1394/2/17 - 14 : 31
کد خبر: 2894
ضعف صادرات گردوي آذربايجان شرقي/اصلاح درختان طلاي‌سبزچاره ارزآوري
احرارنيوز: آذربايجان شرقي از قطب هاي توليد محصول گردو محسوب مي شود که همانند ديگر نقاط کشور با مشکل صادراتي اين محصول پر ارزش مواجه است و اين در حالي است که با اصلاح درختان آن مي توان ارزآوري بالايي داشت

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، استان آذربايجان شرقي و به خصوص شهرستان اسکو به دليل دارا بودن آب و هواي مناسب، يکي از قطب هاي توليد گردو در کشور محسوب مي شود که سهم بالايي از توليدات اين محصول را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار ارائه شده، کشور ايران با وجود دارا بودن رتبه چهارم در توليد محصول گردو در جهان، رتبه ?? را در امر صادرات اين محصول دارا است.

با اندکي توجه به اين آمار مي توان به خوبي ضعف در صادرات اين محصول پرارزش را درک کرد، ضعفي که سبب از دست رفتن ارز حاصل از اين محصول مي شود.

با وجود حجم بالاي توليد محصول گردو در کشور و استان آنچه کارشناسان به عنوان يکي از عوامل ضعف صادراتي از آن ياد مي کنند عدم يکدستي در توليد اين محصول است که سبب شده محصولات داخلي توان رقابت با ديگر کشورهاي توليد کننده گردو را نداشته باشند.

آذربايجان شرقي از قطب هاي مهم توليد گردو در کشور

ابوالفضل شکوري با اشاره به پتانسيل بالاي توليد گردو در استان اظهار داشت: استان آذربايجان شرقي از توليدکنندگان عمده اين محصول کشاورزي بوده و حدود ?? هزار و ??? هکتار از زمين هاي کشاورزي استان زير کشت اين محصول قرار دارد.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي ادامه داد: ?? درصد توليد گردوي استان مربوط به شهرستان اسکو است و اين شهرستان به دليل داشتن آب و هواي مناسب به عنوان قطب توليد گردوي استان محسوب مي شود.  

وي با بيان اينکه بيشتر باغات گردو در استان جوان هستند، گفت: با گذشت زمان و با رشد درختان گردو شاهد تحول عظيم در توليد گردوي استان خواهيم بود و به طور يقين مي توانيم سهم بالاتري را در صادرات و بازاريابي اين محصول داشته باشيم.

شکوري در خصوص صادرات گردو از استان و ديگر نقاط کشور گفت: با وجود اينکه کشور ايران يکي از کشورهاي جهان است که سطح زير کشت گردوي بالايي دارد اما متاسفانه در بحث صادرات با مشکلات عمده اي مواجه هستيم.  

عدم يکدستي و مشکل صادراتي محصول گردو  

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان ادامه داد: باغات گردو، به صورت پايه هاي بذري هستند و اين امر سبب مي شود محصول گردو به شکل يکنواختي رشد نکند که در اين زمينه از باغداران انتظار داريم از نهال هاي پيوندي گردو براي کاشت اين محصول استفاده کنند.

وي با بيان اينکه اگر بتوانيم روش پيوندي را در توليد گردو رواج دهيم شاهد باروري زودتر درختان گردو خواهيم بود، گفت: استفاده از اين روش سبب مي شود محصول يکدستي توليد شود که اين يکدستي عامل اساسي براي بهبود صادرات است.  

شکوري ادامه داد:هم اکنون بازارهاي بين المللي به دنبال يک محصول يکدست هستند و اگر بتوانيم اين فرآيند را به خوبي عملي کنيم به طور يقين از نظر صادرات و ارزآوري گردو پيشرفت بالايي خواهيم داشت و اين محصول مي تواند به يکي از اقلام کشاورزي با منفعت اقتصادي بالا تبديل شود.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان با اشاره به برنامه هاي اين سازمان براي توليد محصول مناسب گردو گفت: براي تعويض تاج درختان گردو در باغات استان که بيشتر جوان هستند، وام مناسبي براي کشاورزان در نظر گرفته شده است تا مشکل عمده صادراتي اين محصول حل شود.  

