1394/2/6 - 15 : 47
کد خبر: 2732
در آستانه سفر روحاني به آذربايجان
سر ايران، از رئيس‌جمهور چه مي‌خواهد!
احرارنيوز:با چرخي در شهر جوياي آن شديم تا بدانيم سر ايران از رئيس جمهور چه مي‌خواهد، هرچنداغلب مردم بر اين باورند که سفرهاي استاني هيئت دولت براي هر استان، بايد ثمرات و برکات زيادي داشته باشد که مسلما همينطور هم بايد باشد.

، به گزارش احرارنيوز،به نقل از فارس، رئيس جمهور به همراه هيئت دولت، در سفر قريب‌الوقوع به استان آذربايجا‌ن شرقي مي‌آيند، از اين رو، در گزارش ميداني به جمعي از مردم آذربايجان‌شرقي و به ويژه شهر تبريز رفتيم، تا خواسته‌ها و انتظارات آنان را از رئيس جمهور و کاروان تدبير و اميد جويا شويم. 

بدينسان در اين گزارش ميداني از مردم استان آذربايجان‌شرقي مشخص شد، کمک به رفاه قشر کمک درآمد و آسيب‌پذير جامعه، حل مشکل بيکاري جوانان و فارغ التحصيلان مراکز آموزش عالي، توزيع عادلانه بودجه در استان‌ها، رفع و حل مشکلات مسکن مهر استان، حمايت از کشاورزان، روستائيان و عشاير، کمک به تامين مسکن براي قشر حمايتي و ضعيف جامعه، توسعه صنعت گردشگري، حمايت و کمک به روند بازسازي خانه‌ها و زيرساخت‌هاي مناطق زلزله‌زده شهرستان ورزقان، احياي درياچه اروميه، کاهش نرخ سود تسهيلات بانکي، حمايت از توسعه و سرمايه‌گذاري در استان و ... از جمله مهم‌ترين مطالبات و انتظارات مردم آذربايجان از رئيس جمهور و هيات دولت است.

* انتظارات مردم آذربايجان از رئيس‌جمهور

بر همين اساس نيز اغلب مردم بر اين باورند که سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيئت دولت براي هر استان که مي‌روند، بايد ثمرات و برکات زيادي داشته باشند، که به نظر مي‌آيد مردم با توجه به عدم تحقق برخي از وعده‌هاي دولت‌هاي قبلي در اين زمينه نيز گلايه‌مند هستند.

به هر حال آنچه در اين خصوص مهم است اين است که، بر همين اساس نيز اخيرا مقام عالي استان در گزارشي اعلام کرد که دولت قبلي چهار سفر به استان داشت که در جريان اين سفرها، دو هزار و 526 تعهد شامل دو هزار و 48 تعهد مالي و 478 تعهد غيرمالي با 127 هزار ميليارد ريال اعتبار براي استان انجام شد که از اين رقم تنها 15 هزار ميليارد ريال معادل 12 درصد عملياتي شده و 88 درصد باقي مانده است و در قالب تسهيلات نيز 37 هزار ميليارد ريال براي استان تعهد ايجاد شد که 18 هزار و 500 ميليارد ريال آن محقق شده است.

در هر حال، در اين زمينه به سراغ مردم آذربايجان‌شرقي رفتيم که در اين زمينه ديدگاه‌ها و نظرات مختلف داشته‌اند که جاي بسي تامل و تفحص دارند.

مهدي قرباني، يکي از دانشجويان دانشگاه‌هاي شهر تبريز با انتقاد از وضعيت فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها مي‌گويد: امسال فارغ‌التحصيل خواهم شد، ولي اميدي به پيدا کردن شغل مناسب و کسب حداقل درآمد براي خانواده خويش نيستم.

وي در اين ارتباط از رئيس‌جمهور و هيئت دولت مي‌خواهد، يک فکر اساسي به حال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي داشته باشد و با برنامه‌ريزي درست اقدام به جذب دانشجو در رشته‌هاي مختلف در دانشگاه و ساير مراکز آموزش عالي داشته باشند.

* قشرهاي آسيب‌پذير جامعه، همچنان چشم‌انتظار رئيس‌جمهور

علي صابري، يکي از شهروندان منطقه پاسداران شهر تبريز نيز بر اين باور است: در دولت قلبي اين سفرهاي استاني برکات خاصي براي شهروندان عادي و به ويژه قشر آسيب‌پذير جامعه داشته اما مشکلات آنان را به صورت موقت حل کرده و لذا امروز از دولت تدبير و اميد مي‌خواهند که حمايت ويژه‌اي از قشر ضعيف جامعه و به خصوص مددجويان بهزيستي و کميته امداد امام خميني(ره) داشته باشند، چرا که با اين وضعيت جامعه با اندک حمايتي که از سوي اين نهادها به مددجويان مي‌شود، نمي‌توانند حداقل‌هاي آسايش و رفاه از زندگي را براي خانواده‌هاي خويش فراهم کنند.

