1394/2/5 - 05 : 13
کد خبر: 2712
گزارش
بيماري هفت ساله بيمارستان پارس آباد/ چهار استاندار و يک پروژه
احرارنيوز:پروژه احداث بيمارستان ??? تختخوابي شهرستان مرزي پارس آباد در حالي وارد سال هفتم خود شد که سه سال از مهلت بهره برداري آن گذشته، اما همچنان اين طرح در ميان وعده هاي نافرجام مانده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، سال ???? وقتي کلنگ بيمارستان ??? تختخوابي پارس آباد به زمين زده شد، اصلي ترين دليل احداث آن پاسخ به نياز مبرم و جدي مردم اين شهر به استقرار مرکز درماني جديد بود.

شهري که بعد از مرکز استان اردبيل پرجمعيت ترين شهر اين استان محسوب مي شود و به دليل نزديکي به نوار مرزي کشور علاوه بر شهروندان آن، پاسخگوي نياز اتباع آذري و حتي مسافراني از استان هاي همسايه نيز هست.

علاوه بر اين کمبود تخت هاي بيمارستاني موجب شده است اهالي اين شهر با طي مسافت چند ساعته براي استفاده از امکانات درماني به مرکز استان و حتي استان هاي ديگر سفر کنند.

احداث اين طرح به عنوان يک مطالبه جدي تاکنون طي ناکامي هاي خود وعده هاي چهار استاندار و سه فرماندار را به خود ديده و در نهايت همچنان بر روي زمين مانده و به نظر مي رسد برنامه هاي تاخير در بهره برداري از آن به عادت گفتاري تبديل شده و پاسخي به خواست مردم اين منطقه داده نمي شود.

پروژه اي که به ماندگاري کشانده شد

سال ?? اين پروژه با اعتبار بالغ بر ?? ميليارد ريال کلنگ زني شد که در مقايسه با حجم اجرايي پروژه در آن سال متناسب اما در سال هاي بعد رقم اندکي بود و همين کسري ها پروژه را طي سال هاي بعد بارها به تعطيلي کشاند.

وقتي در سال ?? بر اساس وعده مسئولان وقت اين بيمارستان نتوانست به بهره برداري برسد، نام «مهر ماندگار» ضميمه آن شد و مجددا وعده ها از سر گرفته شد تا پروژه اي که ديگران آغاز کرده اند در رقابت هاي تبليغاتي مديران به عنوان پروژه اي طرح شود که قرار است به دست آن ها به اتمام برسد.

با اين وجود يا مسئولان وقت نسبت به برآورد هزينه اطلاع نداشتند و يا اينکه اعتبارات بر خلاف وعده ها قطره چکاني و براي آجر به آجر طرح تزريق مي شد و کافي نبود چرا که با اتمام سال ?? که وعده طلايي مسئولان دولت دهم از جمله استاندار اردبيل، معاون راه و شهرسازي استان و وزير راه و شهرسازي وقت براي افتتاح اين پروژه بود، شهروندان بيمارستان پارس آباد را همچنان بستري و ناخوش ديدند.

کمبود تخت و ناله هاي روي زمين مانده

وعده استانداران دولت دهم در حالي روي زمين ماند که فرماندار وقت پارس آباد در سال ???? از بهانه جويي هاي تاخير در اجراي اين طرح در رسانه ها به شدت گلايه کرد.

ولي کريمي با اشاره به اينکه تکميل بيمارستان ??? تختخوابي پارس آباد نيازمند ??? ميليارد ريال اعتبار است، تاکيد کرد که با اين وجود پس از سه سال فقط ?? ميليارد ريال به اين پروژه تخصيص يافته است.

اينکه بر اساس اظهارات فرماندار پارس آباد تخصيص ??? درصد وعده داده شده وزير در کنار اعتبار اوليه طرح کجا هزينه شده و آيا اصلا تخصيص صورت گرفته از نکات مبهم اين پروژه است.

کريمي همچنين از کمبود ?? تخت بيمارستاني در اين شهرستان خبر داد و گفت: پارس آباد به ??? تخت بيمارستاني نياز دارد که هم اکنون ??? تخت موجود و يا در حال بهره برداري است و بايد در سه سال آينده ?? تخت مورد نياز پارس آباد با پيگيري هاي علوم پزشکي استان بهره برداري و آماده خدمات رساني به شهروندان شود.

کريمي با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه براي تخت هاي بيمارستان افزود: طبق برنامه پنجم توسعه براي هر هزار نفر جمعيت ?.? تخت مورد نياز است که بايد تا پايان سال ???? بيش از ?? تخت در مراکز درماني و بهداشتي اين شهرستان ايجاد شود.

وي با بيان اينکه تخت هاي بيمارستاني در شهرستان پارس آباد در مرکز شهرستان متمرکز شده است، اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه هيچ تختي براي احداث در شهرهاي اسلام آباد، اصلاندوز و تازه کند پيش بيني نشده است.

تاکيدات فرماندار اسبق پارس آباد در حالي محقق نشد که اين روزها علوم پزشکي دست خود را در تکميل حتي ??? تخت هفت ساله خالي مي بيند.

نگراني از اتمام بيمارستان در موعد مقرر

رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل براي چندمين بار در پاسخ به رسانه ها مبني بر وضعيت اين پروژه به پيشرفت فيزيکي آن اشاره نکرد و گفت براي اتمام آن در موعد مقرر نگرانيم.

فرهاد پورفرضي با بيان اينکه سه پروژه بيمارستان تروما، ?? تختخوابي کوثر و بيمارستان پارس آباد توسط راه و شهرسازي اجرا مي شود، اضافه کرد: دو مورد اول پيشرفت مطلوب دارند اما به نظر مي رسد بهره برداري از بيمارستان پارس آباد به دهه فجر امسال موکول شود.

