1394/2/9 - 15 : 48
کد خبر: 2796
گزارش
ضرورت توجه به ظرفيت ??? گونه گياه دارويي در آذربايجان شرقي
احرارنيوز: با وجود تنوع بسيار بالاي گياهان دارويي در آذربايجان شرقي به دليل برداشت هاي بي رويه و کارشناسي هاي نامناسب اين گياهان بدرستي مورد بهره برداري قرار نمي گيرند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، گياهان دارويي يکي از پتانسيل هاي بالاي هر منطقه در زمينه هاي دارويي و البته اقتصادي است که در اين ميان استان آذربايجان شرقي با دارا بودن بيش از ??? گونه گياه دارويي يکي از متنوع ترين استان هاي کشور در زمينه توليد اين گياه است.

هر شهرستان و منطقه اي در استان براي گياه دارويي خاصي مستعد است و در اين ميان شهرستان هايي همچون اسکو، تبريز، شبستر، مراغه، مرند و بستان آباد داراي پتانسيل بالايي در رشد اين گياهان هستند.

گياهان دارويي استان که قابليت صادراتي بالايي  دارند و طبق نظر کارشناسان حوزه کشاورزي نياز به بازاريابي و از سوي ديگر تجاري سازي است.

توليد ??? گونه گياهان دارويي در آذربايجان شرقي

ابوالفضل شکوري در خصوص جزئيات توليد گياهان دارويي در استان گفت: در کل کشور دو هزار و ??? نوع گياه دارويي داريم که حدود ??? گونه آن در استان به شکل زراعي و طبيعي توليد مي شود و به همين دليل مي توان آذربايجان شرقي را يکي از متنوع ترين استان ها از لحاظ توليد گياهان دارويي دانست.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص منابع توليد گياهان دارويي گفت: اين گياهان از دو منبع طبيعي و همچنين زراعي بدست مي آيند اما آنچه جزو اهداف ما محسوب مي شود توليد گياهان به شکل زراعي است تا مناسب با نيازها و به صورت اقتصادي به بازار عرضه شوند.

وي ادامه داد: از آنجايي که اقليم هاي متفاوتي در کشور داريم محصولات متنوعي در سراسر آن توليد مي شود که در اين ميان استان آذربايجان شرقي به دليل اقليم مناسب محل خوبي براي توليد اين گياهان است.

شکوري با اشاره به تشکيل ستاد فناوري گياهان دارويي در سطح کشور و به دنبال آن آذربايجان شرقي گفت: با تشکيل اين ستاد تحول بزرگي در زمينه توليد گياهان دارويي را شاهد خواهيم بود.

وي ادامه داد: در اين ستاد، گياهان دارويي در زمينه بازاريابي، تجاري سازي و پژوهش مورد مطالعه قرار مي گيرند تا عمده مشکلات اين بخش را بتوانيم به شکل مناسبي حل کنيم.

بازاريابي گياهان دارويي در استان بايد ساماندهي شود

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان در ادامه با اشاره به مشکلاتي در توليد و عرضه اين گياهان گفت: بازار مطمئني براي اين محصولات وجود ندارد و براي عرضه مناسب اين محصولات نياز به بازاريابي مناسبي داريم تا در اين خصوص زيان نبينيم.

شکوري ادامه داد: از سوي ديگر چون بيشتر اين گياهان به شکل طبيعي مي رويند، هر گونه برداشت غيرکارشناسي اين نوع گياهان موجب تخريب آن ها و مراتع مي شود.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان در خصوص برداشت بي رويه از گياهان دارويي گفت: اين برداشت بي رويه زمينه ساز تخريب مراتع شده است که در آينده مي تواند براي ادامه فعاليت اين صنعت خطرآفرين باشد.

وي افزود: به همين دليل در ستاد فناوري گياهان دارويي به دنبال زراعي سازي اين محصولات هستيم تا توليد و کيفيت و کميت آن به دست کشاورزان خودمان باشد و تنها به اين صورت است که مي توان اين محصولات گياهي را به شکل مقرون به صرفه اي وارد بازار کرد.

شکوري با بيان اينکه مي توان از کاشت اين گياهان در حاشيه درياچه اروميه نيز بهره برد، گفت: گياهان دارويي مقاوم به کم آبي بوده و اهلي کردن و كاشت گياهان مناسب در حاشيه اين درياچه مي تواند مفيد باشد.

تحقيقات گياهان دارويي بايد با جديت دنبال شود

رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان‌شرقي با اشاره به لزوم تحقيقات گياهان دارويي در استان گفت: با انجام فعاليت هاي تحقيقاتي در خصوص اين گياهان مي توان شاهد بهبود توليد و از سوي ديگر دسترسي ارگان‌هاي دانشگاهي و دولتي به آمارهاي مربوط به توليد بهينه آن بود که اميدواريم اين مراکز نيز بتوانند براي توليد محصول با کيفيت طرح هايي ارائه دهند.

