احرارنيوز:هر روز يک طرح با هزينههاي سنگين در مسير بي.آر.تي تبريز اجرا ميشود اما ما هنوز اندرخم يک کوچهايم و سئوال اينجاست که چه کسي بايد پاسخگوي هزينههاي تحميلي باشد؟
به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، امروزه توسعه حمل و نقل عمومي در کلانشهرهاي ايران از روندي روبه رشد برخوردار است که توسعه خطوط سامانه اتوبوس تندرو در کلانشهرها انگيزهاي شد قدري درباره اين موضوع تأمل کنيم.
تجربه BRT در کشورهاي مختلف جهان
سالهاي زيادي است که در کشورهاي مختلف از روشهاي متفاوتي براي افزايش کيفيت و سرعت خدمات اتوبوسها استفاده ميشود که از آن جمله ميتوان به روشهايي چون اختصاص خطوط ويژه به اتوبوسها و دادن اولويت عبور به اتوبوس هنگام چراغ سبز و قرمز (به اين صورت که با نزديک شدن اتوبوسهاي تندرو به چهار راهها، چراغها به صورت خودکار و هوشمند سبز شوند) اشاره کرد.
در نيم قرن گذشته اتوبوسهاي تندرو با مسيرهاي ويژه در بسياري از نقاط دنيا از جمله کلانشهرهاي آمريکاي شمالي و جنوبي و به ويژه چين در آسيا به اجرا درآمده است که پيامدهايي متناسب و کارآمدي همچون، کم شدن زمان انتظار مسافران در ايستگاهها به علت اطلاعرساني بين راننده و مسافران و دريافت بليط قبل از ورود مسافر به ايستگاه، ايمني و امنيت مسافران به دليل طراحي خاص ايستگاهها (مسقف و غيرهمسطح بودن ايستگاهها)، سهولت استفاده از سوي معلولان جسمي و حرکتي از حمل و نقل عمومي به علت سالمسازي مسيرهاي دسترسي و ارتباطي آنها با ايستگاهها و اتوبوسها، کاهش ازدحام مسافران در ايستگاهها و افزايش بهرهوري اتوبوسها به علت تخصيص هوشمندانه اتوبوس به مسيرها (پشتيباني ناوگان در بازه زماني مناسب) به همراه داشته است.
جايگاه حمل و نقل BRT در تبريز
حال به مقايسه اين موارد با شرايط کنوني مسيرهاي بي.آر.تي شهر تبريز ميپردازيم. شهر تبريز با دارا بودن دو مسير حمل و نقل سريع اتوبوسي که عبارتند از: مسير شرق به غرب و مسير شمال به جنوب تا حدودي توانسته است مشکلات رفتن و آمدي درونشهري شهروندان را حل کند.
بي.آر.تي در کلانشهر تبريز هم زمان با تهران در سال 86 اجرا شد و با فاصله کمي از تهران خط شرق به غرب آن افتتاح شد اينکه افتخاري ديگر براي کلانشهر تبريز به عنوان نخستينهاي ايران کسب شد مايه خوشحالي است ولي متاسفانه وضعيت بي.آر.تي تبريز چند سال است که بسيار نامطلوب است و مسائل زيادي در بي.آر.تي تبريز بايد مورد توجه قرار ميگرفت که نگرفته است!
اما از همان روز اول ابتدا مسير بي.آر.تي تبريز با مشکل ايجاد صحيح و درست اتوبوسها مواجه شد با وجود اينکه مسئولان شهرداري تمام توان و طرحهاي خود را پياده کردهاند اما تا به امروز نتواستهاند مسير يا خيابان حداقل صاف را براي تردد اين اتوبوسها ايجاد کنند که هميشه از سوي شهروندان مورد پرسش بوده است.
وضعيت نامناسب مسير اتوبوسهاي تندروي تبريز از ايستگاه راهآهن تا سهراهي وليعصر از زمان ايجاد اين مسير انتقاد شهروندان تبريزي را به دنبال داشته و جلوه بسيار نامناسبي را در اين کلانشهر ايجاد کرده است.
انتقاد از مسير بي.آر.تي تبريز در سال گذشته و وضعيت بد اين مسير آنقدر بالا گرفت که شهردار تبريز در آبان سال گذشته گفت: با انجام و اجراي طرحهاي بهسازي، زيباسازي و مناسبسازي، مسير اتوبوسهاي بي.آر.تي تبريز به محور شاخص رضايتمندي شهروندان تبديل ميشود.
اما با هزينه 50 ميليارد ريالي براي بهسازي مسير بي.آر.تي تبريز توسط شهرداري بعد از چند ماه از آن بار ديگر اين مسير با مشکلاتي مواجه شده که شهرداري اقدام به لکهگيري آسفالتي مسير بتن غلتکي کرده که آن نيز تاثيري نداشته، در روزهاي گذشته با برداشتن لايهاي از مسير بتن غلتکي بار ديگر اقدام به آسفالت آن ميکنند.
