1394/2/8 - 07 : 00
کد خبر: 2783
گزارش
نارضايتي شهروندان اردبيل از موج پيامکهاي تبليغاتي/مزاحم حذف نشدني
احرارنيوز: پيامک تبليغاتي در حالي در فاصله هاي زماني کوتاه گوشي هاي همراه را به لرزه در مي آورد که در اغلب مواقع مطابق خواست دارنده خط تلفن نبوده و نسبت به حقوق شهروندان بي اعتنا است.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، در پي درخواست مکرر شهروندان اردبيلي مبني بر رسيدگي موضوع ارسال پيامک هاي تبليغاتي ناخواسته خبرگزاري مهر بر آن شد نظرات اين شهروندان را درج کرده و نسبت به انعکاس آن به مسئولان اقدام کند.

طي چند سال گذشته پيامک تبليغاتي به يکي از گرفتاري هاي اساسي زندگي روزمره تبديل شده و نه تنها مطابق با اصول و استانداردها اجرا نمي شود بلکه موجبات اعتراض شهروندان را نيز فراهم ساخته است.

پيامک ها که اغلب در موضوعات مختلف بدون درخواست دارنده خط تلفن به وي ارسال مي شود به حدي تعداد و گستره بالايي دارد که عملا آشفتگي و کلافه گي فرد را موجب شده و آسايش را از وي سلب مي کند.

از سويي کسر هزينه براي برخي پيامک ها و يا درخواست هزينه هاي گزاف در تداوم اطلاع رساني در قالب يک پيامک خاص موجب شده عملا رغبتي براي استفاده از پيامک ها باقي نماند. بطوريکه شهروندان در ترجيحات خود حذف کامل پيامک را درخواست کرده اند.

موضوعات ربطي به من ندارد

چگونه همسرتان شما را دوست داشته باشد، بهترين گزينه خريد لباس، چه لباس هايي براي نوزاد نخريم، بيماران ديابتي و دستگاه تست قند خون، چگونه وزن کم کنيم، بسته هاي عضويت رايگان، دريافت آگهي فرصت هاي شغلي، همسرتان را شيفته خود کنيد، بهترين درمان چاقي و ... اينها جملاتي است که هر روز از صبح تا شب و حتي نيمه شب براي هر دارنده تلفن همراه يا ايرانسل ارسال مي شود.

نسيم محمدپور مي گويد من يک دانشجو هستم و اغلب اين پيامک ها به درد من نمي خورد جز اينکه کلافه شوم و وقت و بي وقت مجبور به پاک کردن پيامک ها شوم هيچ کاري با آن ها ندارم.

محمد پور نه علاقه اي به ادامه اين پيامک ها مطابق متن دارد و نه اعتقادي به دست يابي به پاسخ سوالات و اطلاعات عمومي از طريق پيامک دارد.

ياسر فرخي نيز تاکيد دارد که خط تلفن شبيه مجلات زرد شده که مي خواهد از هر چيزي به آدم اطلاعات بدهد و در تمام موارد نيز ناکام مي ماند و اين در حالي است که به عنوان مثال براي دوست داشته شدن توسط همسر نمي توان روي چند پيام کوتاه بسنده کرد.

فاطمه خدايي در کهولت سن به سختي با اصرار فرزندانش گوشي همراه به دست گرفته است.

مي گويد براي اينکه از حال و روزم خبردار شوند و جايي مي روم پيدايم کنند، گوشي به من دادند اما از اينهايي که مي فرستند سر در نمي آورم و بعضي وقت ها دخترم مي آيد همه شان را پاک مي کند.

احد بخشنده کارگر است تاکيد دارد که اين پيامک ها جز اعصاب خوري فايده اي ندارد. در واقع از هيچ کدام استفاده نکرده و نمي داند چرا مجبور است به خاطر داشتن يک خط تلفن اين همه پيامک ناخواسته دريافت کند.

معصومه اميدوار دو فرزند دارد و مي گويد تا به حال از پيامک ها استفاده نکرده است. فقط يکبار يکي از آن ها را براي دريافت اطلاعات خريد لباس مطالعه کرده و به تبليغات مارک خاصي رسيده است.

اميدوار اضافه مي کند: از آن تاريخ ديگر پيامک ها را باز نمي کنم فقط حذفشان مي کنم.

سود آفريني از مشتريان ناراضي

با توجه به اظهارات اين افراد اغلب شهروندان اردبيلي نه تنها از پيام هاي کوتاه استفاده نمي کنند بلکه موافق نيستند که پيامک ها به اطلاعات عمومي، هوش، مهارت و خلاقيت آن ها افزوده است.