نادر اکبري، ساکن يکي از روستاي‌هاي شهرستان تبريز هم که بافنده فرش دستباف است، در مورد سفر استاني تيم دولت به استان‌ها معتقد است: بخش عمده مشکلات مردم در روستاهاي استان در سال‌هاي اخير به دليل خشکسالي بوده است که اين امر باعث شده مردم و به خصوص جوانان روستاها به فکر شغل ديگري به غير از شغل کشاورزي و دامپروري باشند، که با اين وضعيت رکود بازار در استان و به ويژه شهرستان‌ها؛ روستائيان بيشتر از ساکنان شهرها دچار مشکل مي‌شوند که در اين زمينه نيز حمايت دولت و مسئولان ذيربط ضروري است.

مجيد کمالي، يکي ديگر از توليدکنندگان منطقه چرم شهر مايان نيز از عدم رونق بازار کسب و کار در استان مي‌گويد، و در ادامه يادآور مي‌شود: در دولت قبلي به توليد کمتر توجه‌اي شده و امروز از دولت يازدهم مي‌خواهيم در اين خصوص اقدامات شايسته‌اي براي رونق کسب و کار و به ويژه توليدات کنندگان کوچک انجام دهند، چرا که امروز اين توليدکنندگان محتاج حمايت هستند.

شمس‌الله مددي، ساکن يکي از مجتمع‌هاي فاز سه مسکن مهر شهر جديد سهند هم از عدم توجه مسئولان و مديران به مشکلات ساکنان اين منطقه که از طبقه محروم و مستضعف جامعه هستند، مي‌گويد، که کمترين توجهي به حل مشکلات آنان نمي‌شود.

* زلزله‌زدگان ورزقان به وسعت ايران غم دارند

سلطان کريمي، شهروند ساکن يکي از روستائيان منطقه زلزله‌زده شهرستان ورزقان نيز با انتقاد از عدم تحقق برخي از وعده‌هاي دولت و مسئولان به زلزله‌زدگان اين شهرستان خبر مي‌دهد و تصريح مي‌کند: زلزله موجب خسارت زيادي به مناطق مسکوني و زيرساخت‌هاي اين شهرستان وارد کرد، که مسئولان در اين ارتباط نيز وعده‌هاي زيادي براي بازسازي مجدد آن داده بودند، که متاسفانه مثل اينکه فراموش شده است.  

وي مي‌گويد: در اين منطقه سرمايه و ظرفيت‌هاي زيادي براي توسعه همه جانبه وجود دارد که نمونه بارز آن وجود معدن مس سونگون است که بايد از اين ظرفيت‌ها براي رشد، شکوفايي و آباداني و به ويژه رفاه حال مردم اين منطقه استفاده شود.

* کشاورزان آذربايجان‌شرقي حال و روز خوشي ندارند/ تبديل باغ‌ها به خانه‌باغ‌ها

سلمان خدايي، يکي ديگر از ساکنان روستاهاي منطقه شهرستان ورزقان، هم بر اين باور است: با وجود زمين‌هاي حاصلخيز و آب فراوان براي کشاورزي و دامپروري، معادن فعال و منطقه گردشگري ويژه، همچنان اکثر اهالي اين شهرستان با فقر و بيکاري به سر مي‌برند و از حداقل امکانات زندگي شهري و شهروندي محروم هستند.

مريم صمدي، يکي ديگر از شهروندان شهرستان تبريز نيز از ظرفيت‌هاي اين استان مي‌گويد و معتقد است: استان آذربايجان‌شرقي در عرصه‌هاي مختلف از جمله جذب سرمايه‌گذاري، صنعت و معدن، کشاورزي، دامپروري، گردشگري و ... به عنوان قطب به حساب مي‌آيد، ولي با توجه به اين ظرفيت‌ها نسبت به ساير کلانشهرهاي ديگر کشورمان در سال‌هاي اخير کمتر توسعه يافته که در اين زمينه توزيع عادلانه امکانات و اعتبارات ملي به استان‌ها ضروري است.

يکي ديگر از کشاورزان صوفياني معتقد است زنگ خطر براي کشاورزي استان به صدا درآمده است با وجود کمبود آب بيشتر باغ‌ها در روز روشن به خانه باغ تبديل شده و از حالت کشاورزي خارج مي‌شود و روزانه مثل قارچ اين خانه‌باغ‌ها رشد کرده و باغ‌هاي اين منطقه به شهر تبديل شده است.

مهدوي کشاورز مرندي نيز از تبديل باغ‌هاي سرسبز و مستعد اين منطقه به خانه باغ ابراز نگراني مي‌کند و از بي‌توجهي مسئولان به اين امر انتقاد مي‌کند.

گزارش فارس حاکي است، چند برابر شدن قيمت زمين و باغ شهرها و روستاهاي اطراف تبريز برآيند و نتيجه چنين سهل‌انگاري و بي‌توجهي به اين معضل در حال رشد است. نصب پلاکاردهاي بسيار و مختلف بر روي ديوار بسياري از باغات و اراضي شهرهاي اطراف نظير صوفيان، شبستر، مرند، بستان‌آباد، اسکو و آذرشهر و خسروشهر و باسمنج و سردرود گوياي اين واقعيت است که اين بدعت و تب به سرعت در حال رواج در بين خانواده‌هاي آذربايجاني است و به نوعي به چشم و هم چشمي خانواده‌ها مبدل شده است.