در مسير داستان بهسازي و ترميم بي.آر.تي تبريز را ماههاي گذشته مرور کرده و يادآور ميشويم که مسئولان امر چه قولهاي به مردم در اين رابطه دادند.
بتن غلتکي حلال مشکل مسير بي.آر.تي تبريز
معاون فني و عمراني شهرداري کلانشهر تبريز شهريور 93 گفت: براي نخستين بار با به کارگيري بتن غلتکي در مسير بي.آر.تي تبريز مشکل اين مسير براي هميشه حل ميشود.
عبداللهپور افزايش قيمت قير، هزينه بسيار بالاي آسفالت و جمع شدن آسفالت را از مشکلات مسير بي.آر.تي تبريز عنوان کرد و افزود: کم بودن عرض و تردد متعدد چرخهاي اتوبوس از نقاط ثابت به بارگذاري نقطهاي و خطي مسير بي.آر.تي تبريز باعث شد تا براي رفع مشکلات موجود از تکنولوژي جديدي استفاده کنيم.
وي ادامه داد: با توجه به مشکلات فراوان مسير از جمله ترافيک سنگين استفاده و به کارگيري بتن غلطکي در طول مسير بي.آر.تي به طول 20 کيلومتر توجيه اقتصادي بيشتري پيدا کرده و موجب صرفهجويي قابل توجهي نيز خواهد شد.
عبداللهپور خاطرنشان کرد: يکي از بهترين و کم هزينهترين روشهايي که ميتوانستيم براي حل مشکلات مسير بي.آر.تي به کار گيريم بتن غلتکي است.
معاون فني و عمراني شهرداري کلانشهر تبريز يادآور شد: بازسازي و بهسازي مسير بي.آر.تي از ميدان راهآهن تا چهارراه خطيب با استفاده از بتن غلطکي جزو فاز اول بوده و تا دو ماه آينده به بهرهبرداري ميرسد و پس از آن به ترتيب ايستگاههاي مسير بي.آر.تي و کل مسير بازسازي خواهد شد تا شهروندان تبريزي براي هميشه از مشکلات مسير بي.آر.تي خلاص شوند.
اجراي فناوري بتنغلتکي با اعتبار 50 ميليارد ريالي براي نخستين بار در ايران
شهردار تبريز گفت: اجراي فناوري بتن غتلکي در روسازي مسير 16 کيلومتري بي.آر.تي شهر تبريز براي نخستين بار در کشور آغاز شد.
صادق نجفي در حاشيه بازديد از مراحل اجراي اين طرح با اشاره به مزيتهاي اين سبک روسازي اظهار کرد: بتن غلتکي با برخورداري از ويژگيهاي خاص فيزيکي از قبيل استقامت بالا، رطوبتپذيري بسيار کم و تراکم فشرده ماندگاري به مراتب بيشتري از آسفالت خواهد داشت.
وي استفاده از اين سبک روسازي را از جديدترين فناوريهاي روسازي جهان خواند و گفت: با به کارگيري اين روش، معضل جمعشدن آسفالت که معمولاً در اثر ترمزهاي ناگهاني در ورودي ايستگاههاي بي.آر.تي به وجود ميآيد، رفع خواهد شد.
نجفي خاطرنشان کرد: عمليات بتنريزي مسير 16 کيلومتري بي.آر.تي از ميدان راهآهن تا ميدان استاد شهريار با صرف اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال آغاز شده است.
شهردار تبريز با اشاره به اجراي عمليات زيرسازي در کنار عمليات بتنريزي گفت: عمليات زيرسازي اين مسير به عنوان اصليترين مسير مرکز شهر تبريز در سه محدوده ميدان راهآهن تا باغگلستان، باغگلستان تا چهار راه شهيد بهشتي و از پل اتحاد ملي تا ميدان استاد شهريار پيگيري ميشود.
بتن مسير BRT ضخيمتر از بتن باند فرودگاه ميشود
سخنگوي شوراي اسلامي شهر تبريز گفت: در مرحله اول از طرح نوسازي مسير بي.آر.تي، پس از برداشتن لايهاي از آسفالت در محدوده ايستگاهها، از بتني با ضخامت بيشتر از بتن باند فرودگاهها و با دانهبندي خاص استفاده ميشود تا جلوي جمعشدگي آسفالت به ويژه در محل ايستگاهها گرفته شود.