در حالي که طي سال هاي اخير پيشرفت فيزيکي اين پروژه حتي در يک سال واحد از ?? درصد تا ?? درصد اعلام شده است به نظر مي رسد متوليان اصراري براي اتمام آن نداشته و با توجه به اظهارات فرماندار برنامه خاصي براي توسعه تخت هاي بيمارستان شهرستان پارس آباد در نظر ندارند.

هزينه کرد اعتبارات روي فلش صعودي

در اين حال پروژه بهداشتي و درماني ناتمام پارس آباد در حالي به فرماندار جديد اين شهرستان واگذار شده که ناصر نصيري فرماندار سابق اين شهرستان به کمبود اعتبارات آن در سال جاري نيز تاکيد کرده بود.

وي با اشاره به آمار بالاي بيمه شدگان تامين اجتماعي در پارس آباد گفت: مراجعه کنندگان بيمارستان تامين اجتماعي پارس آباد علاوه بر جمعيت شهرستان، شهروندان مناطق همجوار را نيز تشکيل مي دهند که براي خدمات رساني مطلوب تر در حوزه پزشکي و درماني بايد مشکلات اين بيمارستان برطرف شده و زمينه ارائه خدمات سريع و کيفي فراهم شود.

نصيري با طرح اين موضوع در رسانه ها که تاکنون ??? ميليارد ريال براي اين بيمارستان هزينه شده است، گفته بود براي تکميل اين طرح ??? ميليارد ريال ديگر نيز لازم است.

با اين وجود تکيه نصيري به فرمانداري پارس آباد نيز به تکميل اين بيمارستان سرعت نبخشيد و در وضعيت فعلي شهروندان پارس آبادي تاکيد دارند با توجه به روند احداث اين پروژه هيچ يک از فرمانداران و مسئولان استان اردبيل در دولت يازدهم اقدام اميدوار کننده اي براي تکميل آن ارائه نداده اند که با اين روند به نظر مي رسد نگراني دانشگاه علوم پزشکي در زمان تحويل اين بيمارستان بي مورد نيست.

مطالبه روي زمين مانده و‌ آب در هاون کوبيدن

در اين خصوص بايد به نقش کمرنگ نمايندگان مجلس در اتمام اين طرح که پاسخ به مطالبه مردم اين شهرستان است، بي توجه نبود. سه سال قبل نماينده مردم شهرستانهاي پارس آباد و بيله سوار در مجلس با اشاره به فصل کاري محدود و نيز مشکلات پيش بيني نشده تکميل بيمارستان ??? تختخوابي پارس آباد را براي پايان دولت دهم دشوار ارزيابي کرده و يادآور شده بود که با هزينه کرد ?? ميليارد ريال اعتبار هم اکنون شاهد پيشرفت ?? درصدي اين طرح درماني هستيم.

به گفته حجت الاسلام حبيب برومند احداث بيمارستان ??? تختخوابي از مصوبات سفرهاي استاني هيئت دولت در اين شهرستان است و بايد با تخصيص اعتبارات کافي به روند اجرايي اين طرح شتاب بخشيد.

وي با تاکيد بر ضرورت توسعه بخش بهداشت و درمان در منطقه، کمبود امکانات و تجهيزات در حوزه بهداشت و درمان را يادآور و متذکر شد: با تکميل اين طرح، بخش قابل توجهي از کمبودهاي بهداشتي و درماني پارس آباد برطرف و شهرهاي همجوار و حتي بيماران جمهوري آذربايجان تحت پوشش درماني قرار مي گيرند.

اگر تنها مشکل اين پروژه حياتي بحث کمبود اعتبارات بوده و مسئولان و نمايندگان نگراني عمده اي براي آن دارند، آيا تلاش براي جذب اعتبار اين بيمارستان کافي بوده است؟ چرا تمام پروژه هاي مختلف در استانهاي ديگر اعتبار تخصيص داده مي شود اما به طرح هاي مهم اين استان از جمله راه آهن، پتروشيمي، بحث حوزه آب و... چنين اعتباراتي داده نمي شود.

با اين وجود در مهرماه سال ?? خبري به نقل از مجيد خدابخش استاندار کنوني استان اردبيل در خروجي يکي از خبرگزاري ها رفت که به تکميل پروژه ??? تختخوابي پارس آباد و بيمارستان تروما يا سوختگي و سوانح اردبيل تا پايان سال اشاره داشته است، اين اعلام نظر در حالي است که رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان در تازه ترين اظهار نظر زمان اتمام اين پروژه را به صورت احتمالي در دهه فجر امسال عنوان کرده است.

اين بيمارستان که از زمان کلنگ زني تاکنون مسئوليت چهار استاندار و دو دولت را تجربه کرده شامل بخش هاي جراحي، داخلي، زنان و زايمان و کودکان، بخش هاي مراقبتي سي سي يو و آي سي يو، بخش تشخيصي، اورژانس و درمانگاه بوده و از جمله پروژه هاي بيمار استان بوده که اسير وعده هاي نافرجام شده است.

نبايد فراموش کرد پروژه اي که مي توانست با صرف هزينه به مراتب اندک چهار سال قبل به اتمام برسد، به دلايل مختلف از جمله بي تدبيري، عدم جذب اعتبار و... با هر آجر وعده اي را به بدنه خود پيوند زده است. وعده هايي که تمامي ندارد و در اين ميان خواست مردم لابه لاي قول هاي مساعد پنهان مانده است.

گزارش: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.