1401/05/14 - 19 : 6
کد خبر: 28360
مداح اهل بيت در گفتگوي اختصاصي با احرار :
مداحان در مقابله با هجمه هاي فرهنگي نقش مهمي دارند
احرار: در روزهاي ماه محرم، ماه اشک و خون و ماتم قرار داريم و شور عاشورايي در دل محبان سيدالشهدا بيش از پيش نمايان شده است؛ شهر رنگ و بوي عزا گرفته و از همه جا نواي حسيني به گو ش مي رسد و اين نواها هر شيفته اي را به سمت خود مي کشاند ومحافل حسيني و هيآت مملو از عاشقان و شيفتگان اباعبدالله حسين (ع) شده و هر کس به نحوي تلاش مي کند در اين ساحت مقدس عرض ارادت کند.

 نگار محمدي رئوف --در روزهاي ماه محرم، ماه اشک و خون و ماتم قرار داريم و شور عاشورايي در دل محبان سيدالشهدا بيش از پيش نمايان شده است؛ شهر رنگ و بوي عزا گرفته و از همه جا نواي حسيني به گو ش مي رسد و اين نواها هر شيفته اي را به سمت خود مي کشاند ومحافل حسيني و هيآت مملو از عاشقان و شيفتگان اباعبدالله حسين (ع) شده و هر کس به نحوي تلاش مي کند در اين ساحت مقدس عرض ارادت کند؛ در اين بين مداحان نيز با مديحه سرايي و روضه خواني در وصف اهل بيت ارادت قلبيشان را نمايان مي سازند، مداحي افتخار بزرگي است که نصيب همه نمي شود و عشق و ارادت قلبي خاصي رامي طلبد و رسالت سنگيني است؛ مخصوصا اين موقعيت خطيري که از لحاظ فرهنگي و ديني قرار گرفته ايم ارزش و اهميت مديحه سرايي را دوچندان کرده است.

به بهانه  ايام  عزاداري حسيني  گفتگويي با  حاج احد فلاحي يکي از اعضاي کانون مداحان تبريز ترتيب داده ايم که خواندنش خالي از لطف نيست.

برنامه اصلي کانون مداحان نظارت، ساماندهي و آموزش است

اين عضو کانون مداحان تبريز در مورد برنامه هاي اين کانون توضيح مي دهد: در کانون مداحان شهر تبريز برنامه ها به صورت کلي در راستاي نظارت، ساماندهي و آموزش هاي مداحي است که آموزش هاي لازم توسط مداحان پيشکسوت و روحانيون بزرگوار ارائه مي شود و بيشتر براي جوانان علاقمند به مداحي است که مي خواهند پا به اين عرصه بگذارند.

وي ادامه مي دهد: يکي ديگر از برنامه هاي مهم کانون نظارت بر مداحان است؛ اين قشر در غناي فرهنگي و مذهبي جامعه نقش بسزايي دارند و حتما بايد بر فعاليتشان نظارت اتفاق بيوفتد و همانطور که هر شغل و صنفي براي فعاليت نياز به يکسري آموزش ها و نظارت ها دارد مداحي نيز مستثني از اين قضيه نيست

احد فلاحي در مورد برنامه هاي کانون براي ماه محرم بيان مي کند: کانون‌ مداحان تقويم سالانه دارد و در ماه بصورت مرتب جلساتمان برگزار و براي همه مناسبت هاي مذهبي برنامه ريزي مي شود در اين راستا هم کانون برنامه دارد تا با استفاده از پتانسيل مداحان پيشکسوت و نامدار تبريز در کنار شور حسيني شعور حسيني هم ايجاد کند.

اشعار مداح بايد داراي پيام براي مخاطب باشد

عضو کانون مداحان تبريز در مورد اهميت و تاثير مديحه سرايي مي گويد: ارزش يک مدح ده دقيقه اي برابر با يک ساعت صحبت هاي يک فرد منبري است؛ قطعا بايد اشعار يک مداح داراي پيام براي مخاطبان و جامعه امروز باشد مخصوصا در اين برهه زماني که توسط فضاي مجازي با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي که از طرف غرب وجود دارد جوانان به سمت فرهنگ غربي سوق داده مي شوند و به معناي واقعي از دست مي‌روند و متاسفانه دين گريزي در جامعه مشهود است.