سعيد حاجيزاده اظهار گفت: از سالهاي گذشته به علت عدم زيرسازي مناسب، شاهد جمع شدن آسفالت در برخي از نقاط مسير بي.آر.تي به ويژه در محل ايستگاهها هستيم که اين مشکلات با نوسازي اساسي مسير، به کلي رفع خواهد شد.
وي گفت: در مرحله اول از طرح نوسازي مسير بي.آر.تي، پس از برداشتن لايهاي از آسفالت در محدوده ايستگاهها، از بتني با ضخامت بيشتر از بتن باند فرودگاهها و با دانهبندي خاص استفاده ميشود تا جلوي جمعشدگي آسفالت به ويژه در محل ايستگاهها گرفته شود.
حاجيزاده با اشاره بر اينکه بهرهگيري از تکنولوژي بتن غلتکي براي نخستين بار است که تجربه ميشود، اظهار اميدواري کرد تا با بهرهگيري از اين روش جديد همه مشکلات ناشي از جمعشدگي آسفالت حل و فصل شده و رضايت عمومي شهروندان فراهم شود.
اين عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي کلانشهر تبريز گفت: با توجه به وضعيت نامطلوب آسفالت مسير بي.آر.تي، بهسازي و نوسازي اساسي محدوده ايستگاهها در اولويت نخست مديريت شهري قرار دارد و تلاش بر اين است در حداقل زمان ممکن اين کار به اتمام برسد.
به گفته وي، علاوه بر محدوده ايستگاهها، بهسازي کامل مسير 18 کيلومتري بي.آر.تي تبريز در دستور کار شهرداري قرار دارد.
سخنگوي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز گفت: براساس اعلام معاون عمراني شهرداري تبريز، آسفالت برداشته شده از مسير بي.آر.تي، بازيافت شده و در آسفالتريزي راههاي روستايي مورد استفاده قرار ميگيرد.
اما چند ماه از اجراي اين طرح نميگذشت که در هجدهم فروردين امسال در پي بازديد معاون خدمات شهري و اجرايي شهرداري تبريز و بررسي مشکلات مسير BRT لکهگيري و آسفالت در نقاط مختلف اين مسير آغاز شد.
با آغاز اين لکهگيري مشکلات موجود در اين مسير که باعث کندي خدماتدهي اتوبوسهاي تندرو به شهروندان و مسافران عزيز ميشد، رفع و خدماتدهي با سرعت و کيفيت بيشتري انجام خواهد گرفت.
گزارش فارس حاکي است، شايد بهتر باشد اعضاي شوراي شهر و شهرداري را به سفري رويايي و مجاني با اتوبوسهاي بي.آر.تي دعوت کنيم تا بيشتر و بهتر از وضعيت اين مسير و شهر آگاهي و اتفاقات در آن پيدا کنند.
اين وضعيت اتوبوس بي.آر.تي شهر «اولينها« بود؛ شهري که اجازه نميدهد اصفهان با خيال راحت شعار «اصفهان نصف جهان» را سر دهد، شهري که کباده پايتخت شدن را بر دوش ميکشد، شهري که در طول تاريخ پرچمدار فرهنگ و تمدن ايران زمين بوده است و ...
اما داستان بي.آر.تي تبريز اينجا تمام نميشود چون بعد از اجراي نخستين بتن غلتکي در مسير بي.آر.تي تبريز اين طرح نيز جواب نداده و باز اين مسير با مشکلاتي مواجه شد و در پي بازديد معاون خدمات شهري و اجرايي شهرداري تبريز و بررسي مشکلات مسير BRT لکهگيري و آسفالت در نقاط مختلف اين مسير آغاز شد.
اما چند روز از اين لکهگيري نگذشته بود که باز با ماشين مخصوص لايهاي از بتن غلتکي مسير بي.آر.آتي تبريز برداشته شده و در حال آسفالت اين مسير هستند.
اين ماجرا در اينجا اهميت پيدا ميکند که محبوب پورعبدالله معاون فني و عمراني شهردار تبريز در روزهاي گذشته با بيان اينکه هيچگاه نخواستهايم پروژههاي عمراني را به صورت سَرسَري اجرا کنيم، خاطرنشان کرد: هر پروژه عمراني پيوست مطالعاتي و کارشناسي خاص خود را دارد که مهمترين جنبه آن نيازسنجيهاي صورت گرفته از شهروندان است؛ بر اين اساس هيچ پروژهاي بدون برخورداري از پشتوانههاي جامع مطالعاتي و بدون بررسي در نشستهاي فني، عمراني و ترافيکي کليد نخورده است.
معاون فني و عمراني شهردار تبريز با اشاره به لزوم بازنگري در برخي اقدامات عمراني گذشته گفت: در کنار اقدامات جديد عمراني خود را پاسخگوي کمکاريهاي گذشته نيز ميدانيم؛ به همين منظور، اصلاح هندسي برخي تقاطعها، تعريض برخي از تقاطعهاي غيرهمسطح و بازنگري در پروژههايي چون اتوبان پاسداران، اتوبان شفيعزاده و مسيرBRT را پيگيري کنيم.