*احياي درياچه اروميه در حد شعار باقي نماند

کارمند يکي از اداره‌هاي شهرستان تبريز، هم در مورد برکات و آثار سفرهاي استاني دولت بر اين باور است: اين سفرها مي‌توانند، برکات زيادي براي استان‌ها داشته باشد، به شرط اينکه تمام وعده‌ها و مصوبات دولت اجرا شود و در حد شعار باقي نماند.

وي در ادامه مي‌گويد: نمونه بارز آن وعده‌هاي دولت و مسئولان عالي رتبه استان، کمک به احياي درياچه اروميه است که تا به امروز کار چنداني صورت نگرفته است.

قاسم بهرامي، شهروند ساکن شهرستان آذرشهر نيز از وضعيت رکود کسب و کار در بخش کشاورزي و دامپروري و به خصوص از سودهاي بالاي بانک‌ها انتقاد مي‌کند و در ادامه يادآور مي‌شود: کشاورزان قشر زحمت‌کش جامعه به حساب مي‌آيند که بايد مسئولان به اين قشر محروم و پرتلاش جامعه توجه ويژه‌اي داشته باشند و در حد توان از اينها حمايت کنند.

* نبض آذربايجان هنوز به کمک مردم و دولتمردان مي‌تپد

حال آنچه در اين زمينه اهميت دارد اينکه، اين سفرهاي استاني به يقين براي استان‌ها مفيد هستند، چرا که اين سفرها، ضمن فراهم نمودن بستر مناسب براي پاسخگويي مستقيم مسئولان، موجب توزيع عدالت، و ارتباط و اعتماد مردم و مسئولان را فراهم خواهد کرد. علاوه بر اين ها انجام سفرهاي استاني موجب مي‌شود که رئيس جمهور و به خصوص اعضاي کابينه و مديران دستگاه‌هاي دولتي با آثار مصوبات استاني و تصميماتشان در استان‌ها، شهرستان‌ها و حتي روستاهاي دور افتاده و محروم آشنا شوند و از اين طريق بسياري از مشکلات موجود حل برطرف شود.

با اينکه اين استان به عنوان قطب اقتصادي، صنعتي و کشاورزي کشور مطرح مي‌شود اما متاسفانه آنچنان که بايد از تمام ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعلش استفاده نشده است. چه در طي ساليان گذشته به علت نبود امکانات و زيرساخت‌هاي لازم بسياري از نخبگان، فارغ‌التحصيلان دانشگاه، افراد متمول و صاحبان سرمايه براي زندگي بهتر، رشد و تعالي به پايتخت و ديگر شهرهاي کشور مهاجرت کرده‌اند به طوريکه در طول نود سال گذشته بيش از دو ميليون نفر از اين استان رفته‌اند و لاجرم آذربايجان‌شرقي به استاني مهاجرفرست تبديل گشته است.
از سوي ديگر افزايش طلاق و اعتياد، کاهش نرخ رشد جمعيت استان، نرخ بيکاري دو رقمي، شيوع افسردگي، آلودگي هواي کلانشهر تبريز، خشک شدن درياچه اروميه و بسياري ديگر از مشکلات ريز و درشت حل نشده اقتصادي و اجتماعي بر دامنه نگراني دلسوزان و نيز مردم اين استان افزوده است اميد مي‌رود با تدبير مديران سايه سياه اين مشکلات از سپهر سرزمين اطلسي‌ها برچيده شود.

با اين وجود، در سفر قريب‌الوقوع رئيس‌جمهور به همراه هيئت دولت به استان آذربايجان‌شرقي برنامه‌هاي مختلفي در نظر گرفته شده که از جمله اين‌ها مي‌توان به ديدار با اقشار مختلف مردم، کارشناسان، نخبگان و علما، بازديد از پروژه‌هاي منتخب، برگزاري شوراي اداري و سخنراني اشاره کرد. در همين زمينه نيز شخص رئيس جمهور تنها در مرکز استان حضور مي‌يابد و در شهرستان‌ها نمايندگان تام الاختيار وي در سطح وزرا و معاونان حضور خواهند يافت.

به هر حال آنچه در اين زمينه مهم به نظر مي‌رسد، اينکه اميدواريم اين سفر براي توسعه، رشد و ارتقاي همه جانبه استان، تکميل پروژه‌هاي نيمه تمام و تخصيص اعتبارات خاص براي استان آذربايجان‌شرقي پيش رود و در اين ارتباط نيز خود شخص رئيس‌جمهور و اعضاي کابينه وي ضمن اهتمام بر انجام تعهدات خود در قبال مردم استان آذربايجان‌شرقي، همچنين در انجام توافقات و تصميماتشان به شکل واقعي و عملي پايبند باشند. همين ...

نگارنده: موسي کاظم‌زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 9

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.