي با اشاره به وضعيت راه آهن تبريز – ميانه اظهار داشت: بخش اعظم اين پروژه مربوط به عمليات رو سازي آن است که در حال حاضر نيز ?? کيلومتر ريلها از کشور هندوستان خريداري شده است.
مديرکل راه وشهرسازي آذربايجان شرقي ادامه داد: پيشرفت هاي خوبي در مسير ميانه به بستان آباد مشاهده مي شود اما در مسير بستان آباد به تبريز به علت ناهمواريهاي مسير داراي مشکلاتي هستيم.
وي افزود: در افق بلند مدت اين خط راه آهن، مسيري دو خطه با راه آهن برقي در نظر گرفته شده که در ترانزيت کشوري نقش مهمي خواهد داشت و به طور يقين يکي از مهم ترين پروژه هاي کشور محسوب خواهد شد.
اخلاقي با بيان اينکه با اجراي اين طرح مسير بين کلانشهر تهران و تبريز بسيار کوتاه تر مي شود، گفت: راه آهن تبريز – ميانه يکي از اقتصاديترين و با صرفهترين مسيرهاي ريلي کشور است که با افتتاح آن شاهد تحولي عظيم در حمل و نقل کشور خواهيم بود.
گزارش: فائزه زنجاني