عبداللهپور تصريح کرد: پروژههايي از قبيل مسير اتوبان پاسداران يا مسيرBRT با توجه به بار سنگين ترافيک و تعدد و تراکم تردد، بايد با در نظر داشتن زيرسازيهاي دقيق و اصولي اجرا ميشدند، اما در گذشته، بياعتنايي به اين اصل بديهي باعث شده امروز هزينه سنگيني متوجه مديريت شهري شود.
وي ادامه داد: با يک ارزيابي و محاسبه ساده ميشد نتيجه گرفت که آسفالت مسيرBRT با توجه به ترمزهاي پياپي اتوبوسهاي سنگين چه از نظر کيفيت و چه از نظر زيرسازي، بايد با آسفالت عادي تفاوت داشته باشد اما متاسفانه مفهوم حساس «پروژه عمراني» در گذشته چنان سهل و سطحي تلقي شده که مجالي براي محاسبات فني، نيازسنجيهاي ضروري و استفاده از فناوريهاي جديد باقي نگذاشته است.
عبداللهپور اضافه کرد: امروز براي جبران اين کمکاري بهترين فناوري روسازي جهان با هزينه سنگين در مسير BRT اجرا ميشود اما پرسش اينجاست که چه کسي بايد پاسخگوي هزينههاي تحميلي باشد؟
طرحهاي نردههاي مدرن BRT تبريز
داستان بي.آر.تي تبريز اينجا تمامي ندارد، هفتم فروردين امسال معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تبريز از اجراي طرح نردههاي مدرن در مسير بي.آر.تي خبرداد و نردههاي قبلي را برچيدند.
يعقوب وحيدکيا خاطرنشان کرد: با توجه به ساختار نامتوازن نردههاي نصب شده در مسير خطوط بي.آر.تي، شهرداري تبريز با اجراي طرح جايگزين در حدفاصل سه راه خاقاني تا چهار راه شهيد بهشتي نسبت به زيباسازي و افزايش ايمني اين مسير اقدام کرده است.
وي با اشاره به بهرهگيري از اصول زيباشناسي در اجراي اين طرح گفت: سيستم جديد از لحاظ منظر شهري داراي جلوه بيشتري بوده و با برخورداري از ترکيب زيبا و ساده، نوعي آرامش را در فضاي بصري شهر تداعي ميکند.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تبريز به جزئيات اين طرح اشاره کرد و افزود: رنگآميزي به کار گرفته شده در سيستم جديد، نشات گرفته از ساختار محيطي و طبيعت کوههاي عينالي است.
وحيدکيا اضافه کرد: جداول به کار گرفته شده در اين طرح از جنس پليمري پايه سيماني بوده و از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت، يخزدگي و چرکپذيري داراي کارايي مطلوبي است.
مشکل جدولهاي مورد اشاره هم کم نيست
اينک پرسش از مهندسان به ويژه معاون عمراني شهرداري تبريز اين است که از ميدان قونقا تا ميدان جهاد تبريز از اين جداول استفاده شده و بي.آر.تي مابين اين جداول حرکت ميکند اما فکري براي باران و برف اين مسير نشده چون هيچگونه مسيري براي عبور آب باران و برف تعبيه نشده است.
حتماً مسئولان پاشيدن آب از اين نقاط به روي عابران و ماشينهاي ديگر را در نظر گرفتهاند!؟
ضمناً هنوز اين طرح تمام نشده جداول احداث شده از ميدان جهاد در حال ريزش هستند.
بماند اينکه در روزهاي اخير وقتي لايهاي از بتن غلتکي را برداشته و براي آسفالت حاضر ميکردند بعد از ظهرها بعد از خشک شدن آب پاشيده شده براي جلوگيري از گرد و خاک اين مسير، تونلي از گرد و خاک را از ميدان قونقا تا راهآهن به مسافران بي.آر.تي تبريز هديه ميداد و مسافران نميدانستند در ازدحام اين اتوبوسها گرماي داخل را تحمل کنند يا گرد و خاک اين مسير را؟
حتماً اعضاي شورا و مديران شورا سوار اتوبوس يا بي.آر.تي نميشوند که مشکلات بي.آر.تي تبريز تمامي ندارد، اي کاش مسئولان شهري ما مشکلات شهر را خودشان لمس ميکردند.
قضاوت در اين مسئله را به مردم واگذار ميکنيم و خبرگزاري فارس در گزارش خود تنها به يادآوري و عملکرد مديران پرداخت تا مردم خودشان به قضاوت بنشينند.