1394/2/16 - 04 : 57
کد خبر: 2881
30 درصد جمعيت کشور در 8 کلانشهر کشور ساکن هستند
احرارنيوز:معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور گفت: شهرهاي متوسط 22 درصد و شهرهاي بزرگ و کلانشهرها 32 درصد جمعيت کشور را در خود جاي داده‌اند و تنها 8 کلانشهر کشور بيش از 30 درصد جمعيت را در خود جاي داده‌اند.

علي نوذرپور پيش از ظهر امروز در نشست تخصصي مديران کل امور شهري و شوراي‌هاي استانداري‌هاي سراسر کشور در تبريز از توجه دولت به توسعه شهرهاي کوچک خبر داد.

معاون امور شهرداري‌هاي کشور با بيان اينکه شهرهاي کوچک 20 درصد جمعيت کشور را در خود جاي داده‌اند، گفت: يکي از مباحث جدي در کشور تعادل بخشي فعاليت در سطح ملي و جلوگيري از گستردگي در شهرهاي بزرگ است.

نوذرپور يادآور شد: شهرهاي متوسط 22 درصد و شهرهاي بزرگ و کلانشهرها 32 درصد جمعيت کشور را در خود جاي داده‌اند و تنها 8 کلانشهر کشور بيش از 30 درصد جمعيت را در خود جاي داده‌اند.

وي ادامه داد: بايد از تمام ظرفيت‌هاي کشور بهره‌مند شويم و بحث آمايش سرزمين يک بحث جدي است که وزير کشور نيز در اين زمينه حساسيت جدي دارد تا توسعه متوازن شهري صورت گيرد.

نوذرپور خاطرنشان کرد: رشد بودجه شهرداري‌هاي کشور در يک روند صعودي قرار دارد و ظرف 9 سال بودجه شهري کشور 10 برابر شده است و اين سير صعودي شهرها ادامه دارد و رقابت براي افزايش بودجه تبديل به يک رقابت نه چندان مثبت مبدل شده است.

وي يادآور شد: اينکه اين بودجه از کجا تامين مي‌شود و موجب ناپايداري محيط زيست مي‌شود مورد بحث جدي قرار دارد و عدم تعادل در برخورداري شهروندان از خدمات شهري نيز مشاهده مي‌شود.

معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌هاو دهياري‌هاي کشور گفت: سرانه خدمات شهري در کلانشهرها فاصله زيادي با سرانه خدمات شهري در شهرهاي بزرگ و شهرهاي کوچک دارد.

معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور اظهار داشت: عدم تعادل در اين زمينه‌ها موجب افزايش مشکلات مي‌شود و دولت جديد در توجه به شهرهاي کوچک رويکرد جديدي دارد تا درآمدها متعادل شود تا اين شکاف‌ها ترميم شود و زمينه براي حرکت‌هاي بزرگ در نقاط مختلف کشور فراهم شود.

وي تاکيد کرد: بخشي از منابع تبصره دو ماده 39 ماليات بر ارزش افزوده به شهرهاي کوچک زير 50 هزار نفر در مجلس تصويب شد تا تعادل بخشي منابع رخ دهد.

نوذرپور اظهار داشت: در سال‌هاي قبل قانون ماليات بر ارزش افزوده جايگزين قوانين قبلي شد و عوارض رنگ ماليات و کمک‌هاي دولتي به خود مي‌گيرد و ابزاري که در اختيار دولت براي مديريت شهري بود، گرفته شد و ساز و کارها عليه توسعه شهري شکل گرفته است و از سهم شهرداري‌ها کاسته شده و به منابع دولتي افزوده شده است به نحوي که در حال حاضر اين سهم به نفع دولت و ماليات تغيير يافته است.

معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور گفت: آسيب‌هاي جدي در تعامل بين دولت و مديريت شهري را در يک دهه گذشته شاهد بوديم و در سال‌هاي گذشته مديريت کلانشهرها از دولت فاصله گرفته است و هرچند اين فاصله در سال‌هاي گذشته اين فاصله کاهش يافته اما اين فاصله که به معناي عدم تعامل است، وجود دارد.

نوذرپور گفت: سند آسيب‌شناسي تعامل دولت و شهرداري‌ها تهيه شده و از مجموع اسنادي که براي تعامل صحيح ارسال شده، يک سند در حوزه آتش‌نشاني به تصويب رسيده است.

وي گفت: اسناد پسماند فضاي سبز و حمل و نقل و ترافيک شهري و ميادين ميوه و تره‌بار در حال بررسي و تصويب است.

معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور مديريت بحران در شهرها را يادآور شد و گفت: با وجود اينکه مديريت بحران بر عهده استانداري‌ها است اما نقش شهرداري‌ها در اين زمينه برجسته است که به لحاظ قانوني رسالت چنداني بر عهده شهرداري نيست و تنها 4 حوزه بر عهده شهرداري است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.