در واقع پيامک ها بدون توجه به نياز گروه هاي خاص به صورت انبوه ارسال مي شوند و مثلا در يک دور همي خانوادگي در آن واحد تمامي گوشي هاي تلفن همراه پيام خاصي را دريافت مي کنند. در حالي که در همان جمع کوچک و بزرگ، پير و جوان و اقشار مختلف جامعه حضور دارند.

ارزان بودن اين شيوه تبليغاتي و استقبال مخابرات از تسهيل در ارسال آن به دليل درآمد زايي موجب شده اغلب شرکت ها معتبر و غير معتبر از پيامک تبليغاتي استفاده کنند و گروهي نيز دلالان ارسال پيامک شوند.

بطوريکه هر شرکت نوپا و تازه تاسيسي نيز فرصت ورود به حريم خصوصي شهروندان را يافته و با تبليغات دهان پر کن به دنبال جذب مشتري است.

در اين ميان پيامک هاي که با آموزه هاي فرهنگي در تعارض است نيز به دليل درآمد زايي ارسال مي شود. در واقع کلاه برداري، تقلب، کسر هزينه هاي قابل توجه در هر پيامک و نشر موضوعات غير واقع نيز در ميان اين پيامک ها ديده مي شود.

به نظر مي رسد برخي از پيامک ها با استفاده يا در واقع مي توان گفت سواستفاده از مشکلات فعلي از جمله بيکاري، بيماري هاي کم تحرکي، ازدواج و... و. با ذهن مخاطب بازي کرده و به دنبال درآمد زايي از طريق اين مشکلات است.

 بي توجهي به خواست و سلايق مخاطبان خود موجب بي اعتمادي شده تا جايي که يکي از شهروندان مخابرات را مقصر اين وضع مي داند و مي گويد چند بار شکايت کرديم اما پاسخي ندادند.

حذف مي کنيم، حذف نمي شود

تنها پيشنهاد مخابرات و اپراتورها براي رهايي از دست پيامک ها حذف آن با ارسال کد به شماره پيامک خاص است.

با اين وجود يکي از شهروندان مي گويد: امتحان کردم مدتي حذف شد اما دوباره پيامک ها ارسال مي شدند.

از سويي حذف پيامک تبليغاتي به منزله حذف تمامي پيامک ها است که به عقيده محمد پور صحيح نيست چرا که برخي از اين پيامک ها ضروري و مورد نياز است از جمله امورات مربوط به دانشگاهش.

به همين دليل پيشنهاد فعلي براي خلاص شدن از پيامک هاي تبليغاتي چندان مورد استفاده نبوده و باز نسبت به حقوق شهروندان بي توجه است.

ناراحتي شهروندان از کسر هزينه پيامک ها نيز شنيدني است. در انتهاي هر پيامک تبليغاتي هزينه ارسال پيامک هاي بعدي قيد شده که در اغلب مواقع قيمت‌ آن بالاتر از هزينه ارسال پيامک در شرايط عادي است.

در برخي هزينه هر پيامک ??? تومان نوشته شده و در برخي پيامک ها بدون خواست مشتري در هر ارسال هزينه کسر مي شود.

البته اين گلايه ها هيچگاه از سوي مخابرات پذيرفته نبوده و به دليل اينکه فيش تلفن همراه همواره با هزينه هاي جانبي و سرجمعي حساب مي شود، چنين موضوعي مورد بررسي قرار نگرفته است.

ضرورت اجراي طرح هاي ساماندهي

آيين نامه ساماندهي و نظارت بر خدمات پيامکي شبکه هاي ارتباطي بهمن ماه سال ?? در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب رسيد تا پس از اين ارسال خدمات پيامکي در شبکه هاي ارتباطي با الزام ارائه دهندگان خدمات پيام کوتاه موبايل، مبني بر دريافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد.

قرار شده است محتواي پيامک ها توسط کارگروه مربوطه بررسي شود و پيامک ها در دو دسته خدمات پيامک انبوه که جنبه تبليغاتي دارد و بدون درخواست مشترک ارسال مي شود و هزينه اي براي مشترکان دربر نخواهد داشت و نيز پيامک هاي ارزش افزوده که به انتخاب مشترک خواهد بود و بايد بابت آن هزينه پرداخت کند مورد بررسي قرار گيرد.

با اين وجود به نظر مي رسد هر چند اين مصوبه بر اساس شکايت هاي مردمي از پيامک ها به تصويب رسيده اما با گذشت سه ماه از زمان تصويب وارد فاز اجرايي نشده است.

بالعکس از ابتداي سال جاري تعداد پيامک هاي تبليغاتي و گستره موضوعات آن گوشي هاي تلفن همراه را به آگهي نامه تبديل کرده است.

شهروندان اردبيلي خواستار تعديل پيامک ها و پاسخگويي نهادهاي مسئول هستند و معتقدند گرفتاري هاي ناشي از پيامک ها بيش از محاسن اطلاع رساني آن بوده است.

گزارش: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.