گردوهاي توليدي فعلي قابليت عرضه به بازارهاي جهاني را ندارند

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه گردوي توليدي ايران قابليت رقابت در بازارهاي جهاني را ندارد، گفت:با وجود حجم بالاي توليد گردو در استان و کشور متاسفانه به دلايلي اين محصول نمي تواند به بازارهاي جهاني عرضه شود که اين امر به نقطه ضعف بزرگي تبديل شده است.

محصول فعلي به دليل تنوع زياد موجود در درختان بذري و کيفيت قابليت رقابت در بازارهاي بين‌المللي را ندارد و براي صادرات و فرآوري آن نياز به توليد گردوهاي يکنواخت و يک اندازه استاکبر فتحي ادامه داد: محصول فعلي به دليل تنوع زياد موجود در درختان بذري و کيفيت قابليت رقابت در بازارهاي بين‌المللي را ندارد و براي صادرات و فرآوري آن نياز به توليد گردوهاي يکنواخت و يک اندازه است که اين امکان از طريق کشت بافت امکان پذير مي شود.

وي با اشاره اي به جايگاه کشور در توليد و صادرات محصول گردو گفت: کشور ايران از نظر توليد گردو در جايگاه چهارم دنيا قرار دارد که اين امر نشان از پتانسيل بالاي اين محصول است که مي توان از اين ظرفيت براي سودآوري بيشتر استفاده کرد اما مشکلات صادراتي مانع از اين ارزآوري مي شود.

فتحي ادامه داد: با وجود حجم بالاي توليد گردو در کشور، رتبه ?? را در صادرات اين محصول پرارزش داريم که اين امر به خوبي ضعف صادراتي گردو در کل کشور نمايان مي کند.

استفاده از روش هاي جديد کشت افزايش توليد را به دنبال دارد

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي استان با تاکيد بر تکثير نهال گردو اظهار داشت: در صورتي که امکانات لازم در اختيار کشاورزان کشور قرار گيرد به طور يقين انقلاب بزرگي در توليد و صادرات اين محصول کشاورزي شکل مي گيرد.

روش جديدي که در کشورهاي پيشرفته براي توليد گردو استفاده مي شود، توليد آن به روش کشت بافت استوي ادامه داد: روش جديدي که در کشورهاي پيشرفته براي توليد گردو استفاده مي شود، روش کشت بافت است که البته جهاد کشاورزي نيز براي تهيه نهال گردو به روش کشت بافت گام هاي خوبي برداشته و اقدام به منعقد کردن قراردادهايي براي تهيه نهال گردو با بخش خصوصي کرده است.

فتحي افزود: يکي از ويژگي هاي مناسب اين روش توليد انبوه نهال گردو است و با گسترش اين روش در کشور مي توان شاهد افزايش توليد محصول و يکدستي آن بود.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي يکي از مزاياي کشت بافت را توليد محصول با کيفيت و کميت بالا و در يک فضاي محدود دانست و افزود: هم چنين به دليل رشد بالا، محصول در زمان کمتري نسبت به روش بذر بدست مي‌آيد.

وي ادامه داد: تا زماني که توليد اين گونه نهال‌ها به تعداد کافي و قيمت مناسب انجام نشود امکان اصلاح باغ‌ها، توسعه باغ‌هاي موجود و باغ‌هاي جديد در کشور و استان وجود ندارد.

تامين نهال هاي پيوندي و ترويج کشت آنها، تعويض تاج درختان بويژه در درختان کم سن وسال مساله اي است که کارشناسان حوزه کشاورزي آن را بهترين راه براي اصلاح اين محصول مي دانند که البته بايد اين نهال ها با حمايت هاي ويژه دولت و با قيمت مناسب در اختيار کشاورزان قرار گيرد.

با اندکي حمايت از کشاورزان و ايجاد شرايط لازم از سوي دولت براي آنان مي توان شاهد اصلاح روند توليد گردو در کشور و استان بوده و به دنبال آن ميزان صادرات گردو به ديگر کشورها را بالا برده و ارزآوري بالاي آن را به خوبي شاهد بود.

گزارش: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.