حسين لطفعلي‌زاده ادامه داد: برخي گونه هاي شناسايي شده در استان اهلي شده و از سوي ديگر فعاليت‌هاي مرتبط با کاشت و توليد بذر آن ها در مرکز تحقيقات دنبال مي شود.

وي افزود: در صورتي که بتوانيم گام موثري براي توليد اين محصول برداريم به طور قطع شاهد صادرات بالا و ارزآوري اين محصول خواهيم بود.

صادرات گياهان دارويي به شکل فله اي انجام مي شود

دبير کميته توسعه گياهان دارويي استان نيز  با اشاره اي به مشکلات اين صنعت گفت: متاسفانه در بحث نحوه تهيه، کاشت، بسته‌بندي و صادرات گياهان دارويي دقت کافي انجام نمي شود و اين امر موقعيت صادراتي مناسب اين محصول را از بين برده است.

بهمن پاسبان اسلام ادامه داد: اين امور سبب صادرات فله اي گياهان دارويي شده است که مضرات فراواني مي تواند براي کل کشور و درآمد حاصل از صادرات آن داشته باشد و در اين ميان سود حاصل از صادرات اين محصول بسيار پايين خواهد بود.

وي در مورد مشکلات توليد گياهان دارويي در استان نيز گفت: متاسفانه برداشت بي رويه از اين محصول بالا رفته و از سوي ديگر مکانيزاسيون خوبي در اين صنعت موجود نيست که اين امور مشکلاتي را در اين حوزه ايجاد کرده است، همچنين از مراکز علمي مي خواهيم به منظور انجام تحقيقات لازم در اين زمينه اقدام کنند.

 پاسبان اسلام ادامه داد: گاهي نبود فرآيند بسته بندي سبب مي شود تا اين محصول پس از صادرات به کشورهاي ديگر، توسط آن ها بسته بندي شده و با ارزش افزوده بالا به ديگر بازارها عرضه شود که اين هشداري براي کشور ما است.

با توجه به اهميت گياهان دارويي در حوزه اقتصادي و سلامت، اين موضوع مي‌تواند در برنامه‌ريزي‌هاي کلان کشور جايگاهي شايسته و درخور توجه داشته باشد. به ويژه توجه به امر صادرات اين محصول بايد جدي گرفته شود.

گزارش: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 1

  آخرین اخبار
کمبود ذخاير خوني در تبريز
دستگيري قاتل سه عضو خانواده بنابي در کمتر از هشت ساعت
چهارمين کاروان تجهيزات آموزشي و هنرستاني با ياد و نام شهداي استان، به نواحي و مناطق آذربايجان شرقي راهي شد
برقراري مجدد ارائه تسهيلات خريد تراکتور به کشاورزان از ماه آينده باتدبير وزير جهاد کشاورزي
ابراهيم مولائي دبير اجرايي بيست‌ويکمين کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران و چهارمين جشنواره مردم‌داري شد
همه ايرانيان بايد شهد شيرين موفقيت‌هاي تراکتورسازي را بچشند
اجراي طرح شهيد عجميان در هزار و 100 مدرسه استان
استاندار جديد آذربايجان‌شرقي اين هفته انتخاب مي‌شود
امام جمعه تبريز: صهيونيست‌ها به هيچ چيز پايبند نيستند
کشف 11 ميليارد ريال کالاي قاچاق در مراغه
  پربازدیدترین اخبار
همه ايرانيان بايد شهد شيرين موفقيت‌هاي تراکتورسازي را بچشند
اجراي طرح شهيد عجميان در هزار و 100 مدرسه استان
امام جمعه تبريز: صهيونيست‌ها به هيچ چيز پايبند نيستند
ابراهيم مولائي دبير اجرايي بيست‌ويکمين کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران و چهارمين جشنواره مردم‌داري شد
استاندار جديد آذربايجان‌شرقي اين هفته انتخاب مي‌شود
برقراري مجدد ارائه تسهيلات خريد تراکتور به کشاورزان از ماه آينده باتدبير وزير جهاد کشاورزي
چهارمين کاروان تجهيزات آموزشي و هنرستاني با ياد و نام شهداي استان، به نواحي و مناطق آذربايجان شرقي راهي شد
کمبود ذخاير خوني در تبريز
پزشکيان: چاره‌اي جز حل موضوع FATF نداريم/ چين شريک استراتژيک ما است
دستگيري قاتل سه عضو خانواده بنابي در کمتر از هشت ساعت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.