وي ادامه مي دهد: حتي در هيآت و مساجد با اين مسائل روبرو هستيم و استقبال جوانان امروزي از مراسمات مذهبي مثل سابق نيست و ديگر آن شورهمراه با شعور را نمي بينيم.

احد فلاحي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص فضاي مجازي مي گويد: رهبري فرمودند که فضاي مجازي پتانسيل بزرگي است اما به شرطي که در جهت و مسير صحيح استفاده شود و ما نيز بايد از اين ظرفيت استفاده کنيم.

وي در مورد نقش مراسمات مذهبي و مداحان و همچنين فضاي مجازي براي مقابله با تهاجم فرهنگي غرب توضيح مي دهد: دراين راستا ضروري است پيرغلامان هيآت و مداحان احساس مسووليت کنند و نيز با استفاده از ظرفيت هاي مثبت فضاي مجازي در مقابل فرهنگ مسموم غرب با برنامه ريزي هاي دقيق و اصولي بايستيم و خط مشي درست را براي جوانان مشخص کنيم.

يکي از رسالت هاي هيآت مقابله با هجمه هاي فرهنگي است

مداح تبريزي درخصوص کارهايي که مجموعه هاي مذهبي و مداحان در مورد هجمه هاي فرهنگي مي توانند انجام دهند مي گويد: هيئت ها و مجموعه هاي فرهنگي و مذهبي برپاخواسته از آحاد جامعه است و تافته جدابافته نيستند و بسيار در اينگونه مسائل تاثيرگذارند؛ قطعا يکي از رسالت هاي هيآت مقابله با هجمه هاي فرهنگي غرب مي باشد و مي توانيم با استفاده از خطيب ها و مداحان توانمند و عالم در راستاي روشنگري و رفع نياز جوانان و مقتضيات جامعه امروزي حرکت کنيم؛ بايد مداحي ها و روضه هاي ما متناسب با علم روز باشد؛ اکنون اگر در محافل مذهبي نتوانيم نياز جوانان را برطرف کرده و جذبشان کنيم قطعا از محافل دور خواهند شد.

احد فلاحي در مورد افزايش علم ها و ايجاد شدن هيئت هاي کوچک در تبريز بين مي کند: امروز در تبريز باافزايش لجام گسيخته هيئت‌هاي مذهبي روبرو هستيم و در يک محله کوچک 50 هيئت وجود دارد به عقيده بنده وقتي همه ما براي يک مکتب خدمت مي کنيم لزومي بر افزايش علم ها نيست متاسفانه جاه طلبي، حب نفس و مقام و شهرت طلبي گاهي باعث اين اقدامات شده که موجب مخدوش شدن هيآت با سابقه مي شود.

 مداحي فقط شعر و صداي دلنشين نيست

مداح اهل بيت در مورد توصيه اش به مداحان جوان به سخني از حاج اسماعيل دولابي اشاره مي کند و مي گويد: من هنوز در جايگاهي نيستم که توصيه کنم، حاج آقاي دولابي فرموده اند هرکس در اين آستان خود را رها کند اهل بيت دستش را مي‌گيرند اما اگر تواضع و اخلاص نباشد اهل بيت دستش را رها مي کنند.

وي ادامه مي دهد: بنده به عنوان يکي از فعالان عرصه مداحي فقط مي خواهم چند پيشنهاد به مداحان جوان بدهم و آن اينکه تا جايي که مي توانند سعيشان براين باشد که راه و منش مداحان بزرگ را ادامه دهند؛ بايد توجه کنيم که مداحي فقط صدا و شعر دلنشين نيست حتما بايد متخلق به اخلاق باشيم ممکن است در جامعه يکسري کارها مباح باشد اما براي مداح و روضه خوان مکروه است از برادران جوان دوستانه تقاضا دارم تا اخلاص و تقوا و درکنار آن استفاده از مضامين عالي در مدح ها را سرلوحه خود قرار دهند تا بتوانند در اين مسير سربلند و موفق باشند.

احد فلاحي در خصوص موقعيتي که اکنون در عرصه مداحي در آن قرار گرفته است مي گويد: بنده در عرصه مداحي هرچه دارم را مديون اهل بيت، دعاهاي پدر و مادرم و اساتيد گرانقدرم هستم که توانسته ام عرض ارادتي به ساحت مقدس اهل بيت داشته باشم.

 

گفتگو: نگار محمدي رئوف

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